Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Tre biler på bru i vinterlandskap

Det store, lille bruktbil-eksperimentet

Kjører brukte elbiler like langt som nye? Og hvordan klarer en 8 år gammel Tesla seg mot en 3 år gammel Audi? Bare én måte å finne ut av det på!

Foto: Marius Kromvoll / © NAF

Ikke alle ønsker eller har mulighet til å kjøpe en ny elbil. Hele 18 prosent vurderer en brukt elbil ved neste bilkjøp, viser en undersøkelse NAF har gjennomført.

De fleste er innforstått med at det kan være både slitasje og nødvendig vedlikehold i horisonten når man kjøper en bruktbil, uavhengig av drivlinje. Men hvor godt fremdriftsbatteriet holder seg i en elbil er fremdeles en bekymring for mange. Blir batteriet «brukt opp»?

Det hadde vi lyst til å kikke nærmere på.

Hvor langt kjører en bruktbil?

Fra før vet vi at studier tyder på at elbilbatteriene holder lengre enn elbilen for øvrig. Men hva det betyr i praksis at batteriet gradvis mister noe av kapasiteten, det ville vi prøve ut.

Hvordan ville det gå hvis vi lot et utvalg populære bruktbiler bryne seg på samme løype som nybilene kjøres under El Prix, NAF og Motors store rekkeviddetest?

Bare én måte å finne ut av det på – på tide med et eksperiment! En kjølig vinterdag tok vi derfor med oss fire biler på tur.

Testbilene

  • Tesla Model S 70D 2015-modell, gått 100 000 km
  • Audi e-tron 55 2020-modell, gått 44 000 km
  • Jaguar i-pace 2019-modell, gått 44 000 km
  • Audi e-tron 55 2019-modell, gått 85 000 km

Kriteriene vi valgte bilene etter var følgende:

  • Teoretisk rekkevidde på over 300 km
  • Minst 3 år gammel
  • Populær på bruktmarkedet

Med oss på tur ble en Jaguar I-Pace, to Audi e-tron 55 og en Tesla Model S 70D. De tre første var fra 2019/2020, mens Model S-en som 2015-modell var testens senior.

Slik ble eksperimentet gjennomført

Bilene startet fra varm garasje, hvor de hadde blitt fulladet over natten. Vi fulgte tilnærmet samme rute ut av Oslo og oppover mot Gudbrandsdalen som vi bruker under El Prix.

Hver 50. kilometer noterte vi ned forbruk, batteriprosent og gjenværende rekkevidde. Vi hadde også monitoreringsverktøy fra Aviloo tilkoblet i flere av bilene. Bilene ble kjørt til de hadde 10 prosent batterikapasitet igjen. Våre eksperter har deretter brukt forbruks- og batteriprosentinformasjonen til å regne seg frem til hvor langt bilene ville kommet dersom de kjørte til de hadde 0 prosent batteri igjen.

Ingen fasit

Før vi kaster oss over tallene fra eksperimentet, må vi ta en liten runde innom alle grunnene til at dette ikke byr på noen fasit for hvordan hver enkelt bilmodell holder seg.

Har du testet én brukt elbil, har du ikke testet alle. Du har kun testet den ene.

Kjørelengde, ladehistorikk og kjørestil er blant faktorene som kan påvirke tilstanden til bilen – som er grunnen til at det er svært vanskelig å gjennomføre en kvalitativ og sammenlignbar test med brukte elbiler. Hver bruktbil har sin egen helt unike bruksprofil.

Foto 1: Foto: Kjersti StuestølFoto 2: Foto: Kjersti Stuestøl
Jaguar i-pace på motorvei
Grå Model S

Dette eksperimentet må derfor anses som en illustrasjon av hva som kan vente deg på bruktmarkedet. Vi har ønsket å vise at det kan være stor variasjon, selv for samme bilmodell.

De følgende tallene får dere derfor ikke lov til å tenke at gjelder alle e-tron, I-Pace eller Model S, er det forstått? OK. Da kan vi gå videre.

Så langt gikk bilene

På eksperimentdagen bød værgudene på en variert vær-buffet: Snø og slaps deler av veien, og temperaturer fra rundt 0 grader til minus 8 ved Otta.

Bilene ble kjørt frem til de hadde under 10 prosent batteri igjen og forbruk og gjenværende kilometer ble registrert hver 50. kilometer. Ut fra dette, estimerte vi deretter hvor langt bilene ville ha gått dersom de hadde kjørt til det var 0 prosent batteri igjen.

Det ga følgende resultat:

2019 Jaguar I-Pace kom lengst med sine 341 kilometer, med 2020-modellen av Audi e-tron 55 hakk i hæl med sine 330 kilometer.

Sammenlignet med bilenes oppgitte WLTP-rekkevidde, er det derimot Audien som kan skilte med det minste avviket, med kun 16 prosent kortere rekkevidde enn oppgitt mot Jaguarens 25 prosent. Verdt å merke er det også at begge to er innenfor normalen for hva vi er vant med å se når vi tester helt nye elbiler på vinterstid, hvor vi gjerne ser opp mot 30 prosent kortere rekkevidde enn oppgitt WLTP.

Audi e-tron nummer 2 kom på sin side et stykke kortere enn e-tron 1, men også her er det nødvendig å se sammenhengen med oppgitt rekkevidde.

– Forskjellen mellom de to bruktbilene er ikke like stor når de måles mot sin egen offisielle rekkevidde. Og begge to er godt innenfor de 20-30 prosent avvikene fra WLTP vi typisk har sett når vi har testet elbiler på vinterføre, forklarer bilteknisk rådgiver i NAF, Tom Andre Nilsen.

Vil du vite mer om testresultatene og våre analyser fra de to Audiene? Det kommer vi tilbake til i en egen artikkel om litt.

Tilfellet med Tesla

Likevel var det eksperimentets elbil-senior, den snart 9 år gamle 2015 Tesla Model S, som sto for den aller største overraskelsen.

Testbiler og testsjåfører på Vinstra
Testbiler og testsjåfører på Vinstra
Den åtte år gamle Teslaen holder seg godt! Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF
Testbiler og testsjåfører på Vinstra. Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF

Målt opp mot oppgitt rekkevidde, ser resultatet ved første øyekast ikke så imponerende ut. Men i 2015 ble rekkevidde oppgitt etter den vesentlig mer optimistiske NEDC-standarden.

Denne hadde sitt opphav i en tid før årtusenskiftet, lenge før vår tids elbiler så dagens lys. I 2020 ble NEDC-standarden erstattet av WLTP, som i grove trekk er ganske mye strengere – med estimert 20-25 prosent lavere rekkeviddeanslag, avhengig av bilmodell.

Som et tankeeksperiment, la oss derfor trekke fra 20 prosent fra Model S-ens oppgitte rekkevidde på 442 kilometer. Da sitter vi igjen med 353,6 kilometer. Målt mot 310 kilometer kjørt, blir det et teoretisk avvik på kun 12 prosent.

– Mye har skjedd på veldig kort tid på elbilfronten, og vi forventet på ingen måte at en åtte år gammel elbil skulle kunne måle seg med elbiler som er halvparten så gamle, sier Nilsen.

Han minner likevel om at en elbil er mer enn bare rekkevidde.

– Du må beregne mer kostnader til vedlikehold dess eldre bilen er. I tillegg har vært en rivende utvikling på ladefronten de siste årene, så nyere biler vil kunne ha mer effektive ladestopp.

Måleutstyr fra Aviloo i frontruta
Måleutstyr fra Aviloo i frontruta
Måleutstyr fra Aviloo i frontruta. Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF
Måleutstyr fra Aviloo i frontruta. Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF

Ikke se deg blind på tallene

Hvis man ikke kan ta tallene som fasit, hva er vitsen med å gjennomføre eksperimentet da? For hvordan kan vi si noe generelt og nyttig om brukte elbilers rekkevidde, når det er så mange variabler å ta hensyn til?

Jo, man må løfte blikket litt. Vi vet at studier viser at elbilens batteri holder seg bedre enn mange frykter. Vi vet at degraderingen av batteriet ofte går raskest de første årene, for så å stabilisere seg resten av batteriets levetid, med en økning i degradering helt mot slutten.

Selv om vi ikke kan trekke konklusjoner basert på de fire bilene som var med i testen, er resultatene en fin illustrasjon på hva du kan forvente deg på bruktmarkedet. Se for eksempel på Model S-en, som selv åtte år senere holder koken.

Smilende mann foran testbiler
Bilteknisk rådgiver Tom Andre Nilsen. Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF

Det er også viktig å huske at en brukt elbil, som tidligere nevnt, er mer enn bare dens rekkevidde. Hvordan er den tekniske tilstanden ellers? Dekker den behovene du har for lastekapasitet og plass? Har den holdt tritt med den teknologiske utviklingen på lading?

Om bilen kommer 33 eller 28 mil har ikke så mye å si i praksis, du kommer uansett til å trenge ladepauser på langtur.

– Det finnes alltids noen som ønsker å kjøre i timevis, men for de aller fleste på langtur vil en liten ladepause til dotur, kaffepåfyll eller rett og slett en matpause være både kjærkomment og nødvendig. Det som vil ha større betydning er tiden det tar å lade. Du vil merke forskjell på om bilen lader på 25 eller 50 minutter, konkluderer bilteknisk rådgiver.

Noen råd til slutt

Hva skal du så gjøre, hvis du har funnet bilen du ønsker deg og vil være sikker på at du vet hva du får? Vår anbefaling er at du prøvekjører aktuelle kandidater på en litt lengre tur, slik at du kan sammenligne dem.

Per i dag finnes det ikke en standardisert måte å måle batterihelse på, men det foregår et arbeid for å få dette inn i den kommende EURO7-standarden for kjøretøy.

Snakk med selger om hvor langt bilen typisk går på sommer- og vinterstid og få dette inn i kontrakten. Forhør deg også om ladehistorikken til bilen, og om hvordan selger har opplevd hurtiglading av bilen i ulike settinger.

Ikke minst er det også andre ting enn batteriet som bør undersøkes. En NAF-test vil kunne avdekke skjulte feil og mangler det er vanskelig for deg å fange opp.

Bilteknisk rådgiver Tom Andre Nilsen minner om at det er viktig å ta seg den tiden man trenger til undersøkelsene:

– Det er lett å bli “tatt av situasjonen” når man skal handle bil og plutselig er man bileier. I mange tilfeller går det bra, men husk å ta deg den tiden du trenger, ikke stress eller la deg stresse.

Du finner flere gode råd for kjøp av bruktbil her

Tusen takk til Møller Bil Oslo Vest og privatpersonene som stilte opp og lånte oss biler!