Kort fortalt om sikring av last

  • Føreren er ansvarlig for å sikre lasten på henger, i bil eller på biltak
  • Bruk jekkestropper i god stand og riktig metode for å surre lasten
  • Sørg for at du har riktig førerkort for «vogntoget», altså bil og henger til sammen

Mange vil ha tilhengerfeste på bilen og mulighet for takstativ eller skiboks. Mange bruker det også flittig, men ikke alle sikrer lasten skikkelig. Vekten på lasten øker 14 ganger i 60 km/t og 24 ganger i 80 km/t ved en bråstopp. Da kan man jo bare tenke seg hvor farlig noen titalls kilo byggematerialer eller skrot er på tilhenger eller tak om det ikke er sikret skikkelig. Også hageavfall må sikres skikkelig.

Sjekk vognkortene og førerkortet

I vognkortet til hengeren står det hvor mye last den tåler. I tillegg må man huske hvor tung henger bilen kan trekke og at den samlede tillatte totalvekten på bil og henger ikke overstiger hva man har førerkort for. Husk at du må legge sammen tillatt totalvekt for bil og henger oppgitt i vognkortene for å finne ut av dette. Det spiller ingen rolle om du faktisk frakter så tung last eller ikke.

Her kan du lese mer om tilhenger og førerkort

Her kan du lese mer om tilhenger og elbil

En bråstopp kan rive av lasten

Utover vektbegrensinger på førerkort, tilhenger og bil er lastsikring det viktigste.

Ved en bråstopp eller kollisjon får lasten enorm kraft forover, mange ganger sin egen vekt. Noen lastestropper på tvers vil ikke klare å holde igjen lasten.

Tenk deg at lasten ikke skal forskyve seg i noen retning. Sitter lasten godt i sideretning, men ikke er surret i forkant, kan den forskyve seg med så stor kraft at den slår i stykker front-lemmen eller veggen på hengeren eller fyker ut av takstativet på bilen.

Les ekspertens sjekkliste for tilhenger og lastsikring

Skaff deg riktige lastestropper

Det enkleste er å kjøpe lastestropper med en jekk som strammer stroppen. Disse finnes i flere størrelser, og er merket med bruddstyrke. Se på «vaskelappen» på stroppen eller forpakningen. Stropper som tåler to tonn er nokså vanlige.

Har du stropper fra før, sjekk at de ikke er utslitt eller skadet. En ødelagt stropp skal kasseres.

Stropper med bruddstyrke på 500 til 2000 kilo er anbefalt. Husk også at selve festet til stroppen på tilhengeren eller inni bilen har sin begrensing. Bruker du er kraftig stropp med solid jekk og drar hardt til kan rett og slett surrefestet ryke når du strammer til. Stroppen og surrefestet bør altså ha sammenfallende bruddstyrke. Dessverre er det svært få produsenter av tilhengere og biler som oppgir hvor mye festene tåler.

Ikke surr stroppene rundt lastelemmene eller karmene på hengeren. Hekter du stroppen på utsiden av hengeren, drar den over lasten og strammer til kan du bøye og skade karmene.

Tilhenger skadet lastestropp.jpg

SKADET LASTESTROPP: Denne lastestroppen er ødelagt selvom den ikke har røket i to deler, og hører hjemme i restavfallet. Lastestropper skal være hele og uskadet.

Metoder for surring av last

  • Den enkleste måten å sikre lasten er såkalt overfallssurring. Jekken går fra den ene siden av tilhengeren, over lasten og ned på den andre.
  • Skal lasten sikres mot å skli framover ved bråbrems, kan man bruke grimesurring. Stroppen blir som en grime på en hest, og festes i gulvet på hengeren, opp på lasten med maksimalt 45 graders vinkel, rundt forsiden og ned på den andre siden i gulvet. Grimesurring forutsetter at stroppen får feste i lasten på forsiden og ikke sklir ned. En transportpalle på høykant foran lasten gir skikkelig feste for stroppen.
  • Lastestroppene kan også festes som en loop rundt lasten, for eksempel en stabel med planker. Styrken på surringen svekkes om loopen også skal bunte sammen lasten, og strammingen blir gjerne hardest på den ene siden av lasten med mindre man bruker en jekk på hver side.
  • Direkte surring betyr at man fester stropper i lasten og ned i tilhengeren. På en jordfreser eller annen maskin er det gode muligheter for å feste stroppen i selve maskinen. Vinkelen på surringen må være mellom 30 og 60 grader. Med for eksempel fire festepunkter er lasten sikret mot å både skli og velte.

Dette er politiets reaksjoner på dårlig sikring

Hva med hageavfallet?

Kvist og kvast fra hagen veier ikke så mye, men det er likefullt last som skal sikres. Du skal ikke kjøre verken fort eller langt før greiner og kvister flyr av gårde og kanskje treffer fotgjengere eller andre biler.

Pass på at lasten ikke stikker ut, spesielt i sideretning. Last det tyngste avfallet i bunnen av hengeren.

Bruk jekkestropper til å surre lasten. Får du tak i festekrokene på hengergulvet klemmes lasten sammen oppi hengeren bedre enn om du fester stroppene på utsiden av hengeren. Gjør gjerne klar stroppene før du fyller hengeren.

Småkvist kan fort forsvinne av lasten selv om du har festet med stropper. Du kan bruke en presenning til å pakke inn lasten. Husk at presenningen også må festes skikkelig. Den kan eventuelt legges oppå avfallet før stroppene surrer sammen alt.

Hvis du skal frakte hageavfall og leier henger, sørg for å leie en henger med høye vegger. Da er det lettere å holde lasten på plass.

Tilhenger feste på drag og nesehjul.jpg

GJØR DET RIKTIG: Lær deg hvordan hengeren festes på hengerfeste. Ofte signaliserer et grønt merke at koblingen til kula er riktig. Husk å feste sikkerhetslenke, koble til lys og sveive opp og stramme til nesehjulet.

Svake krav og lite kunnskap

I denne artikkelen har vi brukt informasjon fra en FoU-rapport utarbeidet av Nord universitet i 2018 (Sikring av last i varerom og på tilhengere for kjøretøy under 3500 kilo). Her er forskjellige metoder beskrevet, og metodene er også testet under kontrollerte forhold.

Rapporten slår også fast at lover og forskrifter beskriver godt hva som kreves av lastsikring for tyngre kjøretøyer og profesjonelle, men at kravene er dårligere beskrevet for lettere kjøretøyer og «hverdagstransporten». Også kunnskapsnivået blant folk flest er lavt. 60% av de spurte i en undersøkelse vet hvor stor henger de kan kjøre med sitt førerkort og sin bil med henger. 34% har følt usikkerhet omkring egen eller andres manglende sikring av last og 37% synes kravene til sikring av last er enkle å bruke i teori og praksis.

Kjør trygt og spar penger som NAF-medlem

Få hjelp av NAFs team av bilbergere, advokater og bileksperter du også!

Få mer informasjon