Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

0

Test av lading: SEAT Mii electric

Mii electric brukte vi 61 minutter på å lade til 5 til 80 prosent i sommerens test, mens i vinter brukte vi 55 minutter på å lade fra 9 til 80 prosent.

Ladeeffekt (kW) vinter (9-80%)
Ladeeffekt (kW) sommer (5-80%)

Slik hurtiglader SEAT Mii electric

Seat Mii electric lader på CCS-kabel og skal lade med 40 kW og bruke 45 minutter på å lade fra 0 til 80 prosent ved å bruke en 50 kW lader.

Under sommertesten brukte vi 60 minutter og 58 sekunder på å lade fra 5 til 80 prosent, mens under vintertesten i brukte vi 55 minutter på å lade fra 9 til 80 prosent.

Vi får merkelige utslag både på sommer og vinteren når det gjelder de trillingene fra VAG. På vinteren bærer de preg av å slite med å bli driftsvarme og komme seg opp i effekt. I vinter var vi aldri i nærheten av 40 kW, og registrerte maks 32 kW som høyeste effekt, og det var kun en kort periode. Jevnt over lå vi på 25 til 30 kW.

Nå på sommeren kommer i nærmere oppgitt effekt, men den faller merkbart ved 40 prosent og halveres. Denne reduksjonen i effekten kommer tidligere enn i vinter, og spørsmålet er om batteriet skånes for overoppheting.

Slik fungerer ladetesten

Ladetesten blir gjort etter at bilene har kjørt aktivt på motorvei i to timer. De har så kjørt rett til ladestasjonen, uten å stå i kø og vente på plass.

  • Vi tester hvor raskt bilene lader fra 10 til 80 prosent.
  • Vi måler høyest og gjennomsnitlig effekt av det bilen mottar.
  • Alle bilene lades på Ionity med unntak av Tesla som lades på Supercharger V3.

Slik gjør vi utregningene

Utregningene for kostnader knyttet til lading er beregnet ut ifra ladekurven og forbruket registrert under elbiltesten. Prisene forutsetter at batteriet lades fra under 10 prosent og er så driftsvarmt som mulig.


Fant du det du lette etter?