Kort fortalt om endringene:

  • Alle kontrollørene må gjennom opplæring og sertifisering.
  • Nye regler for kontrollfrist.
  • Kontrollen tar litt lenger tid, og er litt dyrere

Sikrer like rutiner hos alle

Den største endringen er at det stilles høyere krav til personellet som skal gjennomføre kontrollene. De må kurses og sertifiseres personlig for å kunne utføre EU-kontroller eller periodisk kontroll av kjøretøy (PKK) som det heter på fagspråket.

Tidligere var det bare krav til virksomheten som utfører kontrollen, men nå stilles det krav til personlig godkjenning av kontrollører og tekniske ledere. Det er EU som krever dette, og Vegdirektoratet har ansvar for å påse at kursene gjennomføres innen 1. oktober 2021.

Endringene vil sikre like rutiner hos alle kontrollorganer og våre NAF-sentre, slik at bilene tilfredsstiller de sikkerhetsmessige og miljømessige kravene som er satt.

Les mer om forskrift om periodisk kontroll (EU-kontroll) og kontrollinstruks for periodisk kontroll.     

Hva koster EU-kontroll og hvor lang tid tar den?

I 2015 innførte EU nye og strengere regler, hvor antall sjekkpunkter i kontrollen økte fra 85 til om lag 150. Tidsbruken økte fordi mange kontrollpunkter ble splittet opp og det ble flere detaljer som skulle fylles ut på kontrollseddelen. Prisen gikk opp, og det samme har skjedd denne gangen på grunn av økte kostnader for kontrollorganene.

Kursingen av ansatte og nye krav til kostbart verkstedutstyr vil gi store kostnader for de som utfører EU-kontroller. For små verksteder kan kostnadene bli så store at de kutter ut EU-kontrollene.

Men du som bileier kommer ikke til å merke mye til de nye reglene, bortsett fra at kontrollen tar mer tid  – et sted mellom 45 til 60 minutter kan du beregne, mens prisen varierer fra sted til sted.

Du får fortsatt 200 kroner i medlemsrabatt når du tar EU-kontroll hos oss, og den kan du enkelt bestille på naf.no.

Nye kontrollfrister

Det siste sifferet i registreringsnummeret på bilen har tidligere styrt når bilen din skal inn på EU-kontroll. Slik er det ikke lenger:

  • For nye biler registrert etter 8. februar 2019 blir første EU-kontroll 4 år fra registreringsdatoen. Som tidligere skal nye biler ha første EU-kontroll etter fire år, deretter annethvert år.
  • For eldre biler skal man kontrollere bilen etter den fristen som gjelder i dag. Fra første EU-kontroll etter 8. februar 2019 gjelder to år fra kontroll-datoen.
  • Det er viktig å merke seg at hvis man tar kontrollen mindre enn to måneder før fristens utløp vil man beholde den gamle kontrollfristen for neste kontroll. Tar man kontrollen mer enn to måneder før fristens utløp blir neste frist kontrolldatoen om to år.

Strengere etterkontroll

Forbrukerne må være særlig oppmerksomme på en ting. Tidsfristen for etterkontroll av bilen blir strengere med de nye reglene. Hvis bilen ikke blir godkjent og det er mer enn to måneder til kontrollfrist, får man maks to måneder på å utbedre feilene.

Du får uansett aldri mer tid enn den opprinnelige fristen. Derfor er det viktig å beregne nok tid til både kontroll, eventuell reparasjon og etterkontroll. Overholder du ikke fristen for godkjent EU-kontroll vil bilen bli «begjært avskiltet» og du kan miste skiltene hvis du møter Vegvesenet, Politiet eller Tolletaten langs veien.

Les mer om etterkontroll av bilen.

Når må bilen på EU-kontroll?

For å slippe å huske på når bilen skal på EU-kontroll, er det lurt å melde seg på en varslingstjeneste hos oss eller andre. Da får du beskjed og kan kontrollere bilen i god tid.

Meld deg på tjenesten vår allerede i dag:

Når skal bilen til EU-kontroll?