Norge er verdens tryggeste land å være trafikant i, og i løpet av det siste tiåret har særlig unge bilførere hatt en svært positiv risikoutvikling. Dessverre har vi ikke hatt tilsvarende positiv utvikling på motorsykkel.

Mye kan begrunnes i stor økning av antall sykler. Dessuten har flere i år feriert med motorsykkel i Norge. Men faktum er at vi har som mål å redusere antall drepte og hardt skadde på veiene. Tohjulinger og gående er blitt en utfordring for dette målet.

Statistikken er tydelig. Når det gjelder tråsykkel, og lett eller tung MC, er det gjerne menn som kjører ut av veien helt alene, i det som kalles singelulykker.

– Skal du kjøre trygt på mc, må du ha høy kompetanse. Du må kjøre taktisk smart, ha gode tekniske ferdigheter og alltid være svært årvåken. Kjører du MC på samme måte som du kjører bil, kjører du farlig, sier Morten Fransrud.

Senk farten

Motorsykkelentusiasten er fagsjef for NAF Trafikktrening, og er blant annet ansvarlig for kurset "Sikker på MC".

– Om jeg bare skal gi ett råd, så er det å skru av gassen! Hver gang du kjenner på at dette blir kanskje litt mer krevende å håndtere, skru av gassen og senk farten. Kommer du inn i kurven og kjenner på at du må legge ned sykkelen bittelitt mer enn du liker, så skru av gassen og senk farten!

MC-ekspertens tips for å kjøre tryggere i trafikken:

Vær tydelig

Bruk fart, tegn og plassering slik at andre ser deg og forstår deg. Du må kjøre mye mer tydelig og bestemt fordi du er mindre synlig og mindre truende for andre. Din kjøreatferd skaper en motreaksjon fra andre trafikanter. Når du kjører motorsykkel vil motreaksjonen være annerledes enn hva du er vant med fra bilkjøring.

Bruk alltid skikkelig kjøreutstyr

Her er vi vært svært flinke i Norge, men utviklingen gått i feil retning. Det observeres stadig oftere at folk kjører i hverdagsklær. Det er som å demontere airbagen og klippe over sikkerhetsbeltet i bilen. Uansett hvor dyktig du er, vil det kunne oppstå uhell. Da er det kvaliteten på utstyret som bestemmer hvor skadet du blir.

Bytt hjelmen din jevnlig

Det støtabsorberende materialet får etter hvert redusert effekt. Bruk kjøredress med god kvalitet, og bruk støvler og hansker med skikkelig beskyttelse og ryggskinne. Tenk gjerne på hvilke hansker du vil ha dersom du må plante hendene i bakken i 80 km/t.

Kjør etter egne evner

De alle fleste uhellene med motorsyklister skyldes MC-førernes egne feil. Uten skrens eller innblanding fra andre trafikanter kjører motorsyklister likevel ut av veien. Sørg for å trene opp dine svakheter, om dette er av strategisk eller kjøreteknisk karakter. Kjør med en fart og avstand som passer dine evner til å bremse og styre. Tenk dere en kompisgjeng på fem som kjører på tur sammen. Alle kjører i samme tempo gjennom svingene, mest sannsynlig er det bare et par av dem som kjører i riktig fart i forhold til egen kompetanse.

Delta på samlinger eller kurs

NAF MC står for miljø, kjøreglede og sikkerhet. De fleste klubbene til NAF MC tilbyr samlinger både med fokus på ferdigheter og taktisk kjøring. De kan jeg sterkt anbefale å delta på, både du som er rimelig fersk, og du som har kjørt i 20 år. NAF MC garanterer at du får utbytte og mer kjøreglede av samlingene til Sikker på MC.

trafikksikkerhetskurs 2016-2.jpg

SIKKER PÅ MC: Meld på hele kompisgjengen, det er moro og garantert nyttig.

Unngå at andre kan kjøre på deg

Dette høres kanskje litt merkelig ut, men er en veldig viktig strategi. Det er meningsløst å velge en fart mot kryss som gjør at du kommer frem samtidig med kryssende trafikk. Bryter andre vikeplikten eller kjører på rødt lys, så er det fryktelig ubehagelig å være foran fronten på bilen. På flerfelts vei bør du plassere deg taktisk, i tilfelle bilisten skulle kutte rundkjøringa, vingle eller skifte.

Vær alltid beredt

Innlysende nok kommer alltid en fare brått på. Du må alltid kjøre med handlingsberedskap, klar til å styre eller raskt endre farten. Når du kjenner at du trenger å strekke på beina, ta pause. Det er rimelig teit å ta pausen i fart. Orker du kun korte etapper, tren deg opp. Skaff deg en sykkel som passer kroppen din eller ta ofte pauser.