NAF har sammen med den tyske søsterorganisasjonen ADAC utført en undersøkelse der vi har sett på hva som finnes av MC-hjelmer på markedet. Vi har sett på ulike konstruksjoner, materialer som brukes, prisklasser, aktuelle trender og hva som finnes av ny teknologi.

Bevegelig skall på innsiden 

I utviklingen av hjelmer nå fokuseres det selvsagt mye på hva en hjelm skal tåle, komforten, designet og praktiske egenskaper. Men produsentene fokuserer i høyere grad på at hjelmen skal absorbere/dempe støtet og bidra til at man unngår vridninger i nakken. Dette gjøres blant annet ved hjelp av bevegelig innerskall, slik at dreieakselrasjonen på hodet reduseres.

De ulike konstruksjonene

MC-hjelmer er konstruert på forskjellig vis, avhengig av bruksområde. Her er en oversikt over de fleste typene:

  • Lukket integralhjelm/hel ansiktshjelm: Klassisk konstruksjon med fast hakebøyle der hodet alltid er helt omsluttet. Har den største markedsandelen blant motorsykkelhjelmer.
  • Klapphjelm/vipp-opp-hjelm: Som lukket integralhjelm, men med hakebøyle som kan vippes opp. Hodet helt omsluttet bare når hakedelen er slått ned
  • Crosshjelm/offroad-hjelm: Lukket som klassisk integralhjelm, men som oftest uten visir. Alternative crossbriller påkrevd, med hjelmskjerm.
  • Jethjelm/hjelm med åpent ansikt: Hjelm uten ansiktsbeskyttelse. Hodet ikke helt omsluttet og ansiktet er ubeskyttet. Blir hovedsakelig brukt av scooterførere og førere av retro- og classic-sykler.
  • Modulbasert hjelm/crossover-hjelm: Konstruksjonen kan variere etter kravene. Hodet blir helt eller delvis omsluttet. Har begrenset markedsandel
  • Brain-Caps: Enkelt skall av kunststoff med hakereim. Ingen ECE-test, og lavt beskyttelsespotensial. Bare egnet til show-formål. Oppfyller ikke kravene til StVO (siste punkt er omstridt).

Materialvalg

De harde ytterskallene til motorsykkelhjelmer blir nå som tidligere laget av termoplastiske eller duroplastiske kunststoffer. Karbonfiber har vært brukt i hjelmer de siste 15 årene, men markedsandelen har alltid vært relativt lav. Nå er trenden sterkt økende. I mange tilfeller blir disse lette og motstandsdyktige karbonfibrene kombinert med andre fibermaterialer som aramid slik at det utvikles gode dempe- og bruddegenskaper.

Nesten hver eneste kjente produsent av hjelmer av duroplastiske kunststoffer utvikler egne materialkombinasjoner på dette området. I tillegg til å forbedre energiabsorpsjonen er målet å redusere vekten. Integralhjelmer med en høy andel av karbonfiber er sjelden tyngre enn 1200 gram.

Rimelige motorsykkelhjelmer blir nå som tidligere laget av det velkjente kunststoffet polykarbonat (PC), polyamid (PA) eller akryl-nitril-butadien-styren (ABS). Sammenliknet med de duroplastiske materialene er bearbeidelsen betydelige enklere og mindre kostnadskrevende. I dag er det vanlig å lakkere hjelmskallet, og dermed kan den høye følsomheten i de termoplastiske kunststoffene overfor ozon og UV-stråling kompenseres.

Slagtester av motorsykkelhjelmer viser ingen prinsipielle fordeler og ulemper for den ene materialtypen framfor den andre. Konstruksjonen på hjelmen har langt mer å si.

Prisklasser

Denne hjelmundersøkelsen er utført av NAF og tyske ADAC i Tyskland, så en komplett oversikt over norske priser inneholder den ikke. Prinsipielt sett er prisene avhengige av merket, konstruksjonen, skallmaterialet, designet, utstyret og visirene.

I den gunstigste prisklassen fra ca. 50 til 150 euro finner vi først og fremst jet-, lukkede integral- og klapphjelmer. Hjelmskallene består hovedsakelig av termoplastiske materialer, og det tilbys som oftest to, maksimalt tre skallstørrelser. Utstyret på hjelmskallet er forholdsvis enkelt, visiret har ikke noe Pinlock-innerglass og er i beste fall klargjort for montering av et indre visir. Hjelmdesignen er stort sett enkel.

I prisklassen fra ca. 150 til 300 euro finner vi alle slags konstruksjoner. Hjelmskallene består av termoplastiske materialer eller duroplastiske materialer, gjerne karbonfiber. Det tilbys som oftest tre skallstørrelser, hjelmene er bedre utstyrt, og Pinlock-glass til visiret er ofte en del av pakka. Utvalget av hjelmer med ulikt design er langt større.

I prisklassen over midten i området fra ca. 300 til 500 euro finner vi likeledes alle slags konstruksjoner. Hjelmskallene består hovedsakelig av duroplastiske materialer, gjerne karbonfiber eller andre fiberblandinger. Det tilbys som oftest tre, noen ganger fire skallstørrelser og utstyret på hjelmskallet er som oftest bra. Et Pinlock-glass til visiret er gjerne med pakka. Hjelmdesignen er delvis utformet med stor omhu. I denne prisklassen ligger de fleste klassiske merkehjelmene.

I den øvre prisklassen, i området fra ca. 500 til 1000 euro, finner vi gjerne lukkede integralhjelmer (ofte utstyrt som rene sportshjelmer) samt fullt utstyrte klapphjelmer. Også motocrosshjelmer forekommer i denne prisklassen. Hjelmskallene består nesten utelukkende av duroplastiske materialer. Mange modeller av karbonfiber eller andre fiberblandinger, og det tilbys som oftest tre, noen ganger fire skallstørrelser. Utstyret på hjelmskallet er som oftest svært bra, og et Pinlock-glass til visiret er ofte inkludert. Hjelmene har eksklusivt design. I denne prisklassen ligger de fleste hjelmene til permiummerkene.

Nye trender og ny teknologi

Jethjelmer

Den økende populariteten til classic- og retrosykler fører til at også jethjelmen opplever en renessanse. For mange førere fremstår enkle, klassisk utformede jet- eller halvskallhjelmer som passende utstyr til disse syklene. De nyeste utgavene av jethjelmene har ofte integrert klart eller tonet glass i hjelmskallet som erstatter det klassiske visiret.

Karbonfiber i ytterskallet

Antall hjelmer med ytterskall helt eller delvis av karbonfiber øker. Den avgjørende fordelen er den lave vekten og den samme stivheten og lastbærende kapasiteten. Hvis det ytre hjemskallet er laget helt av karbon, er vekten sjelden over 1200 g. Noen ledende produsenter favoriserer karbonfiber i kombinasjon med andre fibre. I praksis viser det seg som en ulempe at mange kunder ønsker å bruke den spesielle, riktignok mørke karbondesignen, og derfor gir avkall på en iøynefallende, lys og kontrastrik hjelmdesign.

Duggbeskyttelse

Det tradisjonelle innerglasset som skal hindre dugg på visiret, utvikler seg til å bli standardutstyr. Som oftest brukes det glass av merket Pinlock. Dermed innfris et krav som ADAC har hatt i mange år, om en effektiv beskyttelse mot dugg på hele visiret.

Systemer for hjelp i nødsituasjoner

Dette kommer fra motorsykkelsporten, der stadig flere lukkede integralhjelmer blir utstyrt med nødhjelpesystemer. Her dreier det seg om kinnputer og ev. nakkeputer som ved hjelp av enkle sløyfer og bånd kan fjernes med et håndgrep. På cdenne måten blir det lettere for andre å fjerne hjelmen, eller å redusere belastningen på hodet og halsvirvlene til den forulykkede ved å ta av hjelmen. Disse systemene har ulike navn, f.eks. Emergency Quick Release System eller Emergency-Strap.

Individuell passform

Passformen har spesiell betydning for at motorsykkelhjelmen skal sitte stabilt og sikkert på hodet til føreren. Dette bestemmes først og fremst av geometrien til EPS-innerskallet, og som følge av mangfoldet av hodeformer kan dette aldri bli annet enn et kompromiss mellom ulike krav. Derfor er det vanskelig å lage en hjelm som både sitter sikkert og er komfortabel på samme tid. En kjent produsent har derfor utviklet en metode eller et system som ved hjelp av en så nøyaktig måling av hodeformen som mulig gjør det mulig å få til en individuell tilpasning. Da blir data om hodeform vurdert ved hjelp av et dataprogram, og så gis det anbefalinger for valg av hjelmstørrelse og innlegging av spesielle utjevningsputer. Denne tilpasningen skal vare i ca. 30 minutter.
En individualisering av passformen er – selv om det er i betydelig redusert grad – mulig ved å skifte inne- og kinnputer. Noen produsenter tillater også en tilpasning av blant annet kinnputene ved å blåse opp luftkamre.

Head-Up-Display (HUD)

På årets Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas presenterte motorsykkel- og hjelmprodusenten BMW en motorsykkelhjelm med Head-Up-Display (HUD). Med dette systemet kan føreren se informasjon om kjøretøyet og faresituasjonene, navigering og mye annet i hjelmens visir. BMW ser her at sikkerheten blir bedre ved at føreren hele tiden kan holde blikket festet på veien når informasjonen skal overføres. Allerede i 2002 begynte BMW forsøk på å plassere HUD i motorsykkelhjelmen, og det har vært å få i biler i en årrekke, så dette er ingen ny teknologi.

Den gode MC-hjelmens kjennetegn

  • ligger ved slagtestene i henhold til ECE-normen, ved akselerasjonen og ved HIC-verdiene på maksimalt 60 % av grenseverdiene
  • har egnede dempeegenskaper også ved belastninger som ligger betydelig under de høye ECE-belastningene
  • er lett (ca. 1200 til maks. 1500 g),
  • er stille (80 til 85 dB(A) ved 100 km/t laminær strømning i vindtunnel)
  • tilbys i tre til fire ulike skallstørrelser
  • har robuste og letthåndterlige betjeningselementer (ventilasjon, visir)
  • har effektiv ventilasjon og duggsikre visir
  • kan tilpasses optimalt til den individuelle hodeformen ved hjelp av tilsvarende EPS-innlegg eller puter
  • har en iøynefallende farge/design for å øke synligheten
  • har innvendig fôring som kan tas ut og vaskes, og som også er hudvennlig (f.eks. absorberer svette, er antiallergisk)
  • skal ha en såkalt ”emergency strap” for at andre skal få hjelmen enkelt av dersom føreren forulykker
  • Når du skal planlegge kjøp av riktig hjelm, er det viktig å ha nok tid. Gå til forhandlere som kan tilby flest mulige hjelmmerker
  • Du finner den omtrentlig passende hjelmstørrelsen ved å måle hodets omkrets fra pannen, over ørene og til bakhodet. Hodeomkretsen i centimeter tilsvarer vanligvis den numeriske hjelmstørrelsen. Hjelmene fra de ulike produsentene vil uavhengig av dette ha delvis forskjellig størrelse. Derfor kan riktig størrelse bare finnes ved å prøve hjelmen
  • Hjelmen må sitte godt på hele hodet uten å trykke. Du vil forstå at hjelmen sitter riktig når hodehuden i pannen følger med hvis hjelmen dreies. Den innvendige fôringen kryper litt sammen etter bruk, så derfor må du ikke velge hjelmen for stor
  • Be forhandleren om individuell innvendig fôring av hjelmen. For mange hjelmer kan f.eks. kinnputer og puter over hodet tilpasses ditt behov
  • Hvis du er i tvil om hjelmen har den optimale størrelsen, trekker du på deg den samme hjelmmodellen i en størrelse mindre. Når dette ikke er mulig eller når denne hjelmen trykker for mye, vet du at du har valgt den minste du kan ha
  • Hjelmpolstringen skal også ligge mot toppen av hodet i området med issen. Prøv ellers en større hjelm
  • For personer med spesielt stort hode er det bare et lite utvalg av egnede hjelmer å få. Enkelte produsenter som for eksempel HJC tilbyr modeller som går opp til størrelse XXXXL. Dette tilsvarer en hodestørrelse på 67 til 68 cm.
  • Når hakereimen til hjelmen er satt på og justert korrekt, skal hjelmen ikke kunne trekkes av hodet selv med stor kraftanstrengelse. Hakereimen skal ikke hvile mot strupehodet. Låsen til hakereimen skal ikke trykke mot underkjeven
  • Hvis du bruker briller, skal du ta på deg brillene som du bruker når du kjører, i hjelmen. Tenk eventuelt også på solbriller
  • Gå rundt i butikken med hjelmen på hodet i minst 10 minutter. Denne tiden er lang nok til å oppdage eventuelle trykksteder og om huden tåler fôringen
  • Benytt anledningen til å låne hjelmen til en prøvetur. De individuelle forholdene på motorsykkelen din er lettest å teste på denne måten
  • Velg helst hjelmer i lyse, lysende farger slik at du øker sjansen for å bli sett
  • Påse at luftingen er god nok når visiret er lukket
  • Test visirets egenskaper, for eksempel tendensen til å dugge og den optiske kvaliteten ved helt lukket visir
  • Hvis du foretrekker et tonet visir på solrike dager, bør du velge en hjelm med et visir som er lett å bytte med et par håndgrep
  • Pass på at det innvendige fôret kan tas ut og rengjøres
  • Les den medfølgende bruksanvisningen nøye. Den inneholder ofte viktig informasjon om montering og vedlikehold av hjelmdelene (f.eks. visiret)
  • Når du skal kjøpe hjelmen, benytt deg av den servicen du kan få. Kundeorienterte hjelmprodusenter tilbyr omfattende service når det gjelder reparasjoner og reservedeler. Detaljene får du av forhandleren eller fra bruksanvisningen.