Antallet ulykker som skyldes uoppmerksomhet hos bilfører er økende. Betjening av ulike systemer i bilen kan sammen med uoversiktlig design stjele verdifullt fokus.

NAF har i samarbeid med ADAC sett på førermiljø og betjeningsløsninger i seks forskjellige familiebiler; Audi A4, BMW 3-serie, Citroën DS5, Hyundai i40, Mercedes C-klasse og Volkswagen Passat.

Profesjonelle og «mannen i gata»

Den subjektive vurderingen ble gjennomført både av ADAC-eksperter og av ikke-profesjonelle frivillige testsjåfører. For å vurdere funksjonaliteten av dashbordbetjeningen ble avstanden mellom fører og betjeningsenhetene også målt og vurdert.

Vår test fokuserer på funksjoner mange av oss bruker i det daglige og som er relevant for sikkerheten om bord; kjørecomputer, oppvarmet bakrute, klimaanlegg, lysbrytere, bakre tåkelys, stereo, setevarme, automatisk fartsholder og nødblink.

Under kjøring ble testsjåførene gitt ulike oppgaver knyttet til betjeningen av systemene om bord. Førerens distraksjon ble observert og fanget på video, og det samme ble øyebevegelsene. I tillegg måtte de fylle ut et detaljert spørreskjema med sine inntrykk og vurderinger i etterkant.

Resultatene viser at bilprodusentene gjør hjemmeleksa si, men at det fortsatt er rom for forbedringer.

Volkswagen og BMW best

Ingen av bilene klarer å oppnå toppkarakter. Volkswagen Passat kommer best ut, etterfulgt av BMW 3-serie. Deres interiørdesign og betjeningsløsninger er basert på totalt forskjellige filosofier. BMW velger å satse på sitt iDrive-konsept (sentralt plassert vribryter/knapp) – Volkswagen på en stor berøringsskjerm.

BMW scorer bedre på brukervennlighet og framstår som oversiktlig og tydelig. Volkswagen Passat har ingen spesielle høydepunkter å by på, men oppnår likevel høye karakterer i alle kategorier og har ingen store feil. Det gjør den til testvinneren.

Dårligst ut kommer Citroën DS5. Det ekstravagante førermiljøet har alt for mange betjeningselementer, som gjør at brukervennligheten er dårligst blant bilene i testen – selv om den blir enklere å bruke etter litt tilvenning. Dette er det tatt høyde for i testen (både førsteinntrykk og bruk etter tilvenning), slik at det gjenspeiler normalt hverdagsbruk.

Stjeler fokus

En generell observasjon gjennom testen viser at betjeningselementer (knapper og brytere) plassert lavt i bilen, gjerne utstyrt med symboler som ligner hverandre, tar blikket bort fra veibanen. Et godt eksempel på dette er klimaanlegg/aircondition. Det samme gjelder bruk av stereoanlegg og kjørecomputer, som ofte tar blikket bort i lengre perioder.

Et oversiktlig førermiljø er ikke alene nok til å unngå distraksjon. Det er BMW 3-serie et godt bevis på med sine avvikende karakterer i de to kategoriene. Terskelen for distraksjon er lav samtidig som førermiljøet er oversiktlig og betjeningen enkel.

Selv et førermiljø som oppleves som «kaotisk» ved første øyekast, kan være enkelt å betjene. Likevel oppfordrer NAF og ADAC bilprodusentene til ikke å tenke for mye på det estetiske. God ergonomi og oversiktlighet bidrar til å minimere distraksjonen og dermed risikoen for ulykker som følge av uoppmerksomhet.

Tabell: Resultater fra testen