Spørsmål og svar NAF Xtra

Jeg får ikke registrert søknaden

Skjer det ikke noe etter å ha lagt inn personopplysningene og ønsket kredittgrense?Står det bare et hjul og går rundt? Du må installere/oppdatere din JAVA på maskinen. JAVA er det som gjør at BankID-signeringen kan utføres. Dette kan du gjøre gratis på www.java.com.

Får du opp BankID-signeringen, men den går tilbake til fødselsnummer på nytt hele tiden, eller du får beskjed om at personlig passord er ugyldig? Ta kontakt med banken som har utstedt din BankID, det er ikke sikkert at den er registrert som en gyldig BankID, men en påloggings/signeringsbrikke kun til bruk i din nettbank.

Dersom du ønsker kan du sjekke din brikke selv på BankID sine egne sider. Litt ned på siden finnes valget ” Test din BankID”. Får du feilmelding på denne testen må du ta kontakt med banken din for å få de til å gi deg en BankIDbrikke.

Både BankID og pålogging/signering”brikker” finnes i varianter brikker, mobil og skrapekort, men det er altså KUN de som er satt opp som BankID som kan benyttes til innlogging og signering. 
BankID på mobil kan ikke benyttes til å signere søknaden.

Har du spørsmål vedr. passord, pinkode eller avtalegiro/eFaktura for ditt NAF Xtra kredittkort?

Kontakt Eika Kredittbank Kundesenter på (+47 915) 09 718. Fra Norge holder det å ringe 09718 eller sende e-post til nafxtra@eika.no

Husk at du kan hente PIN-koden din ved å logge deg inn på «min NAF Xtra side».

Hvordan søker jeg om NAF Xtra?

Søknadsskjema er å finne på naf.no/nafxtra. Du kan kun søke om kortet elektronisk med bank ID, skriftlig søknadskjema finnes dessverre ikke. Spørsmål vedrørende søknad og vilkår rettes til Eika Kredittbank Kundesenter på tlf (+47 915) 09 718 eller e-post til nafxtra@eika.no.

Hva gjør jeg hvis jeg får avslag på kortsøknaden?

Du kan kontakte Eika Kredittbank AS på tlf (+47 915) 09 718 eller e-post til nafxtra@eika.no og forklare de hvorfor du mener at du burde få godkjent søknaden.

Eika Kredittbank AS står for søknadsbehandlingen. NAF har dessverre ikke mulighet til å gå inn som en tredjepart å påvirke søknadsbehandlingen til det enkelte medlem da dette er personsensitive opplysninger.

 

Hvor lang tid tar det fra jeg gjør et kjøp til kortet er belastet?

Det kan ta flere dager før kjøpet belastes kortet ditt. Normal tar det opp til to dager før kortet belastes ved varekjøp i Norge.

Hva gjør jeg dersom kortet er mistet eller stjålet?

Kontakt Stop 24t sperretjeneste så snart som mulig på tlf (+47915) 09718 slik at du får sperret kortet og unngår vet misbruk!

Hva gjør jeg dersom kortet ikke virker eller jeg ikke får rabatten?

Kontakt Eika Kredittbank Kundesenter på (+47 915) 09 718. Fra Norge holder det å ringe 09718. Du kan også sende e-post til nafxtra@eika.no.  

Hvem kontakter jeg ved spørsmål om faktura ?

For spørsmål knyttet til ditt kredittkort må du kontakte kortutsteder på tlf (+47 915) 09 718. Du kan også sende e-post til nafxtra@eika.no

Er det sikkert å handle på nettet?

NAF Xtra har sikker netthandel. Du handler og bestiller som med andre kredittkort, men i tillegg til å oppgi kortnummer og utløpsdato må du identifisere deg med Bank ID. Det gjør at kortholder og butikk blir identifisert, noe som gjør handelen sikker.

Fordelen med å benytte NAF Xtra er at kortet ikke er knyttet opp mot brukskontoen din dersom uhellet skulle være ute og du blir utsatt for svindel. I tillegg er du beskyttet av Finansavtaleloven og får bl.a. penger tilbake dersom firmaet du handler ifra skulle bli konkurs.

Hvordan kan jeg endre kredittgrensen på kortet?

Kortutsteder gjør en individuell vurdering. Blir endringen godkjent blir grensen endret umiddelbart. For å søke om økt kredittgrense, velg menyvalg "Søk om utvidet kreditt" på «min side» på naf.no/nafxtra.

Hvordan opprette eFaktura?

NAF Xtra tilbyr eFaktura til sine kunder. Du har to alternativer for å opprette eFaktura: 1) du kan velge å opprette eFaktura når du mottar din første faktura i posten eller 2) opprette eFaktura allerede før du mottar den første faktura.

  • Alternativ 1): Når du har betalt en regning i nettbanken vil du oppleve å få spørsmål om du ønsker å bruke eFaktura. Si "ja takk" og din neste faktura kommer som eFaktura.
  • Alternativ 2): Gå inn på eFaktura tilbyder i din nettbank og finn Eika Kredittbank AS (konto nr 7050.06.62172).
  • Alternativ 3: logg inn på «min side» og velg opprett eFaktura herfra. Når du blir bedt om å oppgi eFaktura referanse så oppgir du KID nr på din faktura

Hva er rentebærende kreditt som kommer på fakturaen?

Rentebærende kreditt er den delen av benyttet kreditt som ikke har blitt betalt innen betalingsfristen og som det påløper renter på. Du har inntil 45 dager rentefri betalingsutsettelse. Dvs. betaler du hele det utestående beløpet ved forfall koster det deg ingenting ekstra.

Hvordan endrer jeg minstebeløpet på eFaktura?

For å se totalt utestående, åpner du fakturaen i nettbanken din. Det kan varierer fra bank til bank hvor denne ligger, men som regel ligger den på samme side som der du skal godkjenne eFakturaen. Husk samtidig å kontrollere at alle beløp stemmer før du betaler. Deretter endrer du til det beløpet du ønsker å betale.

Hvilken valuta skal jeg velge i utlandet? 

Når du betaler med kort i utlandet kan du oppleve å få spørsmål om du vil at beløpet skal trekkes i norske kroner eller lokal valuta. Velg alltid lokal valuta! Det er forretningen/banken der du handler som selv setter vekslingskursen hvis du velger å betale i norske kroner. Du vil da kunne få en dårligere vekslingskurs enn om du velger lokal valuta. Ved valg av lokal valuta er det Visa eller MasterCard som setter vekslingskursen etter gjeldende satser. 
For å reklamere på transaksjoner med bakgrunn i dobbelt belastet beløp, ikke mottatt vare eller svindel, må du som kunde fylle ut relevant skjema og sende Eika Kredittbank AS. Skjema og kontaktopplysninger finner du på www.naf.no/nafxtra

Hvem tar jeg kontakt med dersom jeg må bruke reiseforsikringen?

Har du spørsmål vedrørende reise- og avbestillingsforsikringen, ta direkte kontakt med Eika Skadeservice på tlf +47 8155 2470.

Hvor lenge er reiseforsikringen gyldig? 

Reiseforsikringen gjelder reiser inntil 90 dager. Vær oppmerksom på at dersom reisen varer over 90 dager er ingen del av reisen dekket under forsikringen. 

Fullstendige forsikringsvilkår får du tilsendt når du mottar kortet og du kan også lese dem på www.naf.no/nafxtra

Jeg får logget inn, men får feilmelding på noen av valgene? 

For å få opp sidene du får feilmelding på må du godta informasjonskapsler i nettleseren din. Info om hvordan du gjør dette på noen av nettleserne finner du her. Dersom du har en versjon av nettleseren som ikke har de samme valgene kan du gjerne ta kontakt med oss på telefon 09718.

Bonusordning i kortet

Per i dag kan du velge mellom 3 % bonus på bensinstasjoner og parkering eller 4 % bonus og fly, tog og båt. Bonuskategoriene endrer du enkelt på Min NAF Xtra side eller i NAF Xtra App. For å få bonus må transaksjonen være belastet kortet før du kan endre bonuskategori.

1. mars endrer vi fordelene i kortet og går bort fra bonusordningen, men innfører faste rabatter. Informasjon om alle endringer vil bli lagt ut på nettsidene 1.mars. Opptjent bonus vil være tilgjengelig i 36 måneder etter kjøpstidspunktet.