Kort fortalt: 

  • For å kunne øvelseskjøre må den nye føreren ha fullført trafikalt grunnkurs.*
  • Jo mer dere øvelseskjører, jo flinkere blir de nye sjåførene. 
  • Før dere begynner kjøringen la en trafikkskole starte opplæringen. 

Hva trengs for å kunne øvelseskjøre?

Det er ikke lov å ta betaling for øvelseskjøring, og du kan bare øvelseskjøre i Norge. Du som ledsager er å anse som fører av bilen. 

Ledsager må: 

  • Ha fylt 25 år. 
  • Ha hatt førerkort for bil sammenhengende i de fem siste årene.

Eleven må: 

  • Ha fylt 16 år. 
  • Ha med bevis for fullført trafikalt grunnkurs og legitimasjon, eller førerkort i en annen klasse. 

*Er du over 25 år, er du fritatt fra deler av trafikalt grunnkurs. Dette innebærer at du kan øvelseskjøre uten å ha kurset. 

Bilen må: 

  • Være merket med en godt synlig rød L på en hvit bakgrunn. 
  • Ha ekstra speil til bruk for ledsageren. 

Det er ikke lenger påbudt med håndbrekk i midten. 

Hvorfor er det lurt å øvelseskjøre? 

Ganske enkelt vet vi at erfarne bilførere er tryggere enn uerfarne. Trafikkskolene gir en god og grundig opplæring, men det vil være kostbart om trafikkskolene også skal bidra med å skaffe ferskingen erfaring. Jo flere mil en fersking kjører før førerprøven tas, jo mer erfaren vil vedkommende bli og her kan du som ledsager bidra. 

Hvor skal dere øvelseskjøre? 

Å kunne øvelseskjøre på et stort og trygt område senker skuldrene til dere begge. Det gir arbeidsro og øker læringsutbyttet. En stor parkeringsplass etter stengetid eller en søndag er et godt alternativ. Når dere er trygge nok, tar dere turen ut på trafikkerte veier.

Er du som ledsager usikker på hvordan man egentlig kjører i en rundkjøring? Det finnes faktisk ikke særskilte trafikkregler for kjøring i rundkjøring. Det gjelder å tilpasse de reglene som allerede finnes for veikryss. 

I samarbeid med Motor har vi laget seks episoder med regler og tips for hverdagstrafikken. Sjekk ut episodene her.

Ovelseskjoring06.jpg

RØD L: For å kunne øvelseskjøre, må øvelseskjøreren ha med seg øvelseskjøringsbevis eller førerkort i en annen klasse. I tillegg må bilen ha L bak og ekstra speil innvendig.

Hvor mye tid skal man bruke på øvelseskjøring? 

Svaret er mye og her er planlegging viktig. Sett av tid og avtal når man skal kjøre. Det gjør det mer forutsigbart, og det er lettere at man sørger for at øvelseskjøringen blir gjennomført.  

Kjør mye på kort tid og kjør jevnt. Dette bidrar til at det man øver på ikke går i glemmeboka, samtidig som man blir raskere automatisert og kan fokusere på andre felt som trenger øving.

I det man starter med øvelseskjøring vil man ha en bratt læringskurve, hvor man lærer veldig mye på kort tid. Etter hvert så vil dette flate ut. Derfor er det viktig å opprettholde det man allerede har lært, både gjennom privat øvelseskjøring og kjøring ved trafikkskole.

Ha som mål at eleven skal kunne kjøre rimelig selvstendig og behagelig i vekslende trafikk innen 4 - 6 måneder 

Det er ingen fasit på hvor mye man bør kjøre, men hvis den som skal øvelseskjøre har kjørt 350 - 500 mil, så har vedkommende et veldig godt utgangspunkt i forhold til unngå ulykker etter førerprøven.

Variasjon i kjøringen er også viktig. Kjør alt fra korte turer til butikken til langturer på hytta. Det er også viktig at man får erfaring både med å kjøre i store byer med mye trafikk og landeveier med mindre trafikk. 

Hva er viktig når du skal være ledsager? 

Prøv å sette deg inn i situasjonen til den som skal lære å kjøre. Hva ville du gjort hvis du skulle lære noe helt nytt? Tid og tålmodighet er viktige stikkord.Det er viktig at den som skal kjøre får lære i sitt eget tempo. Noen lærer fort, andre sakte. Sørg derfor for at du ikke stresser, bruk god tid og gi gjerne ros når det passer.  

Viktige ting å tenke på: 

  • Du har liten mulighet til å stanse bilen selv. Du må derfor oppfatte problemer så tidlig at du kan be den som øvelseskjører om å bremse ned i god tid.  
  • En som øvelseskjører mangler kunnskap, erfaring og begrepsforståelse. Det gjør at det du tror er tydelige budskap, lett kan oppfattes feil.  
  • Du som erfaren fører har en kjøremåte som er lite egnet for ferske uerfarne førere, så du kan ikke lære dem å kjøre som deg. 

Ovelseskjoring02.jpg

FERSKE SJÅFØRER: Jo mer dere øvelseskjører, jo mer flinkere blir de nye sjåførene. 

Samarbeid med en trafikkskole 

Ved et godt samarbeid med en god trafikkskole, vil alt bli vesentlig enklere. Et godt tips er å la trafikkskolen ta seg av nyinnlæringen, så trener dere sammen hjemme til dette nye fungerer godt. Så innom skolen for mere nytt og så hjem og trene. Det gjør det mye enklere å være en god ledsager.

Dette sikrer en riktig og god progresjon. Du sparer mye frustrasjon og feil-læring. Og du sparer penger fordi du ikke betaler for at eleven skal repetere alt på en trafikkskole.

Ønsker du å begynne uten et slikt samarbeide, er det viktig å huske på en ting. Man har kun en hjerne. En hjerne kan kun gjøre en ting av gangen. Skal man gjøre flere operasjoner samtidig, må handlingene være automatisert.   

Ett eksempel: Når du girer beveger du begge bena samtidig som hånden beveger girstangen. Bevegelsene må være synkronisert og presise. For å lære dette må en fersking lære hver enkelt bevegelse hver for seg. Så settes de sammen etter hvert som de automatiseres. Oppnår en ikke gode grunnleggende tekniske ferdigheter, vil dette forstyrre hele føreropplæringen.   

To eksempler på et opplæringsforløp: 

  • Per begynner opplæringa et halvt år før han kan kjøre opp. Etter seks måneder er han blitt flink, kjører selvstendig og tar førerprøven. Så kjører han bil alene i et år sammen med kompiser, til og fra fest, med musikk, venner og alt som er moro. Dette gir høy risiko det første året.
  • Trine derimot starter når hun er 16. Etter seks måneder er hun blitt flink, kjører selvstendig, men kan ikke ta førerprøven. Så kjører hun bil i halvannet år sammen med en erfaren ledsager. Etter bestått førerprøve kjøre Trine ut på veien alene, men med flere hundre mils erfaring. Det gir vesentlig lavere risiko for ulykker.  

parkeringsplass_øvelseskjøring.jpg

STOR PLASS: En parkeringsplass etter stengetid, kan være et fint sted å starte opplæringen, før dere tar turen ut på trafikkerte veier. 

Finn riktig kjøreskole

Mange velger kjøreskole etter prisen. Det er ingen listepris på hva kjøreskolene tar, og at prisene varierer er ingen hemmelighet. Dyrt er ikke nødvendigvis bra, men vær heller ikke naiv hvis det er urovekkende billig. Har en kjøreskole billige kjøretimer og tid til å kjøre når som helst, bør du være skeptisk.  

En god måte å finne ut av hvilke kjøreskoler som er seriøse er å høre med andre som har erfaringer fra skolen. Er kjøreskolen medlem av Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL) og/eller Trafikkforum, kan du være sikker på at det er en godkjent trafikkskole med utdannede trafikklærere underlagt streng kontroll fra Statens VegvesenEn god kjøreskole gir også eleven ”hjemmelekser, som dere sammen kan øve på. 

Forsikring 

Det er viktig å undersøke hva som er dekket av forsikringen når man øvelseskjører. Forsikringsvilkårene varierer mye. Ta kontakt med forsikringsselskapet ditt.