Slik lader du Volkswagen elbiler

Volkswagen hurtiglades med ladekontakt av typen Combo/ CCS, og med overgang til vanlig stikkontakt (Schuko) om du ikke har tilgang til ladestasjon.


Volkswagen satser stort på elbiler, og har allerede god erfaring med modellene e-Up! og e-Golf, samt hybridbilene i GTE-klassen som Golf og Passat. Arvtaker til e-Golf er ID.3, og denne bilens plattform er grunnlag for en rekke elektriske modeller fra Volkswagen.

Volkswagen bruker standarden Combo/ CCS på sine rene elbiler. På hurtigladestasjoner finner du riktig ladekabel hengende på ladestasjonen som på en bensinpumpe.

Hvordan lader jeg Volkswagen på hurtigladere?

Hurtigladeren gir svært mye strøm på kort tid. Et elbilbatteri må lades med likestrøm. Hurtigladere konverterer vekselstrømmen i strømnettet til likestrøm. Dermed får bilen «riktig strøm» rett fra ladestasjonen og trenger ikke konvertere den selv med den innebygde laderen.

Skaff deg konto hos leverandørene

Hurtigladere finner du over hele landet, og alle operatører har sine egne apper med kart, oversikt og «Min side». Du må registrere deg hos operatørene for å kunne bruke ladestasjonen med ladebrikke og betalingskort. Bruker du sms eller annen lading uten å være registrert som bruker, får du gjerne den høyeste taksten på lading.

Det finnes en mengde ladebrikker som kan knyttes til kontoen, og operatørene godtar de fleste kort som betalingsmiddel.

Hvis du er NAF-medlem og har NAF Xtra kredittkort, får du gode rabatter på lading. Legg inn NAF Ladebrikke og NAF Xtra-kortet i operatørenes apper eller nettsider, og du er klar. Da trenger du bare bruke ladebrikken hver gang du skal lade. Du får en oversiktlig faktura fra NAF Xtra en gang i måneden.Les også: Alt du må vite om lading, ladebrikker og betaling

Slik hurtiglader du

  • Parker foran ladestasjonen
  • Velg riktig kabel fra stasjonen og koble til bilen din
  • Start ladingen enten med brikke, sms eller app, avhengig av hva som er tilgjengelig
  • Når du har nok strøm, avslutt ladingen ved å sveipe brikken på nytt, sende ny sms eller stoppe i appen. Følg instruksjoner i displayet på ladestasjonen.
  • Koble fra kabelen og heng den på plass.
  • Kjør bort fra ladestasjonen; den er ingen parkeringsplass

Les også: Skikk og bruk på ladestasjoner

Les også: Slik kommer du i gang med hurtiglading av elbil

Lade Volkswagen med lader Type 2

I mengden av ladestandarder er det en type kontakt som vel kan kalles et mest universale, nemlig «Type 2». Denne finnes på hoteller, stadig flere kommunale ladestasjoner og -stolper og selvsagt også på betalingsstasjoner.

Volkswagen kan lade med Type 2, bare du har rett overgang fra CCS-kontakten på bilen din til vanlig Type 2. Det må slett ikke være en original kabel. Bilutstyrsbutikker og flere nettbutikker selger Type 2-kabler som passer Volkswagen.

Type 2-standarden kan levere mye strøm, opptil 43 kilowatt, men dette avhenger av hvor mye strøm som er ført fram til ladepunktet.

Siden Type 2 er vekselstrøm, må bilen selv konvertere strømmen til likestrøm med ladeapparatet som er innebygget i bilen. Ombord-laderen på Volkswagen klarer å gi inntil 7,2 kilowatt.

Altså: Uansett hvor mye strøm du kan hente ut fra Type 2-punktet, vil bilen selv begrense seg til 7,2 kilowatt. Hvis det er CCS hurtiglader på samme stasjon, bruker du heller denne, siden denne kan lade med mye høyere hastighet. Som oftest betaler man per minutt, og da sier det seg selv at høyere hastighet gir lavere strømpris.

Hvordan lader jeg Volkswagen med vanlig stikkontakt?

Det følger med overgang fra CCS til vanlig stikkontakt (kalles Schuko) som man har i veggen hjemme. Dette er en ikke fullt så lekker kabel med en stor boks på midten. I boksen er det elektronikk som holder orden på ladingen.

Lading med denne kabelen er begrenset til 10 ampere. Selvom du har en 16 ampere-kurs i garasjen, får du altså ikke mer enn 10 ampere. Det betyr at det fort tar natten over og vel så det å få ladet fra tomt til fullt batteri.

Husk at lading av elbil krever mye av strømkursen, og pass på at det ikke blir varmgang i ledningsnettet. Lading fra veggen hjemme bør ikke være en permanent ordning. Du bør sette opp en egen kurs, gjerne med Type 2-lading, også til hjemmebruk. Dette vil koste mellom 10 og 15.000 kroner. Hør med en elektriker i nærområdet ditt.

Les også: Slik lader du elbilen trygt hjemme og på hytta

Kan jeg bruke skjøteledning?

Der du lader fast daglig eller ukentlig skal du ikke lade via skjøtekontakt, grunnet krav til brannsikkerhet. Kravet for lading ved et fast ladepunkt er en separat strømkurs med maks 10 ampere og B-jordvern, eller egen vegglader.

Unntaksvis kan skjøteledning benyttes ved nødlading, altså der du ikke lader fast. Det kan være hytta eller på besøk hos noen. Da kan du lade med skjøteledning under visse forutsetninger:

  • Kjøp en skjøteledning med ledninger som er minst såkalt 2,5-kvadrat. Altså: Lederne i ledningen er tykke nok til å takle langvarig høy belastning.
  • Sørg for at skjøteledningen er godkjent for utendørs bruk, aller helst industribruk.
  • La aldri skjøteledningen ligge sammenrullet når du lader! Det blir varmgang i kabelen, og ved å rulle den helt ut sprer du varmgangen. På vinteren vil en skjøteledning smelte seg ned i snøen.
  • Sjekk jevnlig at verken skjøteledning eller kontakten i veggen og ledningen til kontakten blir for varme.
  • Koble ut ladingen når du ikke trenger å lade mer.
  • Selv om ladeboksen skal tåle vann, er det lurt å beskytte den så godt det går an mot vær og vind.

Publisert: 10. februar 2021

Sist oppdatert: 30. november 2023


Les også


Fant du det du lette etter?