Kjørestil, temperatur, bruk av elektronikk og mange motbakker påvirker kjørelengden. 

Men heldigvis går verden fremover. Elbiler i dag har bedre rekkevidde en bare for noen år tilbake. Likevel har de fleste elbiler klare begrensninger.

Med elbil er økonomisk kjøring enda viktigere enn for tradisjonelle biler. Det gjelder å holde jevn fart og ikke være for hard på gasspedalen og slippe den når du har mulighet. I nedoverbakker lader faktisk elbilen. Slipper du gasspedalen da vil du faktisk øke rekkevidden igjen. Da har du litt mer å gå på når bakkene går oppover igjen!

NAFs magasin Motor har testet rekkevidden på fire folkelige elektriske biler. Se filmen her. Denne filmen er fra 2014, og det har kommet bedre batterier på flere av modellene siden den gang. Men filmen gir en pekepinn og vil være aktuell for bruktbilkjøpere.

Slik påvirker kulde elbilen

For at et batteri skal yte maksimalt må det ha en viss temperatur. Et kaldt batteri yter noe dårligere, og gir kortere rekkevidde på vinterhalvåret. I tillegg bruker man gjerne varme i vinduer, seter og varmeapparat, og dette er strømkrevende kilder.

Snødekket eller våt vei gir i tillegg mer rullemotstand, det samme gjør vinterdekk. Spesielt piggdekk har dårligere rullemotstand.

Slik sparer du strøm i kulden

  • Har bilen mulighet til å forvarme batteriet (Tesla har blant annet dette) eller har du bilen plassert i oppvarmet garasje vil rekkevidden øke.
  • Har bilen rattvarme og setevarmere bruker dette mindre strøm enn et varmeapparat som står på fullt.
  • Skru av unødvendig elektronikk.
  • Vær lett på gasspedalen og la bilen regenerere strøm i nedoverbakker (se eget avsnitt)
  • Hvis du har kjørt en lang tur i kulden og skal sette fra deg bilen, er det lurt å lade den umiddelbart siden batteriet allerede er driftsvarmt. Eksempel: Like ved hytta er det en hurtiglader. I stedet for å sette fra deg bilen nesten tom og vente med å lade til du skal hjem fra hytta, er det lurt å fylle opp med strøm før du setter fra deg bilen. Da tar bilen ladingen mye fortere.

Slik sparer du strøm ved vanlig kjøring

Rådene for å spare strøm under kjøring i sommerhalvåret er ikke noe særlig annerledes enn for biler med forbrenningsmotor:

  • Vær lett på gassen og unngå kraftig aksellerasjon. De fleste elbiler har en skjerm eller display som gir deg oversikt over forbruket. Noen av bilene har avanserte målinger med historiske data og anslått rekkevidde etter gjeldende forbruk. La det gå sport i å bruke lite strøm, og sett deg inn i hva tall og grafer betyr på din bil.
  • Om du merker at du bør spare på strømmen fordi det er langt til en ladestasjon, kan du redusere effekten av klimaanlegget. Husk også at kraftig lydanlegg bruker strøm. Skibokser, takstativ eller tilhenger trekker også betydelig med strøm på grunn av vekt og luftmotstand, det samme gjør våt veibane og nedbør.
  • Hold fartsgrensene og kjør jevnt. 
  • Husk riktig lufttrykk i dekkene. Dette gir minst rullemotstand og sliter dessuten minst på dekkene.
  • Sett på regenerering slik at du får tilbake strøm i nedoverbakker (se neste avsnitt).

Du kan «lage strøm» langs veien

En elektrisk motor snurrer rundt når det settes strøm på den, altså når du trykker på gasspedalen. Men – når bilen ruller i nedoverbakke vil man kunne bruke naturkreftene til å lage strøm. En bil med forbrenningsmotor kan bremse på giret i nedoverbakke, men bortsett fra at du får bremsehjelp av motoren, er det bortkastet energi. Mange elbiler kan utnytte det faktum at bilen ruller fortere enn motoren. Dermed tvinges elmotoren rundt av bilen.

En elektrisk motor som tvinges rundt kan gjøre nettopp det motsatte av å trekke strøm. Den kan lage strøm og kan tilbakeføre det til batteriet. Dette kaller bilprodusentene gjerne regenerering.

På Tesla er standard regenerering så betydelig at man kan kjøre milevis uten å bruke bremsene. Slipper man gasspedalen kjenner man motstanden av at elmotoren tvinges rundt, og den er såpass tydelig at bremselysene tennes uten at man rører bremsen. Dette krever at man må omstille seg litt fra en vanlig bil. Fordelen er at man får utnyttet naturkreftene til å lage strøm, samt at skikkelig regenerering sliter mindre på bremsene. Ulempene er at regenerering kan føre til at hjulene låser seg på svært glatt føre, samt at skikkelig regenerering gjør at bremsene brukes så lite at man lett får overflaterust på bremseskivene.

Sett deg godt inn i hvordan bilen kan regenerere strøm i nedoverbakker, og om du kan stille inn hvor kraftig dette skal virke. Sørg også for å bremse skikkelig med bremsene innimellom for å fjerne rustfilm på bremseskivene.

Skaff deg oversikt over ladestasjoner

Langkjøring med elbil trenger ikke være noen spesiell utfordring, spesielt om du har en elbil med batteri av en viss størrelse.

  • Få oversikt over det som finnes av ladestasjoner langs ruten din, og legg inn pauser når du skal lade.
  • Tren på å lade! Dessverre er betalingsløsningene og brukevennligheten på de fleste ladestasjoner litt mer plundrete enn en bensinpumpe, der det bare er å sette inn kortet og fylle. Men det er overkommelig med litt trening.
  • Har du Tesla vil navigasjonsanlegget selv finne superladere, og bruken av disse er om mulig enklere enn en bensinpumpe.
  • Ikke ta opp ladeplassen når bilen er ladet opp. Om det er kø på ladestasjonen, fyll det du trenger av strøm og overlat plassen til neste bil.
  • Last ned apper til mobilen, slik som appen fra Fortum og Grønn Kontakt, eller frittstående apper som PlugShare. Alle dise tre har også kartoversikt i vanlig nettleser i tillegg til en dedikert app.