Kjennskapen til privatleasing er relativt lav, men økende. Tradisjonelt er vi vant til å eie vår egen bil. Enten den er ny eller brukt, så kjøper vi den. Med større usikkerhet rundt teknologi og restriksjoner i storbyene, har flere og flere valgt å lease bilen sin for å få forutsigbarhet i bilholdet.  

Endringene i samfunnet har også ført til at bilbransjen tenker nytt. Leasing har eksistert i flere år, men fremtiden går i retning av abonnementsløsninger. Hvordan det blir i fremtiden vet vi ikke, men i hvert fall to av de større bilmerkene i Norge lanserer andre løsninger som gir en pekepinn. Og NAF har også en løsning for elbil som er en mellomting mellom tradisjonell leasing og abonnement.

Medlemsfordel NAF Swap Lease - leasing av elbil  

Hva er forskjellen? 

For forbrukerne er det ikke lett å se forskjellen mellom leasing og abonnement. De viktigste forskjellene er at ved leasing må du betale en startleie og du har vedlikeholdsplikt på bilen. Ved et abonnement så betaler du en månedspris og alt er inkludert unntatt drivstoff.  

De som så langt har lansert bilabonnement i Norge er Care by Volvo. Med deres nye XC40 kan kundene velge å abonnere på den til en fast ferdigforhandlet månedspris. I tillegg får man tilgang til å låne en større bil et gitt antall dager i året. Det eneste man trenger å tenke på er å fylle drivstoff og vaske bilen. I modellen ligger også en digital bildelings-funksjon som gjør det enkelt å dele bilen med venner og familie.  

Også Møller har kastet seg på de nye tider og har gått inn i en bildelingstjeneste. Gjennom Hyre kan man leie bil ved behov og faktureres for bruken. Dette blir faktisk noe litt annet enn bilabonnement. Med mobilen kan man få tilgang til bil når man trenger det, men man binder seg ikke til en bil slik som med Care by Volvo.  

NAF har med sin Swap Lease unikt leasingprodukt for elbiler som minner om et abonnement. Da leaser man en elbil i og kan etter 18 måneder bytte i en annen elbil. I stedet for den tradisjonelle startleien betaler man et depositum som tilsvarer to måneders leie. Prisen per måned bestemmes av hvilken elbil som velges. Det blir mindre å betale for en Nissan Leaf enn en Tesla. 

Endringene vil fortsette 

De nye bildelings- og abonnementsordningene er sannsynligvis bare starten på en større endring i bileierskap. Særlig i byområdene vil det ikke være avgjørende å eie bilen selv. Og da snakker vi ikke om langt inn i fremtiden. Vi er der antagelig om relativt kort tid.

Mobilitetstjenester heter det på fint. Det betyr at du kjøper et abonnement som gir deg muligheten til å komme rundt hverdagen. Om det er med en bil du har hele tiden, en bil du tar ut når du trenger det eller om det er en selvkjørende bil, vil variere.