NAF og Motor har testet ladehastigheten på 20 populære elbiler under vinterlige forhold. Les hovedsaken her.

Renault ZOE Z.E. 50*

Pris: fra 249 900 kr
Batteri: 55 kWt
WLTP-rekkevidde: 380 km
Vår rekkevidde: 316,3 km
WLTP-forbruk: 17,2 kWt/100 km
Vårt forbruk: 16.1 kWt/100 km

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Kort fortalt om ZOE Z.E. 50:

  • Lader med CCS-kontakt. 
  • Skal bruke 65 minutter på å lade til 80 prosent.
  • Vi brukte 60 minutter på å lade fra 2 til 80 prosent. 

Hvor raskt lades batteriet?

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri, og hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade.

Ladingen foregår ofte sakte i begynnelsen og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil.

Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får. Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.

Hurtiglading Dal Renault Zoe.jpg

HURTIGLADING: Renault ZOE Z.E 50 på plass på Ionitys ladestasjon på Dal for hurtigladetest.

Slik lader Renault ZOE Z.E 50

Renault Zoe kan endelig hurtiglade, og lader med CCS-kontakt.

Renault oppgir at Zoe skal bruke 60 minutter på å lade til 80 prosent, men oppgir ikke om det er fra 0 eller 10 prosent. 

Vi brukte 60 minutter på å lade fra 2 til 80 prosent.

Zoe topper raskt, og daler sakte men sikkert i effekt. 

 

Grafen viser hvor lang tid det tok å lade til 80 prosent, og hvor mange kilowatt (kW) bilen lader med underveis i ladeøkten.

Slik gjorde vi ladetesten

Vi har ladet alle bilene under samme vinterforhold. På testdagen var det mellom 0 og -2 grader.

Alle bilene ble kjørt samme rute, fra Hafjell til Dal. De kjørte to timer, store deler av turen ble gjort på motovei i høye hastigheter for å sikre diftsvarmt batteri før lading. Bilene begynte ladingen når de hadde under 10 prosent batteri og ladet til 80 prosent. Alle bilene ble ladet på Ionity.

ZOE er også rekkeviddetestet

Vi har også testet rekkevidden til Renault ZOE Z.E 50 og kjørt den helt tom for strøm. Bilen ble kjørt uten forvarming, kjøremodus var stilt inn på eco og klimaanlegget var på 21 grader. Sjekk ut den faktiske rekkevidden til ZOE.

Tilbake til hovedsaken.

Tilbake til elbilguiden.