Alt om El Prix vinter 2024
Hvordan ladet bilene og hvor langt kjørte de under vinterens rekkevidde- og ladetest? Her får du hele oversikten.
Foto: Siv Seglem / © NAFVintertesten 2024 ble gjennomført i temperaturer mellom minus 2 og minus 10 grader. Med uværet Ingunn på vei nordfra ble det vindfullt utover testdagen.
Nedenfor finner du alle resultatene og artiklene fra testen.
Så langt kjørte bilene
WLTP Rekkevidde (km)
Målt rekkevidde (km)
Avvik (km)
Diagrammet viser hvor langt bilene kjørte sammenlignet med WLTP-tallene. Du kan selv velge å vise én eller flere kategorier.
Les mer om rekkeviddetesten
Dette er El Prix
To ganger i året tester Motor og NAF rekkevidden og ladehastigheten til elbiler i Norge. Testen gjennomføres sommer og vinter, og utvides med nye modeller etter hvert som de kommer på markedet.
Slik gikk det under ladetesten
I diagrammet ovenfor kan du se ladetid 10-80 prosent per bilkategori. Størrelsen på boblen indikerer størrelsen på batteriet.
Les mer om ladetesten
Ruten bilene kjørte
Nedenfor kan du følge ruten bilene tok ut av Oslo og opp mot fjellet.
onsdag 31. januar - Mellom 07:00 og 23:00
Oslo - Skur 13
Høyeste
4°C
Laveste
-4°C
Lygnasæter Kro
Høyeste
-1°C
Laveste
-8°C
Gjøvik
Høyeste
4°C
Laveste
-8°C
Vinstra
Høyeste
3°C
Laveste
-10°C
Dombås
Høyeste
3°C
Laveste
-7°C
Folldal
Høyeste
1°C
Laveste
-11°C
Værdata hentet fra yr.no
Her er alle bilene som var med i testen
Del 1: Alt om El Prix vinter 2024
Hvordan ladet bilene og hvor langt kjørte de under vinterens rekkevidde- og ladetest? Her får du hele oversikten.
Del 2: El Prix 2024: Nykommer kjørte fra Tesla
Vi er vant til at Tesla kjører lengst i våre rekkeviddetester, men i vintertesten 2024 måtte Tesla Model 3 se seg slått av en bil du trolig aldri har sett før.
Del 3: En ladethriller av de sjeldne
Vinterens ladetest skulle vise seg å by på mer enn bare en ny laderekord. Her har det skjedd ekstremt mye, og det bare siden i sommer!
Del 4: El Prix: Disse elbilene gir mest rekkevidde for pengene
Er du på jakt etter en elbil med god rekkevidde på vinteren, men som ikke sprenger budsjettet? Da er denne listen for deg.
Del 5: Så lang er rekkevidden i praksis vinter 2024
De færreste kjører elbilene helt tomme for strøm. Se hvor langt vinterens testbiler kommer når de har 10 prosent igjen på batteriet.
Del 6: Store forskjeller: Så langt kjører elbilene etter 0 prosent
Selv om elbilen viser 0 prosent, er ikke nødvendigvis batteriet helt tomt. Men hvor langt du kan kjøre etter 0 prosent, varierer stort.
Del 7: Lade ved 10 eller 30 prosent? Her kan du spare mye tid
Hvis du skal hurtiglade elbilen så den kan kjøre 20 mil til, kan det være mange minutter å spare på å starte ladingen ved 10 istedenfor 30 prosent.
Del 8: Glem bilens makseffekt – her er ladetallet du bør bry deg om
Bilprodusenter oppgir den maksimale ladeeffekten til en elbil, men dette sier lite om hvor raskt bilen egentlig lader.
Del 9: Disse elbilene gir deg lavere strømutgifter
En elbil med lavt forbruk trenger mindre strøm for å kjøre, som betyr lavere strømutgifter for deg. Her er bilene i vinterens rekkeviddetest med lavest forbruk.
Del 10: Slik gikk det da vi veide årets testbiler
Hvis du pleier å fullpakke bilen, bør du styre unna flere av årets testbiler.
Del 11: 12 nye elbiler i familiebiltest – se hvilke som imponerer
Vi har testet hvilke nye elbiler som egner seg best som familiebiler, med kriteriene pris, plass, nyttelast, rekkevidde, forbruk og ladehastighet.
Publisert: 16. april 2024
Sist oppdatert: 10. april 2025