Eksperten svarer: Når bilen har for lav nyttelast

Hvilke rettigheter har du når bilen din har lavere nyttelast enn forventet? NAF Advokat svarer.


En Hyundai Ioniq5 og en Nissan Leaf på vekta på Taraldrud kontrollstasjon
Så mye veier bilen egentlig. Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF

Spørsmål:

Vi bestilte en Volkswagen ID.4 i fjor, men var ikke klar over at nyttelasten var så begrenset på bilen. Da vi forsøkte å få avbestilt, ville forhandler ha 8 prosent avbestillingsgebyr. Kjenner NAF til tilsvarende saker og hvordan saken står i forhold til gjeldende lovverk?

Svar:

Vi er kjent med at det har vært problemer med nyttelasten flere elbilmodeller. Problemet ligger i at bilens oppgitte egenvekt gjelder uten noe form for tilleggsutstyr. Bestiller man tilleggsutstyr, for eksempel hengerfeste, blir bilen tyngre, og nyttelasten blir lavere. Det kan derfor være lurt å undersøke hva din bil faktisk veier, for å finne ut av hvor mye mer vekt som er tillatt.

Enten du har fått bilen eller har bestilt og fremdeles venter på det, vil vurderingen gå ut på det samme: Hvorvidt du kan ha et krav mot forhandler vil særlig avhenge av hvor stort avviket er, og om forhandler burde visst at dette har en betydning for deg. Det kan være aktuelt å forsøke å kreve et prisavslag. Er avviket betydelig, slik at bilen ikke kan benyttes som tiltenkt, kan du mulig ha krav på heving.

Til spørsmålet ditt: Dersom det ikke er grunnlag for heving, er det avbestillingsvilkårene i kjøpskontrakten du signerte da du bestilte bilen som gjelder.

Så farlig kan det være å overlaste bilen: Se video her

Generelt ved reklamasjon

Du bør reklamere snarest, da dette må skje innen rimelig tid etter du oppdaget feilen. Denne fristen kan ikke være mindre enn to måneder, men vår anbefaling er at det ikke bør gå mer enn 2 måneder da det kan medføre at du blir møtt med at det er reklamert for sent. Ønsker du å benytte deg av våre reklamasjonsmaler finner du disse her.

Dersom dere ikke blir enige, kan saken bringes inn til både forbrukertilsynet og forliksrådet. Denne prosessen kan ta tid.

Som NAF-medlem har du tilgang på juridisk bistand og kan få hjelp til å komme til enighet med forhandler. Les mer om juridisk bistand her

Forbrukertilsynet er et meklingsorgan, og det tar normalt 4-5 måneder fra du melder inn saken til du får tildelt en saksbehandler. Løses ikke saken gjennom mekling kan du ta saken videre til Forbrukerklageutvalget. Ventetiden for å få behandlet en klagesak i Forbrukerklageutvalget er omtrent 2 år.

Forliksrådet er både en meklingsinstitusjon og en domstol. Det følger av tvisteloven §6-5 at behandlingen av saken bør holdes innen tre måneder etter at klagen ble inngitt. Parten som klager inn saken må betale et rettsgebyr på 1367 kroner. Dersom du vinner frem i saken, kan dette kreves dekket av motparten. Taper du risikerer du å måtte betale motpartens sakskostnader, selv om disse vil være begrenset. Forliksrådet kan gi en rettskraftig dom, som partene eventuelt kan klage inn til tingretten. Les mer om fremgangsmåten for behandling i forliksrådet

NAF Advokat

Få hjelp når du trenger det!

Våre advokater er tilgjengelig for deg som har spørsmål knyttet til bilkjøp, garantier, erstatning, reklamasjonssaker og mye mer.

Publisert: 21. april 2023

Sist oppdatert: 30. november 2023


Les også


Fant du det du lette etter?