Bilsalget i september: Fortsatt høy elbilandel

Tross høye strømpriser og leveringsproblemer kjøper fortsatt mange ny elbil.


Rød elektrisk bil foran rådhuset i Oslo
Tesla Model Y var den mest solgte elbilen i september . Foto: Tomm. W Christiansen / © NAF

Hittil i år er nesten fire av fem nye biler, hele 78 prosent, en elbil. I fjor på samme tid var andelen på 63 prosent.

Så langt i år er det solgt 80 000 elbiler. Samtidig er totalsalget av alle nye biler gått ned, slik at elbilandelen så langt i år øker.

Det viser nye tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken

- En viktig årsak til nedgangen i solgte biler er krigen i Ukraina. Ledninger og kabler til en rekke biler blir produsert i Ukraina. I tillegg har det lenge vært mangel på databrikker på grunn av covid. Det gjør at de norske ventelistene på nye biler er svært lange, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.

30 000 færre nye biler enn i fjor

Så langt i år er det solgt totalt rundt 100 000 nye biler. I fjor på samme tid var tallet snaut 130 000 biler.

Det er imidlertid store forskjeller i hva slags bil bedrifter kjøper, og hva privatkunder kjøper. Ser man bare på privatkunder er andelen elbiler på nitti prosent så langt i år.

Én av tre strever med hurtiglading

Det finnes snart 600 000 elbiler på norske veier.Om lag hver femte bil på veiene er nå en elbil. NAF mener salgstallene viser at det haster med å få på plass enklere lading i Norge.

- Mer enn hver tredje elbilist sier de har opplevd betalingsproblemer på hurtigladestasjoner. Det er et altfor høyt tall. Mange gruer seg for å betale når de skal hurtiglade, og det er nok også noe som gjør at flere enn nødvendig venter med å velge elbil, sier Braadland.

Blir enklere med åpen digital lading

- I dag må du ha 10-15 apper for å kunne lade hos alle som tilbyr hurtiglading. Dette går det an å gjøre enklere. Vi har etterlyst åpen, digital lading, såkalt «e-roaming», som gjør at forbrukerne kan bruke sin ene favoritt-app til å starte, stoppe og betale på alle ladestasjoner, sier Braadland.

NAF mener regjeringen sette krav til lade-selskapene, slik de nå gjør i EU. Dette er overmodent og må på plass i ladestrategien regjeringen skal legge frem i løpet av 2022.

- Over halvparten av elbilistene sier til oss at de foretrekker en digital løsning, hvor de enten kan bruke telefonen eller hvor laderen og bilen ordner betalingen opp seg imellom, sier Braadland.

Publisert: 3. oktober 2022

Sist oppdatert: 30. november 2023


Fant du det du lette etter?