Derfor er hjullageret viktig - og når det må skiftes

Hjullageret er en liten, men viktig del av bilen. Hvis det svikter, kan det få alvorlige konsekvenser – i verste fall kan hjulet løsne.


Mann sjekker hjullager på bil på verksted
Hjullager: Bilens hjullager er en viktig del av hjulopphenget, og må byttes når det blir slitt.

Hva er et hjullager?

Hjullageret sitter i hjulnavet – den delen hjulet festes til – og gjør at hjulet kan rotere fritt og med minimal friksjon. Selv om de er små og ofte oversett, har hjullagre en tung jobb: Når du kjører i 70 km/t i ti minutter, roterer hjullageret omtrent 49.000 ganger. Det tilsvarer nesten 300.000 omdreininger i løpet av én time.

Over tid utsettes hjullagrene for stor belastning, og slitasje er uunngåelig. Dette er en typisk slitedel som ofte må byttes én eller to ganger i løpet av bilens levetid.

Når bør hjullageret byttes?

Det finnes ingen fast skifteintervall for hjullager, de byttes ved behov. De sjekkes som regel i forbindelse med EU-kontroll eller service. Ofte er det forhjulslagrene som slites først, fordi de belastes mer når bilen svinger.

Ifølge Benjamin Storsveen, Produktansvarlig for NAF Verksted, varer et hjullager vanligvis rundt 100.000 kilometer eller mer, men flere faktorer spiller inn:

«

Kjørestil, bilens vekt, veistandard og type hjul påvirker hvor lenge et hjullager varer.

forfatterbilde

Tegn på defekt hjullager

Et hjullager som er i ferd med å bli dårlig gir som regel lyd fra seg. En rumlende eller syngende lyd som endrer seg når du svinger, er et klassisk tegn. Jo mer slitt lageret er, jo mer støy vil du høre.

– Dette er ikke noe du bør ignorere, spesielt ikke før en langtur. I verste fall kan hjulet løsne, men som regel vil bilen gi tydelige varselsignaler før dette skjer, betrygger Storsveen.

hjullager på verksted
Defekt hjullager: Et defekt hjullager vil ikke reparere seg selv, og jo lenger du venter, desto verre blir problemet.

Hva koster det å skifte hjullager?

Å bytte hjullager er en vanlig jobb på bilverksted, men prisen kan variere. Hvis lageret sitter på et drivhjul, eller hvis det krever spesialverktøy som en hydraulisk presse, kan det påvirke kostnaden.

– Prisen ligger som regel fra 3.000 kroner og opp mot 8–9.000 kroner, avhengig av biltype, sier Storsveen.

Er du usikker på om hjullageret på bilen din bør byttes, eller har du hørt ulyder i det siste? Alle våre NAF verksteder tilbyr grundig kontroll og hjullagerbytte. Du kan få et uforpliktende tilbud her.

Medlemsrabatt på service

Regelmessig service er en effektiv måte å oppdage slitasje på hjullager tidlig. Som NAF-medlem får du 10 % fast rabatt på service og reparasjon, samt gode rabatter på både NAF-tester og EU-kontroll.