Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Kvinne i rullestol på ladestasjon

Slik gikk det da Sally testet lading i rullestol

I framtiden skal «alle» biler være elektriske. Men er det mulig for alle å lade en elbil?

– Jeg har lyst på elbil, fordi fremtidens biler er elektriske. Men hvor enkelt er det egentlig å eie en elbil for en som sitter i rullestol?

Det var spørsmålet Sally Kamara stilte seg da hun dro til Rygge for å teste hurtiglading hos Ionity, Circle K, Tesla Supercharger og Recharge.

– Jeg vil sjekke om det i det hele tatt er mulig for meg å lade en elbil. For hvis jeg skal ha en elbil, må jeg jo kunne lade den, sier Sally.

Se Sallys lade-opplevelse i videoen!

Langt fra enkelt

Stortinget har fastsatt et mål om at alle nye personbiler som selges fra 2025 skal være nullutslippsbiler, som i praksis betyr elbiler. I 2024 var 9 av 10 nye personbiler elektriske.

– Det er ikke ulovlig med bensin- og dieselbiler, men fremtidens biler er elektriske, og den fremtiden ønsker jeg å være en del av, sier Sally.

På ladestasjonen opplevde Sally at det var langt fra enkelt å lade en elbil for en som sitter i rullestol.

Blant utfordringene hun møtte var tunge ladekabler, plattformer rundt ladestolpen, begrenset plass rundt bilen og nedoverbakke på ladestasjonen.

Kvinne i rullestol holder ladekabel
Ikke lett: Tunge ladekabler var blant utfordringene Sally møtte på ladestasjonen. © NAF

NAF-fordeler for elbil

Visste du at NAF har mange fordeler for deg med elbil?

  • Rabatt på hurtiglading og hjemmelader.
  • Personlig rådgivning om lading av elbil og ladbar hybrid.
  • Gode betingelser på billån og forsikring.
  • Vi kjemper for lave avgifter på elbiler.

I tillegg får du tilgang til veihjelp, nøkkelforsikring, rabatt på EU-kontroll og tester, juridisk rådgivning og mye mer.

Les mer om medlemskapet

Jobber med ny standard

I 2022 kom regjeringens ladestrategi, som slo fast at det skulle utarbeides en nasjonal standard for universell utforming av ladestasjoner.

Dette oppdraget ble gitt til Standard Norge, som opprettet komiteen for «Universell utforming av ladeinfrastruktur for elbil».

Komiteen ledes av NAFs laderådgiver Jan Tore Gjøby.

– Det er viktig at alle som kan kjøre bil skal ha muligheten til å kjøre elektrisk. Det betyr også at ladeinfrastrukturen må være tilrettelagt for dette, sier Gjøby.

NAFs laderådgiver Jan Tore Gjøby.
Ladeekspert: NAFs laderådgiver Jan Tore Gjøby leder Standard Norges komité for universell utforming av ladesteder. © NAF

Ny standard haster

I november var Gjøby hos «Kontaktforum for universell utforming» for å fortelle om komiteens arbeid. Møtet ble ledet av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

– En utfordring for komiteen er at det kan starte et tilsvarende arbeid i Europa i regi av CEN, som er den europeiske standardiseringsorganisasjonen, sier Gjøby.

Hvis den norske standarden ikke er publisert før det europeiske arbeidet starter, må komiteen avslutte arbeidet og vente på Europa, som vil ta 3-4 år.

– Vi har en bredt sammensatt og dyktig komite, og vi jobber målrettet mot å få ut en god standard rett over sommeren 2025, sier Gjøby, og fortsetter:

– Vi fikk støtte fra samferdselsministeren i vår strategi om å få ut vår standard raskt, slik at vi unngår å vente i mange år til. Samtidig er det viktig å sørge for at den norske standarden bygger på europeiske løsninger, og at vi deltar i det europeiske arbeidet når det starter.

Har du spørsmål om elbil?

Som NAF-medlem har du tilgang på bilteknisk rådgivning. Enten du skal kjøpe, lade, ta service, selge eller trenger veihjelp til din elbil – kan vi hjelpe deg.

Smilende mann i blå skjorte

– Svært etterlengtet

Freddy Ulvseth fra Norges Handikapforbund har engasjert seg for universell utforming av ladere gjennom flere år.

– Denne standarden er svært etterlengtet og vil bety mye for muligheten til å lade der alle andre lader. Selv om mange ønsker å legge godt til rette for alle, er det ofte summen av små detaljer som gjør det vanskelig og i verste fall umulig for funksjonshemmede å lade, sier Ulvseth.

Mann i rullestol ved ladestasjon
Elbilist: Freddy Ulvseth i Norges Handikapforbund har jobbet lenge for bedre universelt utformede ladesteder.

Ulvseth er selv aktiv i komiteen som utarbeider standarden, og sier Norges Handikapforbund vil bidra med sine erfaringer inn i arbeidet.

– Vi håper også å få til en plan for utskifting av de eldre ladestasjonene som ikke er universelt utformet, sier Ulvseth.

Sallys elbildrøm lever

Til tross for flere utfordringer, klarte Sally med god innsats å lade ved alle ladestasjonene.

– Drømmen om å få seg en elbil lever enda. Men jeg tror ikke jeg hadde turt å dra på norgesferie med elbil, for jeg vet at jeg måtte ha gjort masse research for å finne ut av hvor jeg kunne ladet bilen min, sier Sally.

– Hvis jeg må gjøre alt det forarbeidet, så har vi en lang vei å gå når det gjelder å tilrettelegge ladestasjonene våre.

Smilende kvinne i rullestol holder ladekabel
Fornøyd: Det krevde en del innsats, men Sally kunne konstatere at hun klarte å lade ved alle ladestolpene hun prøvde. © NAF