Blant vinterens nyheter finner vi mange nye funksjoner og ny teknologi. Noe virker smart – annet er vi rett og slett usikre på om vi trenger i en bil.
Vi har sett nærmere på årets elbil-nyheter og samlet noen av de beste og merkeligste funksjonene vi fant.
1. Hev og senk-dashbord
Førerkupeen har sett en ganske dramatisk utvikling de siste årene. Fra et førerhus med fysiske knapper, passe stor skjerm til å lese radiokanal, og brytere for å styre klimaanlegget, til ekstrem minimalisme, enorme roterende skjermer og stemningslys.
Har du hev- og senk-pult? Nå har vi også hev- og senk dashbord.
Voyah mener du bør kunne velge størrelsen på skjermene, rett og slett ved å heve og senke hele dashbordet. I modellen Free kan du velge smalere, mer minimalistisk uttrykk, eller full bredde for full opplevelse.
Vi er spente på hvordan hev- og senk-funksjonen fungerer etter å ha stått bunnfrossen over natta.
2. Ni (!) massasjemenyer
Massasje i bilen er kommet for å bli. Undertegnede må innrømme at dette faktisk har sneket seg inn på min private topp 5-liste over ting jeg vil ha i en fremtidig bil.
Men alle massasjesystemer er ikke laget likt, og i hvert fall ikke i utvalget vi fant i BMW i7. Her fant vi alt fra bekkenaktiverende massasje til total kroppsmassasje. BMW er ikke alene om massasje i bilen. Nødvendig? Nei. Digg, ja. Tror dette må bli vår neste biltest.
3. Sanntidsinformasjon om forventet ladeeffekt
La oss være ærlige: Lading om vinteren er plundrete. Du kan gjøre alt riktig, kjøre batteriet nærmest tomt, tro du har aktivert forvarmingen, kjørt minst to timer før du lader – og fortsatt får du ikke ladeeffekten du forventer. Du er ikke i nærheten av 150 kW. Noen ganger føles det som at maks ladeeffekt er like urealistisk som å vinne i Lotto.
Det har Mercedes gjort noe med – eller – de vil i hvert fall styre forventningene dine i riktig retning. I EQE 300 (og mange av Mercedes' andre modeller) får du nå estimert ladeeffekten gitt batteriets temperatur og batteriprosent i øyeblikket.
Da vil du aldri bli skuffet over dårlig ladeeffekt på laderen igjen – du var for en gangs skyld forberedt!
4. Musikk-instrument i døra
For guds skyld, ikke vis det til barna!
Det var reaksjonen rundt lunsjbordet i NAF da vi snakket om BYD Atto 3. Denne bilen har rett og slett det som ser ut som gitarstrenger over lommen i døra. Vi ser for oss time tre opp Gudbrandsdalen og en i baksetet som begynner å bli rimelig utålmodig. Da får Mamma! Mamma! En ny dimensjon akkompagnert av dør-gitaren.
Vi skal teste om det er mulig å spille Hang down your head, Tom Dooley. Det er den eneste låta jeg husker fra musikk-timen.
5. Hans Zimmer-kjørelyd
Har du sett filmen Dune (2021)? Se for deg når romskipene lander på Planet Arrakis. Det er majestetisk og det er dramatisk. I det du akselererer av gårde i Expressive mode i BMW i7, føles det som at bilen fylles med akkurat det lydsporet.
Det er ikke vits i å prate over det hvis du akselererer godt. Lyden kan du ikke ignorere, den fyller kupeen.
Det er ikke rart du føler at du kjører til et dramatisk soundtrack. Det er ingen andre enn filmkomponist Hans Zimmer som har komponert kjørelydene i i7, og i iX-modellene. Var ikke det nok? Han har også komponert lyden som kommer når du trykker på start/stopp-knappen.
Hvem sa at elbiler må være lydløse.
Kan det hende vi går lei? Det får tiden vise.
Er du spent på hvilke andre modeller som blir med i testen? Ta turen over til vårt El Prix-nyhetsstudio og les av hjertens lyst.