Kort fortalt:

  • Ha alltid snøkost og isskrape i bilen.
  • Få bort is, snø og dugg fra vinduene.
  • Tak, lykter, sidespeil og skilt skal også være frie for snø.
  • Har du kupévarmer – forvarm bilen.

Man har som regel dårlig tid. Og isskrapen er borte. Det samme er snøkosten. Ikke tok man på seg vanter eller hansker heller.

Mange tar en sjans og kjører avgårde med dårlige skrapte vinduer eller bare et lite kikkehull i frontruten, men redusert sikt slår politiet hardt ned på. De som ikke blitt «tatt» av politiet – er til stor fare for oss andre som ferdes i trafikken.

Dette sier loven, slik reagerer politiet:

Den såkalte Bruksforskriften sier i § 1 - 3 at «fører skal sørge for å ha tilstrekkelig utsyn til alle sider. Snø, is, dugg m.m. skal ikke hindre sikten eller virke forstyrrende.»

Utrykningspolitiet opplyser til NAF at deres håndhevingspraksis er følgende: Så lenge «vindusviskerfeltet» på frontruten, samt sidevinduene foran B-stolpen (de forreste sidevinduene), er frie før snø, is og dugg, gis det ingen reaksjon.

Hvis det er skrapt eller fjernet mindre enn dette, utstedes et forenklet forelegg, og i noen tilfeller beslaglegges førerkortet på stedet. Les mer om politiets reaksjoner til slutt i saken!

Husk dugg på innsiden

Det generelle kravet er altså at du skal ha god sikt gjennom alle vinduer som brukes til utsyn. Det betyr at rutene må være frie for snø og is, og ikke minst dugg på innsiden. Det hjelper ikke stort å skrape is om sikten er null på grunn av dugg på innsiden.

Snø på panser og tak skal også fjernes. Når du kjører kan snøen blåse av bilen og gjøre kjøreturen for dem som ligger bak ganske ubehagelig. I tillegg kan du få en overraskelse selv om snøen plutselig løfter seg fra panseret og treffer frontruten din.

Etterhvert som bilen blir varm, slipper snøen fra taket. Bremser du opp, kan snøen komme deisende ned fra taket på frontruten, slik at du plutselig ikke ser noe. Et tungt snølag klarer heller ikke vindusviskerne skyve unna.

Dekk til vinduene

Hvis bilen din står parkert utendørs, kan du dekke til deler eller hele bilen med et skikkelig trekk. Selv et trekk eller pledd som dekker bare frontrute vil gjøre «snømåkingen» enklere når du skal avgårde.

Fri for is og snø, her er tipsene:

  • I alle biler bør det være en skikkelig snøkost og isskrape som er stor nok og skarp.
  • Hvis du vil unngå riper i rutene når du skraper is, er det lurt å skyve isskrapen fra deg. Ikke trekk den med deg tilbake, da blir skitt og sand skrapt inntil vinduet.
  • Når du skraper frontruten er det lurt å løfte på viskerne for å sjekke om de har frosset fast.
  • Kost bilen fri for is, fjern også snø fra lyktene.
  • Spyl ruta før du parkerer for natten – da kan det bli lettere å skrape bort isen, men husk å skru av viskerne før du skrur av bilen. De kan nemlig fryse fast på vinduet når bilen står parkert. Når du igjen skrur på bilen kan viskerne bli ødelagt når de tvinges i gang fastfrosset på vinduet.
  • Skal bilen stå litt lenger, kan du gjerne spyle vinduene og tørke over med en fille etterpå.

En isskrape er ingen stor kostnad å erstatte. Men har du en kombinert kost og isskrape som har blitt slitt etter mye bruk, kan du prøve å skjerpe skrapen med litt sandpapir og en pussekloss.

Bruk motorvarmer eller forvarmer

Har du elektrisk motorvarmer og tilgang på strøm, kan kupévarmer være en investering. Denne kobles på sammen med motorvarmeren, og har du satt på varmeren starter også en ganske vanlig varmevifte i bilen. Dette gir varm kupé og tørker bort dugg.

Mer avanserte motorvarmersystemer som går på bilens eget drivstoff kan i mange tilfeller tidsstyres. Husk bare at slike motorvarmere bruker av bilens batteri. Om batteriet ikke er optimalt ladet, kan varmeren tappe bilen tom for strøm.

En batterilader av skikkelig kvalitet er spesielt viktig for deg som har bil med drivstoffdrevet motorvarmer.

Har du elbil? Flere elbiler har mulighet for forvarming, både av kupé og batteri.

Les også: Slik forbereder du elbilen på kulde!

Slik er politiets ris bak speilet

Slurvete skraping «honoreres» altså med et forenklet forelegg av Utrykningspolitiet. 

– Men hvis halve frontruten eller mer er dekket av snø eller is, eller de trafikale forholdene på stedet er skjerpende, blir forholdet anmeldt. Påtalemyndigheten vurderer botens størrelse (normalt fra kr. 4.000) og eventuelt inndragning av føreretten for tre måneder eller mer, om sikten er «sterkt begrenset» på grunn av is, snø, dugg eller lignende, opplyser Utrykningspolitiet.

Men – det er alltids noen som mener de klarer seg med et lite kikkehull for å kunne kjøre. Dét slår politiet hardt ned på. Blir du stanset med utsyn som er mindre enn et A4-ark, beslaglegges førerkortet på stedet. Førerkortet kan bli beslaglagt selv om det er sikt mer enn et A4-ark, men dette avhenger av tid, sted og trafikale forhold.

Kjør trygt og spar penger som NAF-medlem

Få hjelp av NAFs team av bilbergere, advokater og bileksperter du også!

Få mer informasjon