Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Staten betaler mesteparten av laderegningen din

Med dagens strømprisnivå betaler staten mesteparten av laderegningen din når du lader hjemme. Uten strømstøtte hadde lading av elbilen blitt rådyrt.


© NAF

I Sør-Norge når strømprisen stadig nye høyder. NAF har regnet ut hvor mye det koster å lade elbilen fra 0-100 prosent hjemme med dagens prisnivå.

Hvis spotprisen er 6 kroner per kilowattime gjennomsnittlig i måneden, som er priser Sør-Norge har opplevd i det siste, vil strømstøtten dekke mesteparten av laderegningen. Uten strømstøtte hadde lading av elbilen blitt rådyrt.

Vi har tatt utgangspunkt i fem forskjellige elbilmodeller.

Lader du eksempelvis en Volkswagen ID.4 fra 0 til 100 prosent hjemme når spotprisen er 6 kr/kWh, ville ladingen kostet 623 kroner inkludert elavgift, moms og nettleie uten strømstøtte. Prisen med strømstøtte er 164 kroner.

Dersom du skal fullade en BMW iX xDrive50 med netto batterikapasitet på 105,2 kWh, må du uten strømstøtte betale hele 851 kroner når spotprisen er 6 kr/kWh. Med strømstøtte er prisen 224 kroner.

Med stadig stigende strømprisene er det vanskelig å si når toppen er nådd. Vi har også regnet på kostnaden av å lade elbilen dersom spotprisen kommer opp i 12 kr/kWh.

Prisene er inkludert mva, elavgift og nettleie, med unntak av kapasitetsleddet i nettleien som ikke beregnes etter hvor mange kWh du bruker. Vi har ikke lagt på noe påslag hos strømselskapet. Vi har brukt en gjennomsnittlig nettleie på 40 øre per kWh, men husk at dette vil variere avhengig av hvilket nettselskap du har. Prisene med strømstøtte er regnet ut med 90 prosent dekning av prisen over 70 øre, som trer i kraft fra 1. september.

Strømstøtten dekker omtrent tre fjerdedeler av regningen når spotprisen er 6 kr/kWh. Husk – lader du på hytta, hvor det ikke er strømstøtte, betaler du hele prisen.

Jo høyere strømpris, jo mer hjelp får du fra staten. Dersom spotprisen stiger til 12 kr/kWh, betaler du for mindre enn en femtedel av ladingen selv.

Som eksemplene viser, er strømstøtten avgjørende for å holde trykket oppe på elbilsatsingen i Norge.

På grunn av strømstøtten er det fortsatt ingen tvil om at elbil er billigere enn bensin- og dieselbil. Dette kan du lese mer om her.