20. september slukker de riksdekkende kanalene sendingene sine på FM-nettet i Østfold, Vestfold, Oslo og Akershus.

Etter at flere av de riksdekkende kanalene gradvis har gått over til å sende på DAB-nettet, har henvendelsene rent inn til NAF. Mange medlemmer har kontaktet NAFs kundesenter og uttrykt sin misnøye over dyre og dårlige løsninger. Forbrukerne føler de har blitt overlatt til seg selv i et uoversiktlig marked. 

- Det er flere som er misfornøyd med omleggingen til DAB+, og mange er usikre på hvilket utstyr de trenger for å få radio i bilen. De fleste ønsker ikke å bruke for mye tid og penger for å få radiodekning, sier Janne Pedersen, seniorrådgiver i NAFs forbrukeravdeling. 

Vi monterer DAB+ i din bil!

Nå kan du få kjøpt og montert DAB-adapteret Tiny Audio C5 i din bil hos NAF!

Les mer og bestill her

- I tillegg er adapterløsningene ikke optimale, og vi vet at det er dyrt å få ettermontert integrert DAB+ i bilen. Vi får også klager fra medlemmer med nye biler der de integrerte løsningene fungerer dårlig. Derfor er det veldig interessant å se på nettradio som et alternativ, legger hun til.

Tidligere har NAF testet DAB-adaptere i alle prisklasser, men grunnet tilbakemeldingene fra medlemmene, valgte vi å ta en nærmere titt på lavprisalternativet: strømming av nettradio over smarttelefonen. 

NAF har testet brukeropplevelsen og kostnadene tilknyttet det å strømme nettradio over telefon sammenlignet med integrert DAB+ radio i bilen. Etter 9 timer i bilen var konklusjonen klar: Strømming av radio via smarttelefon er en overraskende god løsning!  

Konklusjonen er at hvis du har en bil som du ikke vil legge for mye penger i, og du ønsker å ha radio i bilen, er mobilradio en god løsning. 


BILDE: NAF kjørte Oslo – Hamar – Gjøvik – Dokka – Fagernes – Drammen for å teste strømming av nettradio i bil sammenlignet med integrert DAB-radio. Nettradioen gav en overraskende god opplevelse! 

4G sammenlignet med bilradio

Siden høstferien nærmer seg, ble ruten lagt til to populære utfartsårer: E6 mot Hamar og E16 mot Fagernes. Vi kjørte også FV 33 over Dokka for å komme til Fagernes.  

Den ene bilen strømmet nettradio via appen Norsk Bilradio på iPhone, mens den andre bilen, en BMW X4 fra 2015, brukte bilens integrerte DAB+-radio. 

Det finnes utallige apper å velge mellom, med ulike funksjoner. Vi valgte denne gangen å benytte en app som hadde et enkelt brukergrensesnitt, og som derfor ikke opplevdes som trafikkfarlig å bruke. 

Testen startet ved Lysaker, og gikk nordover mot Hamar. Nettradioen fikk en dårlig start da signalet falt ut allerede i Operatunellen, som går under Oslo. Nettradioen skurret litt ved Eidsvoll, og ved Minnesundsbrua, men sendingen falt ikke ut. Nettradioen mistet også signalet i Korslundtunnelen og Morskogtunnelen, samt Skarpsnotunellen.  Signalet falt også ut et par steder langs FV33, blant annet ved Nordsinni kirke og ved Bjørgo. Etter de signalfeilene hadde bilen med nettradio dekning hele veien resten av dagen. 

Selv om nettradioen trøblet litt i noen av tunellene, var det ingenting sammenlignet med DAB-radioen i bilen. Signalet falt ut ved Espa et par ganger, samt at det falt inn og ut nesten sammenhengende fra avkjørselen til Elverum til Hamar. Flere steder langs denne strekningen mistet vi signalet i lengre tid, og måtte søke opp kanaler igjen. Etter Gjøvik var det derimot ingen signalproblemer å melde om. 

Det må nevnes at integrerte DAB-radioer varierer veldig fra bilmerke til bilmerke, og andre brukere har ikke nødvendigvis de samme erfaringene som vi hadde. Samtidig er dette en strekning som ikke skal ha signalproblemer, ifølge dekningskartet til radio.no, men vår erfaring i bilen var en annen. 

Det er nettopp dette som er en av de store utfordringene for forbrukerne. DAB-radio, enten integrert eller via adapter, kan oppleves så veldig forskjellig fra bil til bil. Selv om man investerer i dyre adapterløsninger, er man ikke garantert signal, det har NAF fått tilbakemeldinger om fra mange irriterte medlemmer. 

4G-dekning 

Kvaliteten på strømmingen vil nok variere noe fra distrikt til distrikt. Der ligger svakheten på lik linje med FM-nettet. 

Samtidig var testpanelet fra NAF positivt overrasket over dekningen i tuneller og i tett skog, Dype daler fikk vi ikke kjørt denne gangen, men gjennomgående var nettradioen mer stabil enn DAB-radioen. 

I følge Telia som er operatøren til telefonen testen ble kjørt, er det vanskelig å si spesifikt hvorfor signalet faller ut utenom tuneller.

- Det er varierende hvor mange tuneller som har "mobil-anlegg", sier kommunikasjonsrådgiver Ellen C. Scheen, - Andre forstyrrelser kan oppstå, men generelt er det god dekning for nettradio de aller fleste steder, fortsetter hun.

Telia mener også at radiolytting belaster mobilnettet så lite at det ikke vil påvirke kvaliteten om alle bilene på en strekning streamer radio.

- Men hvis alle hadde streamet Netflix, hadde det vært en annen historie. Film er mye mer krevende for mobilnettet enn lyd, konstarterer Scheen.

Databruk ved nettradio

Kostnadene er en av de største grunnene til å velge nettradio fremfor adapterløsning. Kostnaden ved å strømme nettradio er lave sammenlignet med installering av adapterløsning eller integrert DAB-radio. 

Testbilen brukte 315 MB ved konstant strømming i 6 timer.  Det vil si omtrent 50 MB i timen. Bruker du bilen til og fra jobb, og noen andre ærender i løpet av en dag, er en time ikke så langt unna den tiden du benytter bilen i hverdagen.  Det vil si at du trolig vil bruke mellom 1 GB og 1,5 GB i måneden hvis du bruker nettradio i bilen 1 time om dagen. Da har vi tatt litt i, for sikkerhets skyld. 

Databruk varierer veldig fra person til person, og det samme gjør prisen på mobilabonnementet. Flere av appene lar deg også velge strømmekvalitet, som gjør at du kan velge et alternativ som trekker mindre data, for eksempel når du skal på langtur.

I dag tilbyr de fleste store teleoperatører å utvide datapakken for noen hundrelapper. Noen lar deg strømme visse tjenester gratis også. Da kan du få DAB for en billig penge. 

Priseksempler: 

  • Telia sine abonnementer begynner på 249 kroner for 1 GB. For 299 kroner får du 3 GB og for 399 kroner får du 6 GB.
  • Telenor tilbyr i skrivende stund flere abonnementer. Prisene begynner på 249 kroner for 500 MB. For 299 kroner får du 2 GB og for 399 kroner får du 5 GB, for å nevne noen. 
  • OneCall sine abonnementer begynner på 99 kroner, men da får du kun 150 MB. For 229 kroner får du 1 GB data, mens du for 299 kroner får 4 GB data – for å nevne noen alternativer. 

Bruk av app i bil

Det er ikke lov til å bruke mobil under kjøring, men derimot er det lovlig å starte, gjennomføre og avslutte en samtale så lenge mobilen er håndfri eller plassert i en holder. Dessuten har det kommet en ny endring i lovverket som også sier at det samme gjelder når håndfri mobil benyttes til å styre eller spille av musikkfiler. En egen bestemmelse om DAB-adaptere som dette finnes foreløpig ikke. 

Å bruke DAB-adapter eller apper under kjøring tar både blikket og konsentrasjonen bort fra det som skjer på veien. Men er det egentlig ulovlig? Vel, det blir opp til den enkelte å tolke, for det er det ikke så lett å svare krystallklart på.

FM ikke dødt 

Det er verdt å minne om at FM nettet ikke er lagt dødt, selv om NRK slutter å sende på FM-nettet. Mange av de kommersielle radiokanaler blir på FM, så du trenger nødvendigvis ikke kaste radioen din på kjøkkenbenken.