Man har som regel dårlig tid. Og isskrapen er borte. Det samme er snøkosten. Ikke tok man på seg vanter eller hansker heller.

Mange tar en sjans og kjører avgårde med dårlig rengjorte vinduer. Men redusert sikt slår politiet hardt ned på. 

Dette sier loven, slik reagerer politiet:

Den såkalte Bruksforskriften sier i § 1 - 3 at «fører skal sørge for å ha tilstrekkelig utsyn til alle sider. Snø, is, dugg m.m. skal ikke hindre sikten eller virke forstyrrende.»

Utrykningspolitiet opplyser til NAF at deres håndhevingspraksis er følgende: Så lenge «vindusviskerfeltet» på frontruten, samt sidevinduene foran B-stolpen (de forreste sidevinduene), er frie før snø, is og dugg, gis det ingen reaksjon.

Hvis det er skrapt eller fjernet mindre enn dette, utstedes forenklet forelegg på 2000 kroner.

Les mer om politiets reaksjoner til slutt i saken!

Husk dugg på innsiden

Det generelle kravet er altså at du skal ha god sikt gjennom alle vinduer som brukes til utsyn. Det betyr at rutene må være frie for snø og is, og ikke minst dugg på innsiden. Det hjelper ikke stort å skrape is om sikten er null på grunn av dugg på innsiden.

Snø på panser og tak skal også fjernes. Når du kjører kan snøen blåse av bilen og gjøre kjøreturen for dem som ligger bak ganske ubehagelig. I tillegg kan du få en overraskelse selv om snøen plutselig løfter seg fra panseret og treffer frontruten din.

Etterhvert som bilen blir varm, slipper snøen fra taket. Bremser du opp, kan snøen komme deisende ned fra taket på frontruten, slik at du plutselig ikke ser noe. Et tungt snølag klarer heller ikke vindusviskerne skyve unna.

Dekk til vinduene

Hvis bilen din står parkert utendørs, kan du dekke til deler eller hele bilen med et skikkelig trekk. Selv et trekk eller pledd som dekker bare frontrute vil gjøre «snømåkingen» enklere når du skal avgårde.

Fri for is og snø, her er tipsene:

• I alle biler bør det være en skikkelig snøkost og isskrape som er stor nok og skarp. 

• Hvis du vil unngå riper i rutene når du skraper is, er det lurt å skyve innskrapen fra deg. Ikke trekk den med deg tilbake, da blir skitt og sand skrapt inntil vinduet.

• En isskrape er ingen stor kostnad å erstatte. Men har du en fin kombinert kost og isskrape som har blitt slitt etter mye bruk, kan du prøve å skjerpe skrapen med litt sandpapir og en pussekloss.

• Skru alltid av vindusviskeren når du parkerer. Viskerne kan fryse fast på vinduet når du står parkert. Når du starter bilen, starter også vindusviskerne, men siden de sitter fast, blir vindusviskermotoren overbelastet. Endel biler har sikringsystemer som hindrer at noe går i stykker, men i verste fall kan motoren og mekanikken til viskerne bli ødelagt eller unødig slitt. Når du skraper frontruten er det lurt å løfte på viskerne for å sjekke om de har frosset fast.

• Når du først er i gang med å koste og skrape bilen fri for is, fjern også snø fra lyktene.

Bruk av motorvarmer

Har du elektrisk motorvarmer og tilgang på strøm, kan kupévarmer være en investering. Denne kobles på sammen med motorvarmeren, og har du satt på varmeren starter også en ganske vanlig varmevifte i bilen. Dette gir varm kupé og tørker bort dugg.

Mer avanserte motorvarmersystemer som går på bilens eget drivstoff kan i mange tilfeller tidsstyres. Husk bare at slike motorvarmere bruker av bilens batteri. Om batteriet ikke er optimalt ladet, kan varmeren tappe bilen tom for strøm.

En batterilader av skikkelig kvalitet er spesielt viktig for deg som har bil med drivstoffdrevet motorvarmer.

Slik er politiets ris bak speilet

Slurvete skraping «honoreres» altså med et forenklet forelegg av Utrykningspolitiet. Men hvis halve frontruten eller mer er dekket av snø eller is, eller de trafikale forholdene på stedet gjør slurvet skjerpende, blir forholdet anmeldt.

– Da blir det opp til påtalemyndigheten å vurdere sakens videre skjebne. Her kan strengere regler komme til anvendelse, opplyser UP.

UP mener man bør miste førerretten for tre måneder eller mer om sikten er «sterkt begrenset» på grunn av is, snø, dugg eller lignende. 

Men - det er alltids noen som mener de klarer seg med et lite kikkehull for å kunne kjøre. Dét slår politiet hardt ned på. Blir du stanset med utsyn som er mindre enn et A4-ark, beslaglegges førerkortet på stedet.

UP legger også til at førerkortet kan bli beslaglagt selvom det er sikt mer enn et A4-ark, men dette avhenger av tid, sted og tarfikale forhold.