Gode vindusviskere, ren frontrute og riktig innstilte lys er avgjørende for å kjøre sikkert både med lav høstsol og på mørke regntunge kvelder 

Vindusviskerne er en slitedel som lett kan glemmes. Slitte vindusviskere lager kunstneriske striper på ruta og gir dårlig sikt.

Skift ut viskerne!

Sjekk at gummien på viskerne er hel og ren. Dersom den er slitt, så bytt viskere. De bør uansett byttes en gang i året. Et annet godt råd er å vaske vindusviskerne hver gang du fyller drivstoff. 

Slitt frontrute gir dårligere sikt

Frontruten er også en slitedel på bilen. Den burde sjekkes hver 80 000 kilometer fordi steinsprut, isskraping, vindusviskere, skitt og smuss gir slitasje. Pfeiffer-laboratoriet har påvist at en slitt og skadet frontrute kan gi et optisk bedrag på 10 meter i avstandsbedømming. I mørket forsterkes denne effekten.

Rengjør ruten på innsiden

Rengjør også frontruten på innsiden. Den er skitnere enn du tror. Et godt råd er å vaske den med varmt salmiakkvann som fjerner belegget på innsiden av ruten.

Sjekk lyset med papirark

Det er viktig å ha lysene på bilen i orden. Det er ingen enkel sak å bytte pærer på nye biler, men da bør man komme seg til et verksted eller lignende å gjøre det.

Mange setter også lyspærer inn på feil måte. En enkel måte å sjekke dette på er holde opp et hvitt ark foran lysene når nærlyset er tent. Vises det en vannrett klar stripe er lyspæra satt inn riktig. Kommer det fram en sirkel på arket som en sol (lyset stråler til alle kanter) er pæren satt inn feil.

Vel så viktig er det at lysene er riktig justert. At lysene er riktig justert er svært viktig for å ha oversikt både fremover i veibanen og ikke minst få opplyst veikanten. Lysjustering kan man få hjelp til enten på et verksted eller et NAF Senter.

...og sjekk ditt eget syn!

I tillegg til at bilen er klargjort for god sikt er det viktig at bilføreren ser godt. Nesten 80 prosent av all sanseinformasjon ved bilkjøring kommer fra synet.

Veitrafikkloven stiller klare krav til hvor godt man skal se og det er hver enkelt sitt ansvar å sørge for dette. Reaksjonsevnen din blir dårligere når du ser dårlig. Tall fra Transportøkonomisk institutt (TØI) viser at det er klar sammenheng mellom nedsatt syn og ulykkesinnblanding. God sikt er en plikt.