I en undersøkelse Norstat har gjort for NAF, oppgir nær fire av ti at lavere drivstoffutgifter er den viktigste elbilfordelen. På andreplass kommer ingen avgift eller moms når man kjøper en ny elbil.
– Nå kommer det både moms på deler av kjøpesummen og en ny vektavgift som gjør elbilene dyrere. Så avgiftsfrie elbiler er en elbilfordel som står for fall, sier Sødal.
Det er altså utsiktene til å kutte løpende kostnader til drivstoff som peker seg ut, nå som myndighetene faser ut elbilfordelene. Strøm er billig drivstoff selv med rekordhøye strømpriser.
Hurtiglading like dyrt som diesel
– Kan du lade hjemme med strømstøtte er drivstoffkostnadene fremdeles veldig lave, men prisene når du lader langs veien på hurtigladere har kommet opp på et nivå som gjør at det er like dyrt som bensin eller diesel, sier Sødal. - Riktignok er det ladeavtaler som kan gjøre hurtigladingen billigere, fortsetter han.
Beregninger NAF har gjort viser at en elbil med normalt strømforbruk ville betalt det samme for ladingen hjemme når strømprisen ligger mellom fem og seks kroner per kilowattime som en dieselbil fylt med diesel til 23 kroner literen.
Drivstoffutgifter årlig kostnad:
- Strømpris 5 kroner/kWh med strømstøtte: 4800 kr
- Strømpris 5 kroner/kWh uten strømstøtte: 15 829 kr
- Strømpris 6 kroner/kWh uten strømstøtte: 18 679 kr
- Diesel 23 kr/l: 17 940 kr
– Strømstøtten redder elbil-ladingen. Og selv uten strømstøtte, må strømprisene ligge jevnt på mellom fem og seks kroner per kilowattime før det blir like dyrt som å tanke diesel, sier Nils Sødal.