Glem den tradisjonelle skurken med skrutrekker og ståltråd i baklomma, møkk i ansiktet og suspekt gangstil. Det å dirke opp en mekanisk lås tar for lang tid, og det blir færre og færre biler der dette er et alternativ. Nå kan biltyven være hvem som helst, og ingen trenger å merke noen verdens ting før bilen er langt avgårde.

Se reportasje om dette på NRK FBI onsdag 31. august kl. 20.15

Vi prøvde å åpne og starte en kostbar Mercedes med det hjemmelagede utstyret. Det gikk uten problemer. Det er grunn til å tro at denne teknologien kan brukes til å hacke de fleste biler med keyless-system.

Se film av hvordan tyveriet foregår i praksis!

Har du bare en fjernkontroll til bilen i lomma som gjør at du kan åpne bilen i det du nærmer deg, uten å bruke nøkkelen? Da har du nøkkelfritt, eller keyless. Men, for moderne tyver representerer ikke keyless akkurat noen utfordringer.

Denne senderen legges mot bildørens lås og senere mot tenningen. Dermed åpnes bilen og startes deretter som om det skulle vært med den vanlige fjernkontrollen.

Lettere å stjele keyless

Det er nemlig mye lettere å stjele en bil med nøkkelfritt system enn en bil med tradisjonell, mekanisk nøkkel. I en stor test NAF nylig har gjennomført med partneren ADAC i Tyskland, brøt vi oss enkelt inn i alle de over 25 forskjellige bilene i testen, og kjørte avgårde. Alt sammen uten å etterlate et eneste spor. 19 bilmerker var representert, så det er liten grunn til å tro at ikke de aller fleste biler med keyless er utsatt.

Kjapt og enkelt med data

Glem verktøy, det er sofistikert elektronikk som gjelder. Alt man trenger for å stikke av med en bil med keyless er en liten mottaker i nærheten av nøkkelen, og en liten sender nær bildøra som utvider rekkevidden på signalene med opptil flere hundre meter. Dermed kan bilen åpnes og kjøres avgårde selv om eieren befinner seg et helt annet sted.

«Stjeler» signalene fra nøkkelen

Grunnen til dette er at en keyless-nøkkel hele tiden prøver å kommunisere med bilen, og derfor sender ut signaler. Mottakeren snapper opp dette og sender det videre til en enhet som samtidig holdes inntil den aktuelle bilen. Da lures systemet til å tro at nøkkelen er i nærheten av bilen, og dørene kan åpnes og tenningen skrus på. Alt må skje i sanntid. Deretter kan tyven kjøre bilen til tenningen skrus av eller vedkommende opplever får en motorstopp. Da kan den ikke lenger startes, men dette holder ofte til å kjøre bilen ut av landet eller til nærmeste container for frakt.

Udo Hagemann i Bundpol Securities forteller rådgiver Andreas Handeland i NAF hvordan det avanserte tyverisystemet fungerer. I bakgrunnen Hagemanns kostbare Mercedes, som ikke er mer avansert enn at den kan åpnes med hjemmelaget utstyr.

Sikkerheten bør veie tyngst

NAF og ADAC sine eksperter mener at de to enhetene som trengs er enkle å bygge. Vi dro selv til Berlin og firmaet Bundpol Securities. Udo Hagemann har selv utviklet dette systemet som viser hvor enkelt det er å stjele en bil med keyless/nøkkelfritt system. Ifølge ham selv tok dette to dager å lage, og han hevder selv å ha advart bilbransjen om sikkerhetshullene de siste 17 årene. Vår testbil, en topputstyrt Mercedes S500 som i Norge ville kostet over halvannen million kroner, lot seg «stjele» på noen få sekunder. Dermd er det åpenbart at keyless-systemene som bilprodusentene bruker ikke er sikre nok. Vi i NAF mener at komforthensynet ved å ha en bil med keyless ikke må komme foran sikkerheten, og oppfordrer bilprodusentene og elektronikkprodusentene til å utvikle systemer som gjør dette sikrere.

Bileieren kan få forklaringsproblem

Det er ikke nok med at eiere av biler med keyless kan oppleve at bilen deres blir stjålet. Det er nemlig lett å havne i en slags dobbel offerrolle, siden man får en forklaringsproblem ovenfor forsikringsselskapene. Bilen er søkk borte, men du som eier sitter igjen med begge nøklene intakt. Dersom biltyven kveler motoren vil vedkommende ikke få denne i gang igjen uten nøkkelen, og må derfor stikke av til fots. Når politiet da finner bilen, kanskje tømt for verdisaker, finner de ingen tegn på verken innbrudd eller tyveri, og det er derfor lett å anklage eieren for å iscenesette et tyveri eller forsikringssvindel.

Disse to bagene er fulle av avansert teknologi, men ikke mer avansert at man med peiling kan lage det selv. Den ene bagen bæres av tyvens hjelpemann, den andre av selve biltyven.

Disse bilene har vi brutt oss inn i

Her er en liste over bilmodellene vi testet og som vi kom inn i med tilsvarende utstyr som beskrevet i artikkelen. Totalt er 19 bilmerker representert, og listen er ikke uttømmende, men eksempler. Det finnes en mengde andre merker og modeller med keyless, og der det er grunn til å tro at det er like lett å komme seg inn.

Merke

Modell

Førstegangsreg.

Mulig å åpne

Mulig å kjøre

Audi

A3

10/2015

Ja

Ja

 

A4

9/2015

Ja

Ja

 

A6

9/2014

Ja

Ja

BMW

730d

8/2015

Ja

Ja

Citroën

DS4

11/2015

Ja

Ja

Ford

Galaxy

5/2014

Ja

Ja

 

Ecosport

10/2015

Ja

Ja

Honda

HR-V

6/2015

Ja

Ja

Hyundai

Santa Fe

8/2015

Ja

Ja

Kia

Optima

11/2015

Ja

Ja

Lexus

RX450h

12/2015

Ja

Ja

Range R.

Evoque

9/2015

Ja

Ja

Renault

Traffic

11/2015

Ja

Ja

Mazda

CX-5

3/2015

Ja

Ja

Mini

Clubman

8/2015

Ja

Ja

Mitsubishi

Outlander

12/2013

Ja

Ja

Nissan

Qashqai +2

11/2013

Ja

Ja

 

Leaf

5/2012

Ja

Ja

Opel

Ampera

3/2012

Ja

Ja

Ssangyong

Tivoli XDi

9/2015

Ja

Ja

Subaru

Levorg

8/2015

Ja

Ja

Toyota

RAV4

12/2015

Ja

Ja

VW

Golf GTD

10/2013

Ja

Ja

 

Touran

12/2015

Ja

Ja