• Feil på ESP, ESC, VSC, VDC,RSS (elektronisk stabilitetssystem)
  • Feil på SRS (airbagsystemet)
  • Feil på EPS (elektronisk servostyring)
  • Manglende lokk på bremsevæskebeholderen
  • Feil med defroster (varmeapparatets avdugging av frontruta)
  • Bremseskiver-/bånd-/ klosser-/tromler tilsmusset av olje, mangler eller er feilmontert
  • Bremseskjold ikke tilstrekkelig festet
  • Bremseslange vridd eller for kort
  • For lavt servooljenivå og ingen servovirkning
  • Feil på automatisk høyderegulering og lyktevasker på biler der dette er obligatorisk (xenon nærlys)
  • Feil på dekktrykksovervåkning (på biler som har dette)
  • Feil på motorfester 
  • Åpenbar modifisering av motoreffekt
  • Belysning av speedometer virker ikke
  • Alle store lekkasjer som trolig vil skade miljøet eller være en sikkerhetsrisiko for andre trafikanter (hittil har bare store oljelekkasjer vært grunnlag for anmerkning)
  • Feil ved OBD avlesning (kan utføres i stedet for avgassmåling)

I tillegg blir det også innført noe mer spesifiserte retningslinjer for hva som kan anmerkes som feil på karosseri, sikt, lys, styring og hjuloppheng.

Mange av anmerkningene som tidligere var gradert med «1» blir endret til «2». Det betyr at flere feil må utbedres og bilen vises til etterkontroll. Dette gjelder punktene om lys, feil med airbag, feil med elektroniske stabilitetssystemer og feilkoblet tilhengerkontakt.

De nye kravene gjør at vi bruker mer tid på EU-kontrollen og nye rapporteringsrutiner fra Statens vegvesen. Det betyr at prisen på kontrollen har gått noe opp. Du får fortsatt medlemsrabatt på EU-kontroll.

Her kan du lese mer om den nye EU-kontrollen.