Elbilen krever ikke annet enn strøm på tanken. Er det derfor såpass enkelt at den bare kan plugges i støpselet og med det bli god og mett og klar for tur? Ja, det er så enkelt. I hvert fall i teorien.

VIDEO: Se våre tips for riktig lading!

Se skjema over alle kontakter nederst på siden

Manglende standarder

Elbilen er ikke ny, men det er først nå teknologien begynner å ta av, og med det få solid fotfeste på salgsstatistikkene. Det har ført til at en rekke produsenter fra ulike verdenshjørner har kastet seg på elbil-bølgen, uten at standarder for ladekontakter har blitt innført. Derfor er det ikke alltid like enkelt likevel – i hvert fall ikke når det dreier seg om såkalt hurtiglading.

Lær deg forskjellene!

Her får du en innføring i hvordan du lader, hvor du kan lade og hvilke kontakttyper som finnes der ute. I praksis går nok dette ganske greit, men en innføring i temaet kan bidra til å rydde noen usikkerheter av veien. Som elbilist er du avhengig av trygg og forutsigbar tilgang på strøm.

«Hvordan lader jeg elbilen hjemme?» 

Normalt kan en elbil lades med en vanlig 16 ampere-kurs. Man bør da beregne noen timer på ladingen, men med litt planlegging trenger det ikke være noe problem. Ved å lade natten over vil batteriet få kapasitet til å dekke rekkeviddebehovet dagen etter.

Et helt flatt batteri vil typisk ta rundt åtte timer å fullade. Lading kan skje i en vanlig stikkontakt som bør gå på en egen kurs i sikringsskapet, eller man kan investere i en hjemmeladeboks. Med en slik enhet lades et tomt batteri på de vanligste elbilene (Leaf, e-up) på rundt fem timer.

Denne ladeenheten koster mellom 10.000 og 20.000 kroner avhengig av merke og modell.

Hva koster det meg i strøm å lade hjemme?

Prisen for hjemmelading er den vanlige strømprisen inkludert nettleie, altså rundt én krone per kWh. Det tilsvarer omtrent to kroner per mil for en vanlig elbil. Hvis du kjører 15.000 km i året med elbilen koster «drivstoffet» deg ca. 3000 kroner.  Dette avhenger selvfølgelig av kjørestil, topografi, temperatur m.m.

Jeg trenger lading, men har dårlig tid

Såkalte hurtigladere lader batteriene vesentlig raskere enn en vanlig normallader eller en veggboks. I løpet av en snau halvtime lades de fleste batterier opp til ca. 80 prosent av maksimal kapasitet. Det opereres med dette tallet fordi de siste 10-20 prosentene tar klart lengst tid å lade opp. 

Hurtigladere er kostbart, plasskrevende og effektkrevende utstyr som ikke er beregnet for hjemmebruk. Likevel øker antallet hurtigladere i det offentlige miljø raskt, noe man er avhengig av dersom man vil ha en infrastruktur som fungerer for elektriske biler.

De aller fleste er nå basert på brukerbetaling, men prismodellen har ikke satt seg helt. Hurtiglading er mer enn bare betaling for strømmen, det er også en tjeneste, hvor det er betydelige etableringskostnader. Noen ladestasjoner har en abonnementsordning med månedspris som gjerne ligger i området 300-500 kroner, mens andre tar betalt per gang det lades. En enkelt hurtiglading på 15 minutter koster for en vanlig elbil typisk 30-40 kroner, det vil si rundt to kroner per kWh.

Tesla bygger ut et eget nettverk med hurtigladere beregnet for deres modeller, hvor Tesla-eiere kan lade gratis.

Kan jeg installere hurtiglader hjemme?

Enkelte elbileiere er villige til å investere i kraftige hurtigladere hjemme. Hvis installasjonen av en slik lader krever at inntakssikringen eller overbelastningsvernet i sikringsskapet må økes, kan nettselskapet kreve et såkalt anleggsbidrag. Dette prinsippet gjelder uansett bakgrunnen for økningen.

Hvis man ønsker kraftigere lading hjemme, anbefales det at man får installert en trefas-kurs. Dersom man monterer enfaselading på 20-32 ampere slik noen leverandører anbefaler, kan man skape såkalt skjevspenninger i nettet. Forskriftene er klare på at det er den som forårsaker dårligere spenningskvalitet hos andre forbrukere, som må rette opp kvaliteten. 

Jeg har ikke egen parkeringsplass, hva gjør jeg?

Kan du parkere elbilen på egen eiendom eller i egen garasje, er lading som regel ikke noe problem. Det er da bare å koble elbilen til en stikkontakt via godkjent ladekabel, eller få installert en hjemmeladeboks.

Men hva hvis du ikke har egen parkeringsplass til elbilen, og må konkurrere med andre om å finne en ledig plass i gata? Hvordan skal du da lade bilen? Noen bor på steder med offentlige reserverte p-plasser for elbiler med egne ladestasjoner.

Andre har valgt kreative løsninger med skjøteledninger over fortauet, i strid med forskriftene for elektriske anlegg. Noen enkel løsning finnes egentlig ikke. Privat oppsett av ladesøyle utenfor boligen, og dermed privatisering av offentlig grunn, kan synes vanskelig å få til.

Heldigvis bygges det hele tiden en rekke nye ladestasjoner, selv om disse ikke holder helt den samme takten som salget av nye elbiler. I skrivende stund finnes det ifølge Ladestasjoner.no rundt 5000 ladepunkter i Norge, der ca. 4200 er offentlige.

Nedenfor finner du skjema med oversikt over kontakter tilgjengelige for elbil. Klikk på bildet og skriv det ut!

Kilde: Hafslund