På bensinstasjoner, butikker og bilutstyrsbutikker får du kjøpt ferdigblandet spylervæske, og i noen tilfeller også konsentrat.

På kannen med ferdigblandet spylervæske står det hvor kaldt vær den tåler før den fryser til is. Vanligvis er dette minus 15 grader til minus 21 grader. Det vanligste er rundt minus 15 grader. Enkelte uker og dager er imidlertid mye kaldere enn dette.

Anlegget kan fryse i stykker

Spyleranlegget består av en tank for væske som du etterfyller og små pumpemotorer som frakter spylervæske gjennom slanger fram til dysene som spyler væsken på frontrute og bakrute.

Denne nokså skjøre mekanikken av plast tåler ikke så store påkjenninger. Hvis væsken fryser, utvider den seg, og i verste fall kan både tank, pumpemotorer og slanger sprekke og gå i stykker. Anlegget er som regel godt skjult i motorrommet, og en reparasjon kan bli kostbar rett og slett fordi det er mye som må demonteres.

Slik skaffer du riktig spylervæske

Når værmelding og gradestokk forteller at det blir skikkelig kaldt, er det lurt å handle raskt. NAF gir deg følgende tips:

  • Sørg for at all spylervæske i tanken tåler minst temperaturen ute. Er det 15 kuldegrader og spylervæsken tåler minus 12, fryser anlegget til når bilen står stille og motoren ikke avgir varme i motorrommet.
  • Hvis det er eller blir så kaldt at du ikke finner riktig ferdigblandet spylervæske, kan du kjøpe konsentrat og blande selv. Noen bilutstyrsbutikker har kanner med ti liter konsentrat. Da kan du selv blande ut i mindre kanner beregnet for sommer og vinter.

Sjekk alltid baksiden på kannen eller posen med spylervæske! Her står det hvor lav temperatur den tåler. Billig spylervæske er vanligvis mer utblandet med vann og tåler mindre.

Slik gjør du om spylervæsken har frosset

Er uhellet ute og anlegget har frosset fast, må du unngå å bruke det, slik at ingenting blir ødelagt. Vi gir disse tipsene:

  • Har du mulighet til å sette bilen i en garasje som holder høyere temperatur, vil anlegget tine.
  • En hårføner kan også tine spylertank, dyser og det du kommer til av slanger til anlegget. Bruker du varmepistol, vær forsiktig og hold god avstand slik at varmen ikke ødelegger noe.
  • En siste løsning kan være å helle varmt vann på spylertanken. Motorrommet tåler fint vann. Du kan også helle varmt vann rett i tanken, men husk at vann fryser til igjen. Tanken må altså tømmes for det varme vannet, for eksempel ved å spyle alt ut om ikke resten av spyleranlegget har frosset.
  • Dersom du er vant til å skru litt på biler, kan du demontere tanken og ta den med inn.

Uansett metode er det viktig å etterfylle med ny spylervæske som tåler kulden!

Derfor er spylervæske viktig

En bil med tom tank for spylervæske kan være trafikkfarlig, spesielt i vinterhalvåret! Støv, salt og skitt reduserer sikten betraktelig, og vindusviskere som drar skitten rundt på nesten tørt vindu vil dessuten slite på selve glasset og gi dårligere sikt hele året.

Spylervæsken sørger for at salt og skitt blir vasket bort. Det gir dramatisk bedre sikt, og mye mindre slitasje på frontruten.

Du har sikkert opplevd biler passere og blitt overrasket av en dusj av snø, salt og skitt. Det gjelder å få av dette så fort som mulig, slik at du ikke mister kontrollen.

Har du riktig spylervæske og et spyleranlegg som virker er du godt forberedt på slike overraskelser.

Hva er forskjellen på frostvæske og spylervæske?

Spylervæsken sørger for å vaske vinduene, og er noe alle bør kunne etterfylle selv. Spylervæsken er som regel blå, og lokket på tanken viser gjerne et symbol med et vindu og en vannstråle.

Tanken med frostvæske eller kjølevæske har en annen funksjon, nemlig å kjøle ned deler av motoren som kan bli varme, selv på kalde vinterdager. Frostvæsken må kunne sirkulere fritt rundt motoren når den går. Fryser frostvæsken, kan motoren bli ødelagt, selv når det er kaldt og man ikke skulle tro at motoren trenger kjøling.

Kontroll av nivået på kjølevæsken og at den tåler kulde er viktig. Kan du ikke gjøre dette selv, får du verkstedet til å hjelpe deg.