Hopp til hovedinnhold

Lade elbil

Tesla Model 3 bruker en annen ladestandard enn øvrige Tesla-modeller. Med CCS-standarden kan du hurtiglade også utenfor Teslas ladenettverk.

I 2025 skal alle nye biler være nullutslippsbiler, og i 2030 regner man med at det finnes rundt to millioner elbiler i Norge. Er det nok strøm til dem alle?

Forvirret over standarder på lading av elbiler? Her er en enkel oversikt over hvordan ladekabler og kontakter ser ut.

Volkswagen hurtiglades med ladekontakt av typen Combo/ CCS, og med overgang til vanlig stikkontakt (Schuko) om du ikke har tilgang til ladestasjon.

Volkswagen e-Golf

Tesla bygger fortløpende sitt nettverk av superladere, men en Tesla kan også lades på de fleste andre ladestasjoner.

Tesla Model X

Renault Zoe er en svært populær elbil i Norge, men har vært noe sær på ladingen. Zoe kan ikke hurtiglades på likestrøm.

Renault Zoe

LEAF bruker standarden den japanske standarden CHAdeMO for hurtiglading, men takler fint hjemmelading med lavere hastighet.

Nissan LEAF

Kia Soul er faktisk forberedt for hurtiglading opptil 100 kW, men det vanligste i Norge er CHAdeMO-standard på 50 kW eller hjemmelading.

Kia Soul

e-NV200 bruker standarden den japanske standarden CHAdeMO for hurtiglading, men takler fint hjemmelading med lavere hastighet.

Nissan e-NV 200

BMW i3 hurtiglades med standarden Combo/ CCS, men kan også lades med vanlig Type 2-kabel eller via vanlig stikkontakt.

BMW i3

En ladestasjon er ikke det samme som en parkeringsplass. Med flere elbiler på veiene trengs det «skikk og bruk» på ladestasjonene.

Regn med utgifter til elektriker når du skal investere i elbil. Det gir trygg lading, kan gi mer fart i ladingen og ikke minst unngå jordfeilproblemer og...

Ladeboks til Tesla elbil WallCharger