Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

NAF tar norske elbil-krav til EU

NAFs vintertester av elbiler har vist at rekkevidden faller med mellom fire og 32 prosent, sammenliknet med offisiell rekkevidde på de enkelte modellene. Nå tar NAF kravet om en internasjonal, standardisert rekkeviddetest for lave temperaturer til EU.


Elbiler
© NAF

Når alle de europeiske bilorganisasjonene møttes i Roma i starten av mai sto NAF på talerstolen og tok til orde for bedre kjøpsinformasjon for forbrukerne, behov for en standardisert test av vinterrekkevidde og enklere betaling for lading.

- For forbrukeren er vinterrekkevidde på elbilen litt av et terningkast. Den offisielle rekkevidden som bilene markedsføres med måles i 23 varmegrader. Den sier derfor svært lite om hva som er vinterrekkevidde.

Det sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.

Tall som NAF har fått gjennom å utføre verdens største elbiltester siden vinteren 2020, viser at rekkeviddetapet i kalde temperaturer kan variere mellom fire og 32 prosent, avhengig av hvilken modell det er snakk om.

- I dag finnes det en standardisert test for rekkevidde om sommeren (WLTP). Behovet for en internasjonal test som måler vinterrekkevidden på en standardisert og sammenliknbar måte, er derfor høyst nødvendig, sier han.

Europa ser til Norge og NAF

Fra talerstolen ga Braadland delegatene fra søsterorganisasjonene i Europa innsikt i utfordringene norske forbrukere møter. Spesielt Norges erfaringer med elbilens rekkevidde og lade-egenskaper i kalde temperaturer skapte stor interesse.

Initiativet for en standardisert test av vinterrekkevidde ble veldig godt tatt imot, og svarte ut utfordringer som en rekke andre land som Sveits, Østerrike, Danmark, Tyskland og Frankrike har hatt eller ser komme, melder Braadland.

- Norge er et foregangsland på elbiler. Erfaringene fra Norge er viktige for resten av Europa. Med EUs offensive klimapolitikk blir våre elbil-erfaringer deres utfordringer om få år. Det ser våre søsterklubber, og derfor fikk NAF sitt forslag gode tilbakemeldinger fra de andre klubbene, sier Braadland.

Spørsmålet om en test for vinterrekkevidde på for eksempel minus sju grader diskuteres både i FN-organer, i EU og i bransjens egen miljøtest Euro Green NCAP.

- Hvor NAF skal legge inn trykket og få dette på plass må vi diskutere med våre søsterorganisasjoner framover, men EU er åpenbart en god kandidat, sier Braadland.

Kravene får støtte

NAF har i alt seks krav til hvordan elbiler bør markedsføres, hvorav en ny standard for å måle vinterrekkevidde er én av dem. De fem andre kravene dreier seg blant annet om hvordan ladefart, sommerrekkevidde og batteristørrelse markedsføres.

Det norske Forbrukerrådet har allerede sagt at de er enige i alle seks forslagene. Denne våren har NAF derfor gjennomført møter med regjeringen og Stortinget for å gjøre kravene til norsk lov.

- Behovet for en internasjonal standard for vinterrekkevidde må organiseres internasjonalt. Men også de fem andre kravene, om hvordan batteristørrelse, ladefart og sommerrekkevidde oppgis, var noe de andre søsterklubbene virket svært interesserte i og noe vi skal jobbe videre sammen internasjonalt, avslutter Braadland.