Kort fortalt om hjulskift og elbil

  • En elbil er noe tyngre enn fossilbiler i samme størrelse
  • Husk at jekken du bruker må tåle vekten av elbilen
  • Pass på så du ikke skader batteriet når bilen løftes med jekk

Mange velger å sette bort hjulskift vår og høst, og det finnes en mengde leverandører av både hjulskift og lagring av hjul. Det er selvsagt komfortabelt, men det er ikke vanskelig å skifte hjul selv, heller ikke på en elbil.

En bonus ved å skifte hjul selv er dessuten at du lærer bilen å kjenne, og at du selv har kontroll på dekkene og får rengjort dem skikkelig.

Lær mer i Elbilpodden!

Vi inviterer aktuelle gjester i studio hver 14. dag og snakker om elbil! 

Se og hør alle podcaster

I tillegg er det penger spart. Lemping av hjul kan man ta som en treningsøkt!

Sjekk mønsterdybde

Før hjulskiftet bør du sjekke om dekkene du skal sette på holder mål. Når du kjører er det bare en liten håndflate per hjul som har kontakt med bakken. Mønsteret drenerer bort vann slik at du ikke får vannplaning og mønsteret på vinterdekk er laget for å «klistre» seg fast i underlaget.

Hvis dekkene du setter bort for sesongen er utslitt, kan det hende du kan gjøre en god deal. Finner du en dekkforhandler som vil bli kvitt årets sommerdekk før vinteren, eller vinterdekk før sommeren, får du kanskje en bra pris.

Les også: De beste dekkene til elbil

Skaff en passende jekk

Hvis det følger jekk med bilen din, la den ligge. Prøv gjerne hvordan den virker slik at du er forberedt om du skulle trenge den langs veien, men skaff deg heller en skikkelig garasjejekk.

NAF har tidligere testet garasjejekker.

En god garasjejekk koster drøye tusenlappen og oppover på bilvarehus som Biltema. Sjekk at jekken tåler vekten av bilen din. Noen tips til garasjejekk:
Kjøp større enn du trenger. En større jekk tåler ikke bare mer vekt, den er også mer stabil

Sørg for at jekken løfter høyt nok. En SUV med mye bakkeklaring trenger en jekk som kan løfte skikkelig

Sørg for at jekken ikke er for høy i nedsenket tilstand. Lave biler trenger en jekk som er lav nok til å trilles under. Bruk tommestokk under bilen og sjekk høyde på jekken i butikken.

Hvis du låner jekk av noen, sjekk at den takler vekten av bilen din.

Plasser jekken riktig under bilen

De fleste elbiler har batteriet under bilen. Selve batteriet er godt beskyttet mot slag og støt, men det tåler dårlig en jekk som løfter med full tyngde på et lite punkt.

Dette er viktig når du plasserer jekken:

  • Se i instruksjonsboka eller på nettet hvor løftepunkter for jekken er. Vanligvis er det langs kanalen under. Sjekk om bilen skal settes i et spesielt modus for løfting. En Tesla skal for eksempel settes i «Jack Mode».
    Trekk til håndbrekket, hvis ikke bilen har gjort dette automatisk.

Elbilguiden - elbiler i Norge

Oversikt over elbiler som finnes i til salgs i Norge eller som kommer i nærmeste fremtid. Siden oppdateres fortløpende.

  • Sørg for at jekken har en gummipute på løftepunktet slik at det ikke blir metall mot metall på understellet.
  • Pass på at ventilen som åpner og lukker jekken er helt lukket. Om ventilen er åpen vil ikke løftearmen løfte seg.
  • Sikt deg inn på løftepunktet, juster jekken og jekk opp uten å treffe understellet.
  • Løsne bittelitt på hjulbolter eller muttere før du løfter. Hvis du trenger en del kraft for å løsne er det bedre å gjøre dette mens bilen ikke er løftet opp. Husk at du kun skal løsne litt, ikke skru bolter eller muttere ut.
  • Før du løsner bolter eller muttere bør du sjekke om det sitter små plasthetter rundt dem. Disse er stort sett bare til pynt og for å skjule bolter, og knuser hvis du trer en hjulvinne eller pipe rundt dem og trekker til. Pirk av eventuelle plasthetter først.

Hjulskift elbil Tesla MX 04.jpg

Riktig løftepunkt for jekk er svært viktig. Den store flate platen under er beskyttelsesplate for batteriet og tåler endel, men er ikke løftepunkt for en jekk.

Jekk opp bilen i passende høyde

Når bolter eller muttere er løsnet bittelitt og brekket står på, jekker du opp bilen med løftearmen på jekken slik at hjulet er et par centimeter over underlaget.

  • Ha hjulene du skal sette på og eventuelle bolter eller muttere tilpasset hjulet klare. Det er tryggest at bilen er minst mulig uten hjul.
  • Løsne bolter og muttere helt på hjulet som skal av. Hvis du avslutter med bolten som sitter nederst unngår du at hjulet sklir av før du er ferdig med å løsne.
  • Løft hjulet rett av, og unngå å skrape felgene langs gjengene på eventuelle bolter.
  • Mens hjulet først er av kan du ta en kikk på bremseskivene. Har de mye overflaterust, slik det ofte er med elbiler, bør du ta noen kraftige oppbremsinger etter hjulskiftet.
  • Sett på hjulet som skal på bilen og skru på bolter eller muttere. Begynner du med bolten eller mutteren som er nederst unngår du at hjulet sklir av. Bruk håndkraft for å sjekke at bolter eller muttere går fint inn i gjengene og ikke blir satt inn skjevt.
  • Stram bolter eller muttere passe godt til, men uten at du gynger på bilen for mye. Bruk håndkraft.
  • Bruker du luftverktøy eller elektrisk muttertrekker bør du stille inn slik at du får strammet med riktig moment.

Senk bilen forsiktig ned

Når du er ferdig med et hjul, løsner du forsiktig på ventilen på jekken. Ta det med ro, det er ingen grunn til å slippe ut alt trykk med en gang og la bilen deise i bakken selv om den tåler det.

Siste nytt fra motor.no
MOTOR.NO
Slik bruker de elbilen som nødhjelp

TOKYO (Motor): Her står en Nissan Leaf på kriseoppdrag utenfor en kommunal bygning i japanske Chiba, dagen etter at en dødelig tyfon krevde 74 menneskeliv – og slo ut strømnettet. Oppgave: Å levere strøm.

VW lover en helt ny type stasjonsvogn

Store ord sitter gjerne løst når bilprodusenter lufter nye konsepter. Når Volkswagen skal vise fram en ny bil i ID-serien om en drøy uke skal vi få se «et helt nytt elbilsegment».

  • Pass på at ingen armer og bein, små og store, eller gjenstander, er i veien når du senker bilen ned.
  • Trekk jekken ut.
  • Stram bolter eller muttere til med en momentstav. Bilens bruksanvisning forteller hvor hardt du skal skru til bolter eller muttere. En momentstav (finnes på bilvarehus) er rett og slett en stav som brukes til å stramme bolter eller muttere i stedet for den klassiske hjulvinnen. Du stiller inn riktig moment på staven, og strammer til bolter eller muttere til du hører et klikk.
  • Hvis du ikke har momentstav, stram til med håndkraft. Bruker du armer og bein og voldsom kraft, kan du risikere å brekke boltene.

Husk etterstramming

Ting som skrus av og på kan løsne, og trenger kanskje etterstramming. En av de vanligste utrykningene til NAFs bergere er biler som har mistet hjul etter hjulskift.

Etter fire-fem mil bør du ta fram momentstaven eller hjulvinnen igjen og sjekke at bolter eller muttere sitter som de skal. Er de løse, stram til med riktig moment.

Les også: Når kan jeg kjøre med piggdekk?

VIDEO: Slik skifter du hjul på riktig måte

HJULSKIFT_NAF_APP_FERDIG_VERSJON.mov

Kjør trygt og spar penger som NAF-medlem

Få hjelp av NAFs team av bilbergere, advokater og bileksperter du også!

Få mer informasjon