NAF og Motor har testet rekkevidden på 20 populære elbiler og kjørt dem helt tomme for strøm. Alle bilene ble kjørt uten forvarming, kjøremodus stilt inn på «eco» eller tilsvarende og klimaanlegget på 21 grader. Les hovedsaken her.

Renault ZOE Z.E. 50*

Pris: fra 249 900 kr
Batteri: 55 kWt
WLTP-rekkevidde: 380 km
Vår rekkevidde: 316,3 km
WLTP-forbruk: 17,2 kWt/100 km
Vårt forbruk: 16.1 kWt/100 km

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Kort om rekkeviddetesten:

  • Ved 20 kilometer rekkevidde igjen (5 % batterikapasitet) varslet bilen om bgrenset effekt og gikk i paddemodus.
  • Ved ca 10 kilometer rekkevidde igjen kom følgende varsel: «Varsel lavt batteri. Vil du lade bilen din?».
  • Etter om lag 20 kilometers kjøring etter at bilen sa at rekkevidden var slutt, dempes lyset i dashbordet.

* Testmodellen var Edition One, som er en modellutgave med større hjul og kraftigere motor enn innstegsmodellen Life. Testbilen var utstyrt med dekkdimensjoner på 195/55-16”. Testmodellen har en WLTP rekkevidde på 380 kilometer. Dette er noe kortere enn den offisielle rekkevidden på 395 kilometer. Testen ble gjort uten forvarming av batteri eller kupé. ZOE 50 er utstyrt med varmepumpe. Det er mulig å forvarme batteri og kupé via app eller bilens kjørecomputer. Forvarming kan bidra til å øke rekkevidden. 

Nesten 3 mils kjøring etter «tom tank»

Renault ZOE kjørte lenge etter at bilen signaliserte at batteriet var tomt. Vår testsjåfør klarte å kjøre 29,5 kilometer etter dette. 

Etter om lag 20 kilometer på overtid merket vi at aksellarasjonen var dårligere og bilen kom ikke opp i mer enn 70 kilometer i timen. 

Renault Zoe begrenset effekt.jpg

Bilen begynte å spare på strømmen like før dette bildet ble tatt. Ved 5 % batterikapasitet og 20 kilometer rekkevidde igjen, lyste skilpadden i dashbordet og bilen gikk i paddemodus.

Bedre forbruk enn WLTP-testen

Bilen har en oppgitt rekkevidde på 390 kilometer (WLTP). I testen gikk Zoe 316,3 kilometer før det var full stans. 

Forbruket vi målte var på hyggelige 16,1 kWt/100 km. Det er under oppgitt forbruk som er 17,2 kWt/100 km. 

 

Slik gjorde vi rekkeviddetesten

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer i forhold til den oppgitte rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Sjåførene ble instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer.

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende, hadde klimaanlegget på 21 grader og setevarmen på laveste innstilling. Regenereringen ble brukt aktivt under kjøringen.

Testen startet i tre varmegrader og regn og sludd i Oslo. Jo lenger nord vi kom, dess kjøligere ble det. Streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader. Vi kjørte i snøvær store deler av testen.

Ruta bestod av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.

MERK: Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvarming av bilen, rute, topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster, vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.

Slik testet vi lading på Renault Zoe

Vi har også testet ladeeffekten til Renault Zoe under vinterlige forhold. Bilen ble ladet etter minst to timer kjøring slik at den hadde ordentlig driftsvarmt batteri. Bilen skulle ha maksimalt 10 prosent igjen på batteriet ved start av testen og den ble ladet til 80 prosent. Sjekk ut Zoe sin ladetest.

Oppgitt WLTP-rekkevidde i filmen er de offisielle tallene. Rekkevidde på testbilene kan avvike noe grunnet utstyrsnivå og dekk. Se tabellen.

Tilbake til hovedsaken.

Tilbake til elbilguiden.