Kort fortalt: 

  • Svært mange biler har automatiske kjørelys som ikke inkluderer baklys. 
  • I skumring og snøføyke bør du skru på lys manuelt i stedet for å bruke automatiske kjørelys. 

Mange irriterer seg over at bilen foran mangler baklys i snøføyka og skumringen. Men er du sikker på at du har baklysene tent på egen bil? 
Moderne biler leveres gjerne med automatiske kjørelys. En lyssensor registrerer når det er lyst nok til å bruke kjørelys, og på svært mange bilmodeller skrus derfor baklysene av. 
Hvorfor? Jo, et EU-direktiv fra 2012 overstyrer den norske kjøretøyforskriften der det står at «baklyset skal lyse sammen med kjørelyset». 

Blir vant til automatikken 

De færreste bilprodusentene lager biler med spesielle spesifikasjoner for Norge. Og siden EU-direktivet er det som gjelder, leveres bilene kun med kjørelys foran. Derfor er mange nyere biler mørklagt bak når kjørelysene er tent. 
Vi blir fort vant til automatikken, og det er lettvint når bilen selv bestemmer når den skal bruke kjørelys eller fullt lys. Men norske værforhold er ofte dårlig tilpasset en sensor som bare registrerer hvor lyst det er. Sensoren tar ikke hensyn til om det er regn, snøføyke eller «blåtime». Mange irriterer seg over at bilen foran er mørklagt bak, uten å tenke på at man kanskje er like mørklagt selv.

Skru på lysene manuelt 

Det enkle rådet I høst- og vinterhalvåret vil være å skru på lysene manuelt. Enten du har lysbryter eller betjening på skjerm kan du sette på vanlige nærlys slik at de lyser hele tiden. Da er også baklysene tent, akkurat slik automatikken gjør når det er virkelig mørkt. 
En del biler krever da at du skrur av lysene når du stanser, slik at ikke batteriet tappes og lysene står på.  
Likevel – det er bedre å bli sett enn å satse på at automatikken og EU-direktiver gjør jobben under krevende norske kjøreforhold.