Kort fortalt  

  • Legg ladestoppet mot slutten av turen
  • Start lading ved lav batteriprosent
  • Vit hvilken effekt bilen din lader med 

Hurtiglading er en praktisk måte å fylle på strøm raskt når du er ute på tur, men det er frustrerende når det ikke går like fort som reklamen lovte.  

Kanskje har produsenten lovet at du skal lade med 100 kW, men selv har du aldri fått mer enn 60 kW.  

Se og hør alle episodene av Elbilpodden!

Enkle triks 

Det er litt mer som skal til for å lade som elbil-produsenten lover. Strøm er ikke like enkelt som literen med drivstoff som renner ut av drivstoffpumpa.  

For det første er det bilen din som bestemmer hvor fort du lader. Det betyr at selv om ladestasjonen sier at den gir deg opptil 150 kilowatt (kW), så er det bilen din som avgjør hvor mange kilowatt den lader med. 

For å gjøre det enda litt vanskeligere, så er det også slik at du lader raskere jo mindre strøm du har på batteriet og hvis batteriet er varmt. 

Denne kombinasjonen er viktig for å få maks ut av ladestoppet.  

Vi har 5 enkle råd å ta med seg på veien for å lade raskt:

1: Lad på slutten av turen

Batteriet på en elbil lader best når det er driftsvarmt, altså at temperaturen inni selve batteriet når en viss temperatur. Du bør ha kjørt i minst et par timer i høy hastighet for å kjøre batteriet så varmt det går an på vinteren før du lader. Kuldegrader er batteriets verste fiende. Men husk, to timer på svingete landeveier i 60 km/t er ikke det samme som to timer på motorveien. 

NAF ladebrikke, slik kommer du i gang! 

2: Ha lite igjen på batteriet 

Vent helst med å lade til du har 10% eller maks 20% igjen på batteriet, hvis det lar seg gjøre. Starter du lading ved lav batterikapasitet bidrar det til å varme opp batteriet som igjen gjør at du lader raskere.   

3: Velg riktig lader 

Alle biler lader litt forskjellig, og det er lurt å lese seg opp på hvordan akkurat din bil lader. Ikke alle biler kan lynlade (lade med mer enn 50 kW) . Du kaster rett og slett penger ut av vinduet hvis du lader på en lynlader og bilen din ikke kan utnytte laderen.  

Det er også verdt å tenke på at det kan være greit å velge 50 kW-laderen hvis batteriet ikke er varmt når du skal lade. 

Se om du finner din bil i NAF sin ladeguide 

4: Lad til 80%, ikke 100% 

De aller fleste elbiler lader veldig sakte etter 80 %. Trenger du mer rekkevidde for å komme frem lønner det seg ofte både i tid og kroner å heller legge inn ett kort ladestopp til enn å lade til 100%.  Igjen, dette varierer fra bil til bil - så blir kjent med hvordan din bil lader. 

5: Bruk forvarming av batteriet

Hvis elbilen din har et system for forvarming av batteri før lading, er det lurt å benytte seg av dette. Ofte settes det i gang hvis du plotter inn en ladestasjon som destinasjonen i navigasjonen.  

Les også: Verdens største test av elbiler 2020