Når bilens styringssystem fungerer som det skal er dekkslitasjen minimal og du har en god kjøreopplevelse. Det er oftest på dekkslitasjen man oppdager at man har en hjulstillingsfeil. Andre faktorer som i større eller mindre grad kan påvirkes er at bilen trekker til siden, føles ustabil i svinger, ikke har en myk selvoppretting og det kan føre til forhøyet drivstofforbruk.

Hvordan vet jeg at jeg trenger en hjulstillingskontroll?

Hjulstillingskontroll er en viktig service på bilen. Skjev hjulstilling kan skyldes feil, slitasje eller at du har truffet en fortauskant eller et hull i veien.

  • Hvis du ser en tydelig skjev slitasje på dekkene (f eks sliter på innerkant) bør du utføre en hjulstillingskontroll.
  • Hvis bilen trekker til en side, bør du først sjekke lufttrykket. Dersom bilen fortsatt trekker til siden bør du ta en hjulstillingskontroll.
  • Hvis rattet ikke står i midtstilling ved kjøring rett fram.
  • Hvis du derimot har slitasje på både ytter- og innerkant av dekkene, er det sannsynligvis feil lufttrykk.

Hvorfor ta hjulstillingskontroll hos NAF?

  • Vi har topp moderne utstyr for slike tester.
  • Er hjulstillingen skjev, vil dekkene slites veldig fort.
  • Skifter du til nye dekk på bilen, kan det være lurt å samtidig utføre en hjulstillingskontroll, for optimal kjøreopplevelse.
  • Hvis NAF testeren avdekker slakk eller mangler i hjuloppheng i forbindelse med en hjulstillingskontroll, så utfører NAF i stedet en slitasjekontroll av hjulopphenget og gir kunden et råd om hva som bør utbedres. Slitasjekontroll er en rimeligere test enn hjulstillingskontroll. Kunden må da reparere denne feilen på verksted, før man kan utføre en hjulstillingskontroll.