Er bakrutas tid forbi?

Polestar 4 mangler én funksjon vi er godt vant med – bakruta. Men hvor viktig er den egentlig?


Gullfarget bil sett ovenfra
Polestar 4 kommer uten bakrute. Foto: Polestar / © Polestar

Bilen re-designes i rasende fart. Vi har sett stadig mer minimalistiske kupeer, fravær av knapper, speilkamera, hev- og senk dashbord for å nevne noe.

Da Polestar nylig lanserte Polestar 4 var det bakruta som sto for fall.

Den nye SUV´en produseres rett og slett uten bakrute, men med kamera som sikrer sikten.

-At Polestar fjerner bakruta er utrolig spennende, men de må ha vanvittig bra kameraer og sensorer for å fange opp det sjåføren trenger å vite om omgivelsene!

Det er den første reaksjonen til Tom Andre Nilsen, bilteknisk rådgiver i NAF.

Smilende mann i blå skjorte
Tom Andre Nilsen gir medlemmene råd om kjøp av dekk, og er ikke i tvil om hva han anbefaler. Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF

Polestar selv skriver i en pressemelding at fjerning av bakruta skal gi mer rom for passasjerene i baksetet. 

-Jeg ser absolutt at dette kan gi bedre kupefølelse, og kanskje bedre utnyttelse av lasterommet også? legger han til.

Løser sikt med kamera

Polestar skriver at bakspeilet erstattes av en høyoppløselig skjerm som viser sanntidsvideo fra et takmontert kamera, som skal gi et videre synsfelt bak enn det som er vanlig i de fleste moderne biler. Den digitale feeden kan deaktiveres dersom føreren heller ønsker å se passasjerene i baksetet.

Nilsen påpeker at bakrutas hovedfunksjon er å gi sikt ut bak og lys i kupeen. Det finnes ikke noe krav til at personbilen skal ha bakrute.

Både sikt og lys kan løses med teknologi som kameraene Polestar inkluderer, mener han.

- At personbiler kommer uten bakrute bak vil kreve litt tilvenning fra oss sjåfører, men det er en design- og teknolgiutvikling vi har sett over tid nå, sier han.

Kameraspeil
Audi tilbyr kameraspeil med skjerm innvendig som alternativ for flere av sine modeller. Foto: Audi / © Audi

Ryggekamera har endret hvordan de fleste av oss rygger. Men selv om kamera gir god oversikt foretrekker fortsatt mange å bruke sidespeilene når de rygger, og kanskje til og med snur seg rundt og se for å få bedre dybdeforståelse.

-Mange av kameraene i bilene er nå så gode at de kan hjelpe til med dybdesynet, ved å blant annet telle ned centimeterne til du treffer noe. Sensorer fanger opp passerende trafikk eller trafikanter når du rygger. Samtidig vil det å stole blindt på teknologi kreve mye av teknikken og kvaliteten på bildet, påpeker Nilsen.

-Det vanskeligste med kameraer er dybdesyn. Hvis alle bakruter blir borte i morgen vil nok mange slite rett og slett på grunn av dårlig bildekvalitet.

Polestar i Elbilguiden

Du finner snart Polestar 4 i Elbilguiden. Mens du venter på den, kan du søke opp andre elbiler som allerede er eller snart kommer på markedet i Norge.

Hvis først kvaliteten er god nok er neste utfordring å holde linsen ren.

-I et land som Norge er det et mareritt å holde linsen på ryggekamera rent. Noen bilprodusenter har gode løsninger, som Volkswagens løsning med å skjule linsen under logoen. Samme gjelder BMW med spylerdyser foran og bak. Jeg forventer at Polestar kommer med en smart løsning som holder kamera rent, for trafikksikkerhetens skyld.

Så - etter å ha sett nærmere på bilen, hva tror han om designutviklingen?

-Jeg tror dette er noe vi vil venne oss til. Siden ryggekameraene har blitt så bra er det nok mange som har sluttet å snu seg rundt når de rygger. Kameraene har rett og slett erstattet det.

Publisert: 19. april 2023

Sist oppdatert: 30. november 2023

Anette Berve,

Les også


Fant du det du lette etter?