Strømnettet i Oslo-området og på Østlandet er nærmest sprengt. Samtidig rapporterer Aftenposten om taxier og varebiler som sliter med å få ladet bilene sine.
Østlandets store nettselskap, Elvia, rapporterte i høst at det nå er stengt for nyetableringer av bedrifter som trenger mye strøm i deres område. Nettet har rett og slett ikke kapasitet nok.
Statnett, som drifter høyspentnettet i Norge, innrømmer at elektrifiseringen av samfunnet har gått mye raskere enn forventet. Flere elbiler på veiene er en av årsakene, ifølge Statnett.
– Dette kan få konsekvenser for nødvendig utbygging av hurtiglading for elbiler og dermed bremse elektrifiseringen av bilparken, sier Sødal, og fortsetter:
– Men at vi vil trenge flere ladeplasser med kraftig effekt burde ikke komme som noen overraskelse.
Fordeler for deg med elbil!
Som medlem i NAF får du gode fordeler som forsikring, billån og lading. Vi står også klare for å hjelpe deg med vedlikehold, verkstedtjenester og service.
Trenger økt kapasitet i nettet
I Oslo blir stadig flere taxier elektriske, og fra 1. november 2024 skal alle være det. Taxisjåførene har noen dedikerte ladeplasser, men er likevel avhengig av det offentlig tilgjengelige hurtigladenettverket. Det samme gjelder varebiler som håndverkerne og varetransporten er avhengige av.
– Dette skaper kø på hurtigladerne i Oslo, og da går det også utover andre folks lading, sier Sødal.
Får man ikke bygget flere hurtigladere, vil problemet vokse.
– Så her må Statnett jobbe raskt med få mer kapasitet i strømnettet. Hvis ikke kan proppen i strømnettet bremse elektrifiseringen av både privatbiler og yrkesbiler, fortsetter han.
Batteribytte kan avlaste strømnettet
Oslo Taxi inngikk i høst en avtale med det eneste bilmerket som per i dag kan bytte batteriet i elbilen i egne batteribyttestasjoner, nemlig NIO. Dette gjør det enklere for taxisjåføren å bruke lite tid på å fylle drivstoff i arbeidshverdagen.
– Batteribyttestasjoner krever også strøm. Batteriene som byttes ut skal også lades opp. Så uansett må strømnettet ha bedre kapasitet for å redde elektrifiseringen av bilparken i det tett befolkede østlandsområdet, sier Nils Sødal.