Kort fortalt:

  • Mange er redde for å velge feil teknologi, og ende opp med en utdatert bil som blir vanskelig å selge.
  • Å vente med å kjøpe elbil i påvente av noe bedre er dårlig strategi. Nybilene i dag holder seg bedre i verdi enn man har trodd.
  • Leasing gir forutsigbart bilhold, men det lønner seg ikke på sikt. Du betaler dyrt for å slippe å bekymre deg for verdifall.
  • Medlemskap i Nabobil eller bilkollektiver er et økonomisk alternativ for bil nummer to. 

700.000 husholdninger ikke vet hva slags biltype de vil velge neste gang de kjøper bil. Det kommer frem i en undersøkelse utført på oppdrag av Sparebank 1. 

Nesten halvparten av de spurte opplever at de ikke vet nok om de ulike motortypene til å kunne velge riktig nybil, og avgiftspolitikk oppgis som hovedgrunnen til usikkerhet rundt nybilkjøp. 

– Vi gjorde denne undersøkelsen fordi bil er en viktig utgift i norske husholdninger, og mange synes dette begynner å bli vanskelig, sier Magne Gundersen, forbrukerøkonom i Sparebank 1. 

For mange er Gundersen kjent fra TV-programmet Luksusfellen på TV3, der han hjelper deltagere ut av gjeldskrise. For forbrukerøkonomen er bil en ren utgiftspost, og praktiske behov trumfer miljø, luksus og image. Han bytter ikke bil fordi det kommer noe kulere på markedet, men fordi behovene endret seg. 

Gjennom Luksusfellen har forbrukerøkonom Magne Gundersen har loset mange fortvilte deltagere ut av gjeldskrise. I mange tilfeller har bil vært utslagsgivende...

Redde for å velge feil teknologi

Han mener valg av bil ikke burde ta nattesøvnen fra folk selv om det i dag er vanskelig å ta stilling til bilvalg grunnet uforutsigbar avgiftspolitikk og stadig ny teknologi på markedet. 

– Satt litt på spissen stod valget før mellom stor eller liten bil, bensin eller diesel. Nå er valgmulighetene så uendelig mange flere. Mange er redde for å velge feil teknologi, og for å få en utdatert bil. Folk vil ikke kjøpe katta i sekken, som er umulig å selge i morgen. 

Elbil er billig 

Han har nylig skrotet sin 18 år gamle Toyota Yaris, etter lang og tro tjeneste, og gått til inn kjøp av en helelektrisk Renault Zoe. Hvorfor? Fordi den er praktisk og økonomisk. Kravet var at de kunne kjøre til Sørlandet uten å føle for mye på rekkeviddeangsten 

NAF vil at våre medlemmer skal få mulighet til å velge mer miljøvennlige biler. Derfor er elbilfordelene viktige.

– Miljøet var ikke grunnen til at vi kjøpte elbil, selv om det kanskje burde være det. Grunnen var lave driftsutgifter. Vi er to voksne i heimen, og har barna på besøk av og til. Det er kona som bruker den i hverdagen gjennom bomringer, mens jeg tar kollektivt. Strømmen oppleves som gratis. Til Sørlandet kommer vi, i hvert fall på sommeren, sier Gundersen. 

Er elbil billigst i drift? 

I undersøkelsen fra Sparebank 1 peker elbil seg klart ut som den biltypen som flest tror gir dem de laveste samlede bilutgiftene. 3 av 10 tror elbil gir lavest bilutgifter, 13 prosent tror dieselbil gir lavest utgifter mens 12 prosent tror hybridbil er det mest økonomisk gunstige. Hele 2 av 10 vet ikke hvilken bil som gir lavest bilutgifter. 

Uansett om elbilfordelene reduseres eller tas vekk, er og blir elbil billig i drift, mener forbrukerøkonomen. 

– Vi har som sagt hatt elbil siden før sommeren, og det har ikke gitt merkbart utslag på strømregningene at vi lader hjemme. Bomsatsene er betydelig lavere, og det kommer de vel til å være i overskuelig fremtid. Elbil er billig i drift. Det er et faktum. 

Verdifall på elbil 

Forbrukerøkonomen mener det er viktig å ikke henge seg for mye opp i verdifall eller hva som kan komme av ny teknologi, og dermed ikke tørre å kjøpe bil. Selv minster han ikke nattesøvnen av at det kommer noe bedre på markedet. 

 

– Mange bekymrer seg mer for verdifall enn de burde. Det er alltid mye usikkerhet med bruktbilpriser, uansett om det er elbil, bensin eller diesel. Man må ikke se seg blind på teknologiutviklingen. Selv tenker jeg ikke så mye over hva jeg går glipp av. Batteripakka på Zoe’en har åtte års garanti og bilen er billig i drift. Da vet jeg at jeg har rimelig bilhold i åtte år fremover – om ikke lenger.  

Skal man vente med å kjøpe elbil? 

– Å vente er en dårlig strategi. Du finner aldri det tidspunktet som er riktig for å hoppe ned fra gjerdet og kjøpe bil, sier Gundersen. 

– Teknologiutviklingen går raskt. Derfor er det viktigere enn noen gang å definere behov, og skjære igjennom. Bilene blir bedre og bedre. Det er det eneste som er sikkert. Slik har det alltid vært, men det er mer overveldende nå fordi vi får inn ny teknologi, og det er store skritt i forbedringene fra år til år. 

– Rådet er uansett; Hva føler du deg mest rolig med? Gjør det enkelt for deg selv. Å regne på krona på alle alternativene er en kjempe jobb, og jeg tror ikke du trenger å gjøre det. Da sitter du med uroen etterpå, om du har fått med deg alt. Føl heller på om du har en god følelse om valget ditt. 

Er det smart å lease elbil? 

Gundersen tror på en videre vekst i privatleasing ettersom det oppleves som tryggere og mer forutsigbart når det skjer store og raske endringer i teknologi og avgiftspolitikk. Samtidig advarer han mot å tro at det er noe man tjener på. 

– Leasing er litt som å binde renta på lånet. Man skal ikke forvente å tjene på det, men du får ro i sjela. Med så mye som skjer med tanke på teknologiutvikling er det kanskje hakket smartere å lease enn noen gang. Det eliminerer usikkerheten, men du betaler for det. Ved leasing er det garantert at du taper penger. Den usikkerheten du føler på med hva bilen er verdt om tre år, den føler også bilforhandleren på. De tar betalt i form av økt leie eller høyere kontantinnskudd. Man må ikke tro at leasing er en gratis måte å unngå noe på. Enkelhet har en pris. 

Utbedring etter leasing kan koste

Påkosten ved innlevering er den ukjente faktoren, som gjør at leasing har hatt et noe frynsete rykte. Den er det viktig å ta med i beregningen, mener Gundersen. 

– Ingen vet ikke hvor stor ekstraregningen blir ved innlevering. Forhandleren forventer ofte at bilen skal være som ny når den leveres tilbake, så alt av slitasje må utbedres. Det kan koste. Det kan også være dyrt å komme seg ut av slike kontrakter, hvis behovet ditt endrer seg. Alt dette er det viktig å ta med i betraktningen. 

– Hva med unge som vil inn på boligmarkedet og ikke vil binde opp egenkapital? Er leasing da et fornuftig alternativ? 

– Man kan låne inntil fem ganger inntekten, men banken ser også på månedlige utgifter. Du kan lease bil med null kontantinnskudd, for da har du ikke gjeld. I gjengjeld har du høye driftsutgifter. Hvis du har for høye månedlige utgifter er du like langt. Unge burde heller tenke om de klarer seg uten bil, eller med rimeligere bil. Klarer du deg uten bil øker du sparekapasiteten betydelig. 

Lønner det seg med bilkollektiv? 

Gundersen mener mange kan spare mye på å benytte seg av delemodellene for bilhold som finnes på markedet. 

Med medlemskap i bilkollektiv har man tilgang til forskjellige biler, fra elbiler og bensin- og dieselbiler til varebiler og sportsbiler. For så lite som 300 kroner kan man leie en bil for dagen. 

– De som har eller vurderer bil nummer to, burde revurdere bilholdet sitt. Mange kunne hatt nytte av Nabobil eller bilkollektiver som bil nummer to. De kan eie den bilen som dekker det daglige behovet, og leie etter behov. Å benytte seg av slike tilbud de gangene man har et annet behov enn det daglige, det tror jeg er god biløkonomi. 

– Faktisk kan du trolig leie bil hver helg, og det er billigere enn å eie den selv. Samtidig slipper du slipper bekymringen for at du må ha parkeringsplass til bilen, vedlikehold og verdifall. 

– Å leie ut bilen er en idé for dem som har to biler. Da kan de leie ut den ene som brukes minst. Men det er viktig å sette seg inn i leiekontrakten og ta forbehold, legger forbrukerøkonomen til. 

Eie elbil 

Eier du bilen selv har du selv ansvaret for vedlikehold og videresalg. Du tjener aldri på å eie bil, men du kan kontrollere noe av verdifallet med å ta godt vare på bilen, sier Gundersen. 

Er det slik at man burde nedskrive lånet over kortere tid, ettersom bruktbilprisen på elbil oppleves noe mer usikker? 

– Skal du først eie bil, er det generelle rådet mitt å ta godt i med avbetaling på billånet. Betal heller mer enn du må, for da tåler du at verdifallet var større enn du trodde. Samtidig sitter du ikke igjen med restlån den dagen du vil selge bilen. Dette gjelder egentlig alle biler, ikke bare elbilen. Det skjer så mye med bilmarkedet fremover at du må regne med at markedet ser annerledes ut om 5 år. 

– Husk også at renta på restlånet spretter i været. Billånet får man god rente på, men restlånet dobler elle tredobler seg, for da har du ikke sikkerhet i bilen lenger. 

Hva er grønne billån? 

Flere banker lokker med gunstigere rente på billån for miljøvennlige biler, men hva gir det av utslag? 

– Renteforskjellen utgjør en liten forskjell, men få vil merke det. På billån under 200.000 gjør det ikke store utslag, men det er jo bare å ta med seg alle fordelene man kan.