Nå står kampen om elbilavgiftene

Fra neste år blir det 25 prosent moms på summen over 500 000 når du kjøper deg en ny elbil. Men slaget om ny vektavgift på alle nye biler er ikke avgjort.


En elbil kjører i by
© NAF

I Ap og Sp sitt forslag til statsbudsjett for 2023 foreslås det flere økninger av elbil-avgiftene:

  • Moms på kjøpesummen over 500 000 kroner.
  • Ny vektavgift for alle nye biler, satt til 12,5 kroner per kilo over 500 kg.
  • Maksimal bompengesats for elbiler økes fra dagens 50 prosent opp til 70 prosent av det bensin- og dieselbiler betaler.
  • 100 prosent omregistreringsavgift for brukte elbiler. I dag er full sats 6681 kroner, mens omregistrering av elbiler er 25 prosent av dette.

Momsen kommer

Denne uken starter forhandlingene mellom Arbeiderpartiet, Senterpartiet og SV om neste års statsbudsjett.

– Selv om alt i budsjettet skal forhandles om, er det nesten garantert at du må betale moms på beløpet over 500 000 kroner når du kjøper en ny elbil. Det ble regjeringspartiene og SV enige om før sommeren, og vil derfor mest sannsynlig bli vedtatt, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.

Dette betyr at en ny elbil til eksempelvis 700 000 kroner får 25 prosent moms på 200 000 kroner av kjøpesummen, som gjør denne bilen 50 000 kroner dyrere.

NAFs myndighetskontakt Thor Egil Braadland avbildet foran en vegg med NAF-logoen i bakgrunn.
Nafs myndighetskontakt thor egil braadland. foto: NAF. © NAF

Kamp om vektavgiften

Braadland mener det er mye større spenning knyttet til hva som skjer med den foreslåtte vektavgiften. Den vil ramme elbiler spesielt hardt, fordi batteriene veier mye.

– NAF har gått sterkt ut mot denne avgiften fordi en vektavgift i praksis er en rekkeviddeavgift, siden batteriet utgjør en stor andel av elbilens vekt. Dette er også grunnen til at Stortinget har sagt nei til denne avgiften tidligere, sier Braadland.

En ny elbil som veier 2 tonn, som er vanlig for en bil som går på strøm, vil få 18 750 kroner i ekstra kjøpsavgift.

– Avgiften vil gjøre elbiler dyrere, samtidig som regjeringen vil at alle etter hvert skal bytte ut dieselbilen med en elbil, sier Braadland.

På forhandlingsbordet

Det interessante er at SV er tydelige på at denne avgiften ikke skal innføres, som betyr at vektavgiften er på forhandlingsbordet mellom de tre partiene nå.

– At saken er på bordet er vi veldig glade for. Det er en viktig første forutsetning for at avgiften ikke skal bli noe av i det hele tatt, sier Braadland, og legger til:

– Det endelige utfallet av dette vet vi ikke før vi nærmer oss desember, men NAF kommer til å jobbe for at denne nye avgiften ikke blir en realitet.

Det samme gjelder omregistreringsavgift for brukte elbiler.

– Dette er andre gang regjeringen forsøker seg på å gjøre omsetning av brukte elbiler dyrere, ved å gi dem full omregistreringsavgift. Det har SV tidligere sagt nei til, og derfor er satsen i dag på 25 prosent av full avgift. SV mener at avgiften fortsatt skal være som i dag, mens regjeringen vil ha full sats.

Publisert: 10. november 2022

Sist oppdatert: 30. november 2023

Thor Egil Braadland,

Les også


Fant du det du lette etter?