Det er selvsagt lov å være uenig i fartsgrensene på norske veier. Men de er nå engang fastsatt, og hensikten er edel nok: Trygg, sikker og effektiv trafikk.

Men om du skulle falle for fristelsen og tråkke litt ekstra på gassen, kan kanskje denne tabellen få deg til å tenke en gang til:

Tidsbesparelse pr mil:

Hastighet

Hastighetsøkning

 

90 km/t

100 km/t

110 km/t

80 km/t

50 sek

1 min 30 sek

2 min 3 sek

90 km/t

 

40 sek

1 min 13 sek

100 km/t

 

 

33 sek

Øker du farten fra 90 km/t til 110 sparer du altså ett minutt og 13 sekunder per mil. Holder du jevnt 110 i ti mil sparer du 12 minutter og 17 sekunder.

Fotoboksene står klare

For de fleste blir besparelsen betydelig mindre, siden man etter alt å dømme ikke klarer å holde jevnt 20 km/t over fartsgrensen over så lang tid.

Dessuten: En slik fartsovertredelsen fører fort til at fotoboksene går varme, og en sivil politipatrulje vil garantert legge seg på hjul.

Stresse for å slappe av?

Kjører du i 90 i stedet for 80, sparer du 40 sekunder per mil. Besparelsen på vei hjem fra jobb eller på vei til hytta blir derfor nokså minimal. 

Og spørsmålet er jo om man skal ha dårlig tid når man skal skal reise et sted for å slappe av og ha god tid.

Følelsen av å være rask

Å trykke litt ekstra på gassen er helst et spørsmål om psykologi.

Man innbiller seg at reisen går fortere, spesielt om man glir forbi alle som holder fartsgrensen i høyre felt på motorveien.