Stadig flere oppdager at NAF er langt mer enn trygghet langs veien, veibok og medlemsrabatter. Det kan nemlig være store penger å spare på å være medlem – ikke minst når du trenger juridisk hjelp eller bilteknisk ekspertise. Det er det også mange tusen norske bruktbilkjøpere som benytter seg av årlig.
Kjøp- og salgstvister
Totalt fikk NAF Advokat over 35 000 henvendelser fra medlemmer som ønsket teknisk eller juridisk rådgivning i fjor.
– Den største kategorien med henvendelser og saker hos NAF Advokat i 2023 var, som tidligere år, tvister knyttet til kjøp og salg av bil som utgjør 60%. Av saker under denne kategorien er det flest henvendelser som gjelder reklamasjon på kjøp av bil fra forhandler, gjerne bruktbilforhandler, forteller leder for NAF Advokat, Vigdis Svennungsen.
Få hjelp når du trenger det
Våre advokater er tilgjengelig for deg som har spørsmål knyttet til bilkjøp, garantier, erstatning, reklamasjonssaker, bøter og mye mer.
– Andre store kategorier er reklamasjoner på reparasjoner og forsikringssaker og erstatningssaker. NAF Advokat har også bistått i flere store personskadesaker, og i tillegg vært forsvarer i flere straffesaker knyttet til overtredelse av veitrafikklovgivningen, legger hun til.
Advarte mot svindel
På slutten av fjoråret gikk også NAF Advokat ut og advarte mot en ny «tjeneste» som flere medlemmer følte seg lurt av.
– NAF Advokat mottar fortsatt henvendelser fra våre medlemmer der de har blitt fakturert for en verdivurdering av kjøretøy gjort på nett, forteller advokatfullmektig i NAF, Frida Strugstad Harbø.
– Ut ifra hva jeg kan se, har det utenlandske selskapet samme fremgangsmåte som tidligere, der vilkårene for tjenesten er krysset av på forhånd. Vår anbefaling er fortsatt den samme; unngå å fylle ut informasjon om sitt kjøretøy og andre opplysninger på disse sidene. Slike tjenester har ingen verdi, understreker Harbø.
Prisøkninger og forsinkelser
I kategorien kjøp og salg, startet 2023 med et betydelig antall henvendelser og saker knyttet til spørsmål om prisøkning på grunn av nye avgifter som ble innført og forsinket levering.
– Andre aktuelle problemstillinger var vektproblematikk på enkelte nye elbiler, samt diverse gjengangerfeil på Tesla, forteller Svennungsen.
Dette bør du gjøre før kjøp eller salg
Mange opplever også problemer i etterkant av kjøp eller salg av bil via mellommann. Salg via mellommann gir selger et større ansvar enn hen ville hatt hvis bilen hadde vært solgt privat, mens kjøper opplever problemer med mangler i etterkant av et kjøp og uklarhet om hvem som har mangelsansvaret.
– Dette er en salgsform som NAF Advokat advarer mot, sier Svennungsen.
Hun understreker at mange av sakene omhandler skjulte feil som enkelt kunne vært oppdaget til en billig penge hos ditt nærmeste NAF-senter.
– Vi anbefaler å teste bilen hos NAF før du kjøper eller selger bruktbil. NAF Test ved kjøp gir deg en vurdering av bilens tekniske tilstand og dokumentasjon av funnene, og dermed trygghet for både kjøper og selger, legger hun til.
Skriv kontrakt
Den erfarne NAF-advokaten oppfordrer alle til å være nøye med kontrakt ved kjøp eller salg av bil.
– Siden så mange av våre saker gjelder problemer knyttet til kjøp og salg av bil, er vårt råd alltid å skrive en kontrakt. Bruk gjerne NAFs digitale kjøpekontrakt, forteller Svennungsen.