Kort fortalt:

  • Vask ryggekameraet jevnlig, helst med en dusj vann
  • Man kan ikke skylde på parkeringssensorer eller kameraer om det går galt

Stadig flere biler leveres med avanserte systemer som skal gjøre hverdagen lettere for bilisten. Både ryggekameraer, sensorer og evne til å parkere på egenhånd er smarte funksjoner.

Men – elektronikken fritar ikke føreren fra å bruke eget blikk og gjøre egne vurderinger, og norsk vintervær kan spille elektronikken et puss.

Pinlig kræsj med skittent kamera

Et ryggekamera gir god hjelp når du skal rygge inn på parkeringsplassen. Ja, for det beste er å rygge inn. Da har du god oversikt når du skal kjøre ut igjen.

Tar du sjansen på at du ser nok og at ryggesensorene sier i fra selvom kameraet er fullt av skitt? Lurer på hva som er bak bilen...

Aha! Det var både en vegg tett inntil bilen og en bil bak. En forsiktig vask av ryggekameraet gjorde susen.

Men søle, salt, slaps og snø dekker fort til kameraet på mange biler. Så er spørsmålet; gidder man gå ut for å tørke av kameraet når man først har satt seg inn i bilen?

Mange har angret på at de ikke gjorde nettopp det. Med uklart bilde på skjermen i bilen er det ikke så lett å se hindringer. Dermed kjører man inn i en vegg, stolpe, annen bil eller i verste fall et annet menneske fordi man stoler på en skjerm med dårlig bilde.

Du kan ikke skylde på bilen

Rent juridisk har du selvsagt ansvaret helt selv, uavhengig av førerstøttesystemer, sensorer og kameraer. Elektronikken er ment som en hjelp.

Juristene i NAF Advokat påpeker at det ikke nytter å skylde på bilen om man kjører inn i noe eller noen.

Spray kameraet med væske

For å få utnyttet hjelpemidlene maksimalt også på norsk vinterføre kan man selv hjelpe hjelpesystemene. Men vær forsiktig med ryggekameraet, og ikke bruk en hanske eller finger for å rengjøre. Det ytterste linseelementet kan bli slitt og gi dårligere bilde selvom det er fritt for skitt. Har du er liten sprayflaske med vann eller væske som ikke fryser, kan du spraye kameraet bak bilen godt og deretter tørke forsiktig av med en egnet klut eller fille.

Den blir like skitten som resten av bilen, men husk å vaske kameraet med varsomhet slik at det ikke blir unødig slitasje på linsen.

Bilvask vasker også sensorer

Mange biler leveres med et vell av sensorer i tillegg til ryggekamera. Flere biler har en radar i grillen som regulerer avstanden til forankjørende når du bruker cruise control. Både foran og bak sitter det i tillegg sensorer for parkeringshjelp i tillegg til kamera.

Batteriets kapasitet reduseres i kaldt vær, men en elektrisk motor bryr seg ikke stort om det er kaldt. Elbiler er godt rustet til sprengkulde.

Også sensorene får dårligere arbeidsforhold om de er dekker av snø og slaps. I mange tilfeller vil bilen selv gi feilmelding om tildekkede sensorer, men igjen, på vinterføre eller når bilen er svært skitten er det ikke sikkert du får den hjelpen sensoren skulle gitt.

Dermed gjelder det å bruke sunn fornuft og eget blikk, og i tillegg sørge for å holde bilen ren og vaske den jevnlig.