Stor NAF-seier: Nå starter arbeidet med måling av vinter-rekkevidde

NAF har i flere år jobbet for å få på plass offisiell måling for rekkevidde om vinteren. Nylig kom det gode nyheter fra EU.


Bilde viser en rekke elbiler kjørende på landevei i vinterføre.
Rekkevidde test. © NAF

Rekkevidde og ladehastighet på elbilene oppgis svært ulikt fra bilmerke til bilmerke. NAF har lenge jobbet for bedre informasjon for kjøpere som gjør det lettere å sammenligne elbilens egenskaper. Blant annet har NAF tatt til ordet for bedre informasjon om elbilens rekkevidde om vinteren, batteristørrelse og ladefart.

I mars i år kom nyheten fra EU om at arbeidet med en vinter-rekkevidde er i gang.

Det er ikke mye informasjon om testen på dette tidspunkt annet enn at den skal inngå i WLTP-målemetoden og utføres i minus 7 grader.

Det er en god start i NAFs øyne.

- Dette er helt i tråd med det vi har krevd. Noen har trodd at NAF vil ha en egen norsk vintertest av rekkevidde. Det stemmer ikke. Vi har alltid ment at det må komme på plass en offisiell test innenfor WLTP-systemet, slår Camilla Ryste fast.

NAF har startet et internasjonalt lobby-løp

NAF har også gjennom sitt europeiske nettverk i FIA (FederationInternationale de l'Automobile) satt i gang lobbyvirksomhet inn mot EU for å få på plass test av vinterrekkevidde.

Denne jobben blir enklere nå når vi også har bilbransjen med på laget.

Elbilkjøperne i Norge må vente i hvert fall ett år før tallene er en del av den offisielle informasjonen om bilene, antagelig vil det ta et par år før det er på plass.

Bakgrunn

NAF har stilt følgende krav til bilbransjen, for å gjøre det enklere for forbrukeren å sammenligne elbilene ved kjøp:

  1. Forhandleren skal oppgi realistiske anslag på tap av rekkevidde om vinteren.
  2. Sommerrekkevidden skal alltid oppgis for blandet kjøring, ikke bare bykjøring.
  3. Sommerrekkevidden skal oppgis som «fra X km – Y km, avhengig av utstyrsnivå», ikke «opptil Y km».
  4. Man skal oppgi netto batteristørrelse (brutto minus sikkerhetsmarginer), ikke brutto batteristørrelse.
  5. Forhandlere skal kunne legge fram ladekurven (hvor raskt batteriet hurtiglader etter hvert som batteriet fylles), framfor å bruke «maksimal» eller «opptil» ladefart.
  6. Informasjon om ladetid skal som standard oppgis som tiden det tar å lade batteriet fra 10 – 80 prosent.

Se flere detaljer her

Publisert: 10. mars 2022

Sist oppdatert: 30. november 2023


Les også


Fant du det du lette etter?