To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

Renault ZOE Z.E. 50*

Pris: fra 249 900 kr
Batteri: 55 kWt
WLTP-rekkevidde: 380 km
WLTP-forbruk: 17,2 kWt/100 km

Kort om rekkeviddetesten:

  • Varslene som kom i bilen var stort sett sammenfallende med vinterens test. Noe variasjon i når de inntraff.
  • Første varsel i sommer kom på 6 prosent batteri da bilen oppfordret til eco-kjøring.
  • Paddemodus og varsel om begrenset effekt kom da det var igjen 2 prosent batteri. I vinter kom dette varselet da det var igjen 5 prosent batteri.

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

 

SAMMENLIGN: I grafen over kan du sammenligne rekkevidden Renault Zoe fikk i vinter mot rekkeviddetesten i sommer.

Vi har testet både sommer- og vinterrekkevidde!

Det er andre gangen vi gjennomfører denne rekkeviddetesten. Tidligere i år testet vi hvor lang rekkevidde bilene hadde på vinterstid. Nå testet vi hvor langt elbilene kom under optimale elbilforhold, 15 til 20 varmegrader. Felles for begge testene er at bilene ble kjørt helt tomme for strøm, slik at vi kunne måle den faktiske rekkevidden og forbruket på typiske norske veier opp mot bilens oppgitte rekkevidde (WLTP).

Testbilen var av utstyrsnivået Intens med kampanjepris på 274 900 kroner, inkl. frakt. Bilen ble testet med dekkdimensjon 195/55-16 og WLTP-rekkevidden for testmodellen var 381 kilometer.

Sommerens test ble kjørt under perfekte forhold, med mellom 20 og 25 grader og vindstille. Ved oppstart viste rekkeviddemåleren i bilen 362 kilometer. Ved Ringebu målte vi et forbruk på 11,5 kWt/100 km, som er godt under oppgitt WLTP-forbruk på 17,3 kWt/100 km.

ZOE kjørte 453 kilometer under testen, og det er 72 kilometer lenger enn WLTP-rekkevidden. Ved avsluttet rekkeviddetest endte vi på et gjennomsnittsforbruk på 11,4 kWt/100 km.

Testføreren kjørte feil ved Hjerkinn. Dette ble oppdaget så sent at det ble avgjort å la bilen kjøre videre på en annen rute. I stedet for å kjøre av mot Folldal og Venabygdsfjellet ved Hjerkinn, fortsatte Renault ZOE over Dovrefjell, noe forbi Oppdal og tilbake til Oppdal da bilen var tom.

Testmodellen var Edition One som er en modellutgave med større hjul og kraftigere motor enn innstegsmodellen Life. Testbilen var utstyrt med dekkdimensjoner på 195/55-16. Testmodellen har en WLTP rekkevidde på 380 kilometer. Dette er noe kortere enn den offisielle rekkevidden på 395 kilometer. Testen ble gjort uten forvarming av batteri eller kupé. ZOE 50 er utstyrt med varmepumpe. Det er mulig å forvarme batteri og kupé via app eller bilens kjørecomputer. Forvarming kan bidra til å øke rekkevidden.

Vinterens test ble startet i tre varmegrader og regn og sludd i Oslo. Jo lenger nord vi kom, dess kjøligere ble det, men streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader. Vi kjørte i snøvær store deler av testen.

Renault ZOE skal ha et forbruk på 17,2 kWt/100 km. Vi registrerte et forbruk på 16,1 kWt/100 km under rekkeviddetesten.

I vinterens test kjørte ZOE tom for strøm etter 316,3 kilometer.

Opplevelsen av å kjøre Renault Zoe tom for strøm var temmelig lik i sommer- og vintertesten. Siden denne bilen var med i vintertesten ble den ikke kjørt helt tom for strøm under sommerens test.

Første varsel kom da det var 6 prosent batterikapasitet og 31 km igjen. Da ble testsjåføren oppfordret til å kjøre økonomisk.

Da det var igjen 2 prosent batteri varslet bilen om paddemodus og begrenset effekt. Men bilen oppførte seg helt normalt til vi stoppet etter å ha kjørt med 0 prosent batteri i 7 kilometer.

Renault Zoe begrenset effekt.jpg

Bilen begynte å spare på strømmen like før dette bildet ble tatt. Ved 5 % batterikapasitet og 20 kilometer rekkevidde igjen, lyste skilpadden i dashbordet og bilen gikk i paddemodus.

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer i forhold til den oppgitte rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Det er viktig å huske at dette ikke er en vitenskapelig test, men en praktisk test av rekkevidde under faktiske forhold.

Denne testen gjennomføres sommer og vinter. Testruta er lik begge sesongene og består av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.

Bilene kjørte gjennom Oslo mot Gjøvik. Samtlige biler kjørte over Lygnasæter, med en klatring på 620 meter før de fortsette nordover mot Dombås. Bilene med lengst rekkevidde fortsatte over Hjerkinn og Folldal og nedover til Ringebu. Disse bilene fikk ytterligere en klatring opp til nærmere 1000 høydemeter. Det betyr at bilene med lengst rekkevidde gikk over to fjelloverganger.

Sjåførene er instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer. Regenereringen brukes aktivt under kjøringen.

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende.

På vinteren stilles klimaanlegget på 21 grader og setevarmer på laveste nivå. På sommerføre stilles klimaanlegget på 20 grader og vifte på laveste nivå.

Du kan få et annet resultat om du prøver selv

Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvarming av bilen, rute og topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.

 

Vi har også testet lading på Renault Zoe

Vi har også testet ladeeffekten til Renault Zoe Z.E 50 under sommerlige og vinterlige forhold. Bilen ble ladet etter minst to timer kjøring slik at den hadde ordentlig driftsvarmt batteri. Bilen skulle ha maksimalt 10 prosent igjen på batteriet ved start av testen og den ble ladet til 80 prosent. Sjekk ut Zoe sin ladetest.

Se alle bilene vi har testet!

Oppgitt WLTP-rekkevidde i filmen er de offisielle tallene. Rekkevidde på testbilene kan avvike noe grunnet utstyrsnivå og dekk.