Kortbetaling eller åpen, digital løsning?

Det finnes en snarvei til enklere lading. Den kan til og med være raskt på plass. Så hva er problemet?


Tre elbiler som lader ved hurtiglader
Elbiler som lader. © NAF

Kort fortalt:

  • En åpen, digital løsning må på plass så fort som mulig
  • Påbud om ettermontering av kortlesere vil kunne resultere i nedleggelse av mange ladestasjoner
  • Ja takk, begge deler – NAF ønsker kortbetaling på nye ladestolper velkommen

En åpen, digital løsning er veien fremover

Mange synes det er unødvendig komplisert å betale for hurtiglading av elbil. NAF er tydelige på at det må bli enkelt å betale for ladingen. Nå som stadig flere skal over til elbil trengs det en grundig opprydding i ladekaoset – og den raskeste, enkleste og desidert rimeligste løsningen er en åpen, digital løsning, såkalt e-roaming. Dette er en løsning som kan innføres nesten over natten.

En åpen, digital løsning gjør at du kan velge deg én ladeapp som kan brukes hos alle ladeoperatører. Da trenger du bare å legge inn betalingsinformasjon ett enkelt sted og ladeapp-tilbyderen håndterer betaling til ladeoperatøren du velger å benytte deg av. EU har vedtatt dette som et krav fra 2027, NAF mener Norge kan gå foran og innføre dette allerede fra 2023.

I dag må du derimot ha en separat app per ladeoperatør, med det det medfører av knot med å legge inn betalingsinformasjon. Noen ladeapper dekker flere ladeoperatører men ingen apper dekker ennå alle ladeoperatørene.

La ladeappene konkurrere

En åpen, digital løsning vil ikke bare gjøre det enklere for deg som elbilist . Det vil også føre til at ladeappene må konkurrere om å gi den beste kundeopplevelsen.

Enten det er brukervennlighet, allsidighet eller gode prisfordeler som er viktig for deg, så vil du med åpen, digital lading kunne velge favorittappen din og bruke den til lading over alt.

På sikt er målet å komme dit at du bare trenger å koble ladekabelen til bilen og så tar bil og ladestolpe seg av kommunikasjonen som trengs for å lade og betale for ladingen: såkalt plug-and-charge. E-roaming er det første, nødvendige steget på veien til dette målet.

Nærbilde av NAF ladebrikke i bruk
Med en åpen, digital løsning kan du bruke samme ladebrikke over alt. © NAF

Hvorfor ikke bare påby tæpping?

Det er lett å forstå at man instinktivt tenker at kortbetaling ved ladestolpene er en enkel og grei løsning. Vi bruker tross alt kort over alt ellers, enten vi er i butikken eller bare «tæpper» kortet for å gå på do på togstasjonen. Det er intuitivt og brukervennlig.

Årsaken til at tæpping og ladestasjoner ikke går så godt sammen er at en ladeøkt er mer komplisert enn et dobesøk. Tieren som trekkes når du er tissetrengt, er én enkelt transaksjon. Alt kortleseren og bankkortet ditt trenger å bli enige om, er at det skal trekkes akkurat en tier fra kontoen din akkurat nå.

Når bilen skal lades er det mye informasjon som skal utveksles. I tillegg foregår informasjonsutvekslingen over lengre tid: Hvor lang tid tar det før ladingen avsluttes? Hvor mye kommer det til å koste? Kommer beløpet til å bli større enn grensen for når kravet om å taste koden på bankkortet trer inn? Dette vet du ikke nødvendigvis når du starter å lade bilen.

Siden tæpping har begrensinger i både tid og beløp kan man ikke bare tæppe og lade. Man må også kunne taste kode og godkjenne beløpet i etterkant på et display. Det betyr at man i praksis må ha en betalingsterminal med kortleser på alle ladestasjonene.

Kortlesere er vanskelige å ettermontere

Er det ikke bare å sette opp en kortterminal på alle ladestolper?

Så enkelt er det dessverre ikke. Svært mange ladestolper fungerer ikke sammen med kortlesere som finnes på markedet i dag. Det betyr at et påbud om å ettermontere kortlesere fort kan resultere i en situasjon hvor ladeoperatørene må velge mellom å skifte ut hele ladestolpen, som raskt kan koste en halv million kroner og ta lang tid – eller å legge dem ned, slik at de ikke bryter med påbudet.

NAF frykter at et påbud om kortlesere på alle hurtigladestasjoner kan bety et dårligere ladetilbud for landets elbilister. Enten ved at noen hurtigladere legges ned. Eller ved at tiden og ressursene det tar å ettermontere kortlesere går ut over nye arbeidet med å sette opp nye ladestasjoner. Derfor er vi mot et påbud om å ettermontere kortterminaler på alle landets 4-5000 hurtigladestolper.

Kortlesere på alle nye ladestolper – ja takk!

NAF mener at når nye ladepunkter etableres, bør de komme med kortterminaler også. Flere ladeoperatører har allerede innført dette ved nye ladepunkter.

EU sier at alle ladestasjoner skal ha løsninger for kortbetaling innen 2027. Dette er et vedtak som er lite tilpasset norske forhold. Det er utformet med tanke på at de fleste EU-land ikke har bygget særlig mange ladestasjoner i dag, og i praksis er dette et påbud om å montere kortlesere på alle nye ladestasjoner – slik NAF også krever i Norge.

NAF mener:

  • Ja til åpen digital lading. Alle bør kunne bruke sin ene favoritt-app til å betale på alle ladestolper i hele Norge og Europa.
  • Ja til krav om kortlesere på alle nye ladestolper
  • Nei til påbud om kortlesere på alle gamle ladestolper – ettermonteringen vil kunne forsinke arbeidet med å sette opp nye ladestolper og gjøre ladetilbudet dårligere

Ordliste:

Ladestolpe: «pumpa» du bruker for å lade

Ladeoperatør: den som eier ladestolpene

NAF gjør elbil-hverdagen enklere

NAF jobber på flere fronter for å gjøre hverdagen for elbilister bedre. Noe av det viktigste er kombinasjonen av mediesynlighet og direkte politikerkontakt. Vi bruker mediene aktivt, og vi har jevnlige møter med politikere i regjeringen og på Stortinget.

Publisert: 12. desember 2022

Sist oppdatert: 3. april 2024

Kjersti Stuestøl,

Les også


Fant du det du lette etter?