Vi takker for stor respons under nettmøtet, og våre eksperter fra NAF og Elbilforeningen svarer nå på spørmål.

Vi publiserer spørsmål og svar fortløpende på denne siden. Kanskje får du svar på spørsmål du selv lurer på, og problemstillinger du ikke har tenkt på.

Her er noen av spørsmålene ekspertene har svart på:

 

• Hvor lenge varer en elmotor?

Har selve el-motoren egentlig behov service /vedlikehold? I så fall hva og til hvilke intervaller?

Hilsen Stein

Svar: En elektromotor har nærmest uendelig levetid og er vedlikeholdsfri. Den er overlegen forbrenningsmotoren på alle måter. Energieffektiv, utslippsfri, lydløs og vedlikeholdsfri. Utfordringen for elbilen er batteriet som lagrer energien. Batterikapasiteten svekkes over tid, men batteripakken skal likevel vare ut elbilens levetid. 

Hilsen Petter Haugneland
Norsk Elbilforening

 

• Servicekostnader, og hva slags gir?

Hva er årlige kostnader ved drift slik som service på batterier, smøring og strøm? Og er giret manuelt eller automatisk?

Hilsen Dag

Svar: Elbil leveres kun med automat. Årsaken til dette er at elbiler kjører på samme dreiemoment i alle hastigheter. Elbiler har derfor to gir, revers og fremover.

Når det gjelder årlige kostnader ved å eie en elbil kan du finne en oversikt på denne nettsiden hos Grønn Bil.

Hilsen Susanne Bondevik
NAF

 

• Firehjulstrekk?

Finnes det på det norske marked el-bil eller hybrid med firehjulstrekk med differensialsperre?

Svar: Per august 2014 finnes det ingen elbiler med firehjulstrekk på det norske markedet. Tesla model X vil være den første når den kommer til Norge i 2015. 

Les mer om Tesla X her!

Den ladbare hybriden Mitsubishi Outlander PHEV selges allerede i Norge.

Les mer om Outlander PHEV her!

Hilsen Petter Haugneland
Norsk Elbilforening

 

• Beholde gammel eller kjøpe ny elbil?

Skal vi beholde og vedlikeholde vår 15 år gamle bil nummer to, eller bytte den i en el-bil? Hva er best for miljøet? Alt tatt i betraktning - produksjon, transport, levetidskostnader og åpent strømmarked?

Hilsen Espen

Svar: For eldre biler er utslippene så høye at bytte til elbil fort vil veie opp for utslippene fra produksjon av en elbil. Vår erfaring er at elbilen fort blir bil nummer én i familien som brukes til daglig fordi den gir en bedre kjøreopplevelse og er billig i drift. Den gamle bilen blir stående til bruk for lengre turer i helger og ferier.

Hilsen Petter Haugneland
Norsk Elbilforening

 

• Raskere lading av LEAF?

Eg har ein Nissan LEAF. Lader heime, men bør eg ha ein annan type kabel når eg skal lade ute, for raskare lading? (Ikkje hurtiglading) 

Helsing Odd

Svar: Jeg tror denne linken vil gi deg svar på det du lurer på.

Som du ser i fotnotene kan Nissan LEAF leveres med en 6,6kWh lader som tilleggsutstyr. Dette skal gi noe hurtigere lading enn ved vanlig.

Hilsen Susanne Bondevik
NAF

 

• Hva mener NAF om elbil?

Vil NAF jobbe med å fortsatt ha lave avgifter og fritak for elbil?

Hilsen Henning

Svar: Ja, NAF mener elbil-fordelene må bestå til denne typen bil kan konkurrere på det ordinære bilmarkedet. 

Hilsen Jon Olav Alstad
Leder Politikk og Forbruker i NAF

 

• Elbil med hengerfeste?

Ønsker å kjøpe elbil som kan trekke en liten henger av og til, men det virker umulig. En henger med totalvekt på 750 kg eller mindre kan da umulig ta knekken på elmotoren? Rekkevidden vil selvfølgelig gå.

Hilsen Per Magne

Svar: Per i dag finnes det ingen elbiler med hengerfeste. For noen år tilbake ble det gjort et forsøk med plassering av hengerfeste på Think. Det var ingen suksess. 

Modellen Tesla X, som lanseres i 2016, er første elbil som leveres med hengerfeste.

Oppdatering etter nettmøtet: Varebilutgaven av elbilen Renault Kangoo kan i Norge leveres med hengerfeste.

Hilsen Susanne Bondevik
NAF

 

• Ikke baklys på dagtid?

Hva kommer det av at el-biler ikke har synlig baklys ved kjøring dagtid, ofte heller ikke kjørelys foran. Kan ikke dette være trafikkfarlig?

Hilsen May

Svar: Etter 2010 har mange biler blitt levert uten tenning av baklys. Det er påbudt med kjørelys foran hele døgnet, men ikke bak. Dette er en konsekvens av et felles EU-direktiv (innført i 2011) for å spare energi i bilflåten. Hvorvidt dette er trafikkfarlig er debattert. I Norge, med varierende værforhold og en rekke tunneler, hevder noen at baklys burde være påbudt på dagtid. Andre hevder at bremselysene synes bedre på dagtid når baklysene ikke er på.

Hilsen Susanne Bondevik
NAF 

 

• Slitne batterier av hurtiglading?

Stemmer det at hurtiglading sliter på batteriet?

Hilsen Aleksander

Svar: Det ble tidligere antatt at hurtiglading sliter på batteriet og noen leverandører anbefalte å hurtiglade maks en gang per dag. Erfaringene i etterkant har vist at hurtiglading ikke påvirker batteriet nevneverdig og nå er anbefalingen at du kan hurtiglade så mye som du vil. Det er sterk varme som tærer på batteriet og hurtiglading øker temperaturen i batteriet. Men i Norge er det kalde klimaet perfekt for å forlenge batteriets levetid.

Hilsen Petter Haugneland
Norsk Elbilforening

 

• Elbil i kulde

Hvordan oppfører en elbil seg når det er skikkelig kaldt? Vil det påvirke brukstiden?

Hilsen Hege Monica

Svar: En elbil har kortere rekkevidde om vinteren. I verste fall kan rekkevidden bli halvert. Dette skyldes bruk av varmeapparat, større luft- og rullemotstand og at batteriet «krymper» når det blir kaldt. 

Se denne artikkelen for flere detaljer.

Hilsen Petter Haugneland
Norsk Elbilforening

 

• Lang ladetid

Etter hvert som batteriene blir bedre, kommer problemet til å være ladetiden. Du trenger ca.24 timer til å lade en Tesla 85 kw batteri med 16 amp. sikring. Dessuten forurensning ved produksjon og destruering av bilen etter endt bruk?

Hilsen Hans

Svar: Rekkevidden til en Tesla er opptil 48 mil. De færreste kjører så langt hver dag. På en vanlig 16A kurs får man ladet nok til å dekke det daglige behovet. For de som kjører mye og langt kan man installere en 32A kurs for å halvere ladetiden eller bruke hurtigladere som det kommer stadig flere av.

Utslipp i hele livsløpet til en bil er en utfordring både for elbiler og vanlige biler. Bilproduksjonen må over på fornybar energi og materialene må gjenbrukes og resirkuleres etter bruk. Tesla planlegger nå en gigafabrikk som skal produsere elbilbatterier ved hjelp av sol- og vindkraft. BMW sin fabrikk som produserer i3 er drevet av vindkraft. Elbilbatteriene kan også gjenbrukes til backup og strømlagring til bygg etc. etter bruk i elbiler.

Hilsen Petter Haugneland
Norsk Elbilforening

 

Ny seksjon om elbil

Vår nye seksjon om elbil er vår nye forbrukerguide om nettopp elbil, og vi fyller på med interessante artikler fortløpende. Og husk at ditt NAF-medlemskap selsvsagt også gjelder elbil, inklusive rabatt på «drivstoff» i form av laderabatt på Statoils hurtigladere.