Informasjon fra kameraet er kombinert med data om bilens hastighet og bane for å beregne tid og avstand før et kjørefelt merking vil krysses. Når en eller annen av disse parameterne er ved kritisk verdi eller lavere, vil Lane Assist gripe inn ved å bruke en mild styringskorreksjon ved hjelp av den elektriske servostyringen montert på Passat.

Fører har forsatt full kontroll
Mengden av dreiemoment som brukes er liten og kan enkelt overvinnes, slik at føreren fortsatt har full kontroll over bilen til enhver tid.Systemet er designet for å hjelpe føreren i tilfeller der filbytte er utilsiktet. Hvis systemet ikke er i stand til å korrigere filbytte (for eksempel, hvis kurven er for skarp), vil systemet i tillegg varsle føreren gjennom en rattvibrasjon. Lane Assist registrerer når kjørefelt merkingen blir krysset med vilje: korrektiv styring foretas ikke dersom sjåføren bruker blinklys eller hvis en styring handling gjøres uten nøling. Systemet deaktiverer også hvis ingen rattbevegelser har blitt oppdaget fra føreren over lengere  tid (det viser at sjåføren er avhengig av Lane Assist til å styre bilen).

Lane Assist montert i dagens Passat krever både venstre og høyre felts merking for å fungere. Euro NCAP er informert om at nye Passat, som skal være klar tidlig i 2011, vil bli tilbudt med en modifisert versjon av Lane Assist som kan operere med bare ett kjørefelt merking.