1. Hva er renten på lånet?
  2. Hva er forskjellen på nominell og effektiv rente?
  3. Får jeg andre kostnader eller gebyrer på lånet?
  4. Hva er termingebyr og etableringsgebyr?
  5. Hvor lenge er lånetilbudet gyldig?
  6. Hvordan får jeg lånet utbetalt?
  7. Kan jeg opprette AvtaleGiro?
  8. Kan jeg opprette eFaktura?
  9. Hvordan betaler jeg tilbake lånet mitt?
  10. Kan jeg endre temindato?
  11. Kan jeg nedbetale lånet raskere?
  12. Er det mulig å gjøre en ekstra innbetaling?
  13. Kan løpetiden på lånet forlenges?
  14. Hva gjør jeg hvis jeg får problemer med å betale?

1. Hva er renten på lånet?

En rente er det man må betale ekstra for å få låne penger utover selve lånebeløpet. Renten er individuell og blir fastsatt på bakgrunn av en kredittvurdering vi gjør når du søker om NAF Smålån. Vi tilbyr en nominell rente fra 8,4 % til 12,9 %. Renten kan endres.

Regneeksempel: 65.000 kr o/5 år, nom.rente 9,9 % / eff. 11,60 %, etabl.gebyr 290 kr, mnd.gebyr 30 kr, totalt: 84.841 kr

2. Hva er forskjellen på nominell og effektiv rente?

Nominell rente er pålydende rente for NAF Smålån fra vår prisliste. Det er selve grunnrenten på lånet.

Den effektive renten forteller deg hvor mye du faktisk betaler for lånet. Den effektive renten beregnes på grunnlag av nominell rente, etableringsgebyr, termingebyr samt nedbetalingstid.

3. Får jeg andre kostnader eller gebyrer på lånet?

I tillegg til renten kommer et etableringsgebyr på kr 490 og et termingebyr på kr 30. Disse kostnadene er inkludert i den effektive renten.

4. Hva er termingebyr og etableringsgebyr?

Termingebyr er et gebyr som betales per betalingstermin. Etableringsgebyr er et engangsgebyr for opprettelse av et NAF Smålån. Dette gebyret legges til lånet slik at du får utbetalt for eksempel kr 50.000 mens lånet som skal tilbakebetales er på kr 50.490.

5. Hvor lenge er lånetilbudet gyldig?

Tilbudet på finansiering er gyldig i 30 dager fra den dagen du mottar det.

6. Hvordan får jeg lånet utbetalt?

Du signerer lånedokumentene med BankID og vi utbetaler lånet til din konto innen én arbeidsdag.

7. Kan jeg opprette AvtaleGiro?

Ja, du kan opprette AvtaleGiro for automatiske trekk hver måned. Da slipper du å huske på forfallsdatoer siden fakturaen betales automatisk og du unngår purringer.

8. Kan jeg opprette eFaktura?

Du kan si «Ja» til å opprette eFaktura i mobil- og nettbank når du betaler første faktura som kommer på papir. Du kan også søke opp Eika Kredittbank i mobil- og nettbank for å opprette eFaktura.

9. Hvordan betaler jeg tilbake lånet mitt?

Tilbakebetaling av lånet skjer den 5. i hver måned. Du mottar en faktura fra oss. Hvis du har AvtaleGiro blir lånet ditt trukket direkte fra din konto. Hvis du ønsker en annen termindato, må du ta kontakt med kundesenter@eika.no.

10. Kan jeg endre temindato?

Ønsker du en annen termindato enn 5. så er det mulig å endre til 15. eller 25. hvis du tar kontakt med kundesenteret@eika.no.

11. Kan jeg nedbetale lånet raskere?

Ja, det er fullt mulig og det koster ikke noe ekstra. Hvis du har mulighet til å betale ned raskere, anbefaler vi dette siden de totale lånekostnadene og nedbetalingstiden reduseres.

12. Er det mulig å gjøre en ekstra innbetaling?

Ja, du kan når som helst innbetale ekstra på lånet. Det fører til kortere nedbetalingstid og lavere totale lånekostnader. Du bruker det samme kontonummeret som når du betaler inn månedlige avdrag. Det er viktig å huske å betale de månedlige fakturaene i tillegg.

13. Kan løpetiden på lånet forlenges?

Ja, send en e-post til kundesenter@eika.no  hvis du ønsker å forlenge løpetiden på lånet ditt.

14. Hva gjør jeg hvis jeg får problemer med å betale?

Ta kontakt med oss så snart som mulig for å finne en løsning hvis du får problemer med å tilbakebetale lånet ditt.