I 2017 skal FM-nettet gradvis fases ut og sending via DAB-nettet skal overta helt. Mange nye biler har radio med DAB+ integrert. For deg som ikke har bil med integrert DAB-radio, blir løsningen å ettermontere utstyr som gjør at du kan motta DAB-signaler. Det kan være en adapter-løsning eller en montering av integrert DAB-radio. 

Plunder med adaptere

Velger du en adapter som gjør at du kan bruke den radioen du allerede har, kan du få dette til rundt tusen kroner. Men NAF har testet de vanligste adapterne, og konklusjonen er at dette ikke er en særlig god løsning. De er usikre i bruk, vanskelige å bruke under kjøring og har løse ledninger for lading og antenne, evt. AUX-tilkobling (ekstra ledning til radioinngang).

Ledninger som henger og slenger er lite tilfredsstillende. Selve DAB-enhetene er normalt tilkoblet bilens sigarettenner-uttak, og er lite brukervennlige. Displayet er en svakhet på de fleste; lite lettlest og med knapper som er vanskelig å betjene. Totalt sett fremstår adapterne vi testet som forstyrrende, og vi stiller spørsmålstegn ved sikkerheten når disse skal betjenes under kjøring.

Ettermontering av DAB er kostbart

Integrerte løsninger som kan tilknyttes bilens originale utstyr er bedre enn adapterløsningen, men de kan bli svært dyre. Vi sjekket priser på ettermontering av DAB på et utvalg biler som er mye solgt. Vi fikk svært varierende priser, men en ting var sikkert: Inngangsbilletten er høy for å få integrert DAB+-radio i bilen. Gjennomsnittsprisen lå på rundt 7 500 kroner. Skal du oppgradere med originalt integrert utstyr, kommer prisen raskt opp i 10 000 - 15 000 kroner.

Vanskelig med originalt ettermontert

Mercedes-forhandleren vi var i kontakt med sa at det var uaktuelt å montere inn originalt DAB-utstyr, da det ville koste mellom 20 000 og 30 000 kroner. Her måtte man også skifte vindu for å få integrert DAB-antenne. Derfor henviste de kundene til en bilradioekspert som kunne montere utstyr for ca. 13 500, fortsatt en svært høy pris for å få radiodekning i bilen. BMW henviste også til bilradiospesialister fordi de mente det ville bli for dyrt med original-montert utstyr. For kunden er det sikkert lite tilfredsstillende å bli henvist videre til et annet verksted enn merkeverkstedet.

Monterer uoriginalt på verkstedet

Noen merkeverksteder, som Nissan og Toyota, monterer uoriginalt utstyr selv. Toyota monterer både originalt og uoriginalt utstyr. Prisen på montering av uoriginalt utstyr ligger på ca. 6 500 kroner. For originalt utstyr kan det bli litt dyrere.

Eieren av en Volvo vi undersøkte, med gammelt DAB-system, var både uheldig og heldig. Uheldig fordi det gamle DAB-systemet ikke kan brukes lengre, men heldig fordi ledningsnettet i bilen allerede var lagt opp. Dermed ville prisen komme på «bare 2500 kroner» for å få inn DAB+. Dette var en av de laveste prisene vi fikk oppgitt i vår undersøkelse. Men her var forhandleren tydelig på at de ikke kunne ta ansvar for kvaliteten på ettermontering av utstyr på biler som var eldre enn 2008-modeller.

Volkswagen tidlig ute

VW var tidlig ute med DAB+ og mange biler har dette integrert. Vi har likevel tatt med priser på ettermontering nedenfor med tanke på dem som unntaksvis ikke har DAB+. Forhandler oppga en pris på omkring 11 700 kroner for ettermonteringen av DAB+ i en VW Golf. En VW Passat kan oppdateres hos merkeforhandler for lavere pris. Dette avhenger av hvor ny eller avansert enheten som må erstattes er, eller av størrelsen på enheten.

Priseksempler på ettermontering

Bilmerke

Monteringssted

Utstyr

Pris

BMW 318 2011

bilradiospesialist

uoriginalt

4800

Toyota Auris 2012

merkeforhandler

uoriginalt

6470

Skoda Fabia 2011

bilradiospesialist

uoriginalt

13660

Mercedes ML 250 2013

bilradiospesialist

uoriginalt

13500

Volvo V60 2012

merkeforhandler

originalt

2500

Audi A4 2012

 

uoriginalt

5300

Nissan Qashqai 2013

merkeforhandler

uoriginalt

2500

VW Golf

merkeforhandler

uoriginalt

11700

Gjennomsnitt: 7550 kroner

En DAB-oppgradering koster altså gjennomsnittlig rundt 7 500 kroner, og prisvariasjonen er stor, fra 2.500 til 13.600. Da har de fleste betalt for uoriginalt utstyr. Det foreligger også en usikkerhet ved bruk av betjeningen på rattet til enkelte bilmodeller. Det er ingen garanti for at det ettermonterte utstyret «snakker» med elektronikken i bilen slik at du kan betjene radioen på rattet.