Test av lading: Ford Mustang Mach-E Long Range RWD
Mustang Mach-e lader fra 6% til 80% på drøye 44 minutter om sommeren.
Slik hurtiglader Ford Mustang Mach-e
Mustang Mach-E lader med CCS-kontakt, og skal bruke 45 minutter på å lade fra 10-80 prosent, i følge produsenten. Høyeste effekten Mach-E lader med er oppgitt å være 150 kW.
I sommerens test brukte vi 44 minutter og 8 sekunder på å lade fra 6 til 80 %. Da hadde vi mottatt 68,732 kWt.
På sommerføre så vi effekten Ford lover, dog veldig kort. Mach-e starter med maks effekt, men går raskt ned i effekt og holder seg mellom 104 og 108 kW før de igjen går ned rundt 90 kW. Ved 80 % faller effekten drastisk, og avlutter på 13 kW.
Under vinterens test brukte vi ganske nøyaktig 45 minutter på å lade fra 10-80%. Høyeste effekt vi målte var 117 kW. Selv om vi ikke oppnår lovet effekt, så holder Ford det de lover på tid.
Det er verdt å merke seg at når vintertesten ble gjort hadde ikke Ford startet utlevering av biler til kunder, som gjør at det kan komme forbedringer på lading innen modellen kommer i hendene på kunder. Ved sommertesten hadde utleveringen startet.
Slik fungerer ladetesten
Ladetesten blir gjort etter at bilene har kjørt aktivt på motorvei i to timer. De har så kjørt rett til ladestasjonen, uten å stå i kø og vente på plass.
- Vi tester hvor raskt bilene lader fra 10 til 80 prosent.
- Vi måler høyest og gjennomsnitlig effekt av det bilen mottar.
- Alle bilene lades på Ionity med unntak av Tesla som lades på Supercharger V3.
Slik gjør vi utregningene
Utregningene for kostnader knyttet til lading er beregnet ut ifra ladekurven og forbruket registrert under elbiltesten. Prisene forutsetter at batteriet lades fra under 10 prosent og er så driftsvarmt som mulig.
Fant du det du lette etter?