Hjulskift på elbil:

Tabbene som koster deg dyrt

Hvor ille kan det egentlig gå og hva dekker forsikringen? Sjekk dette før du går i gang med hjulskift på elbilen.


Mann skifter hjul på Nissan Leaf.
Teknisk rådgiver skifter hjul på Nissan Leaf. Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF

Vi har tidligere skrevet om hvordan du skifter hjul på en elbil, en prosess som egentlig ikke skiller seg veldig fra å skifte på fossilbil – med et par viktige unntak.

Nå som hjulskiftsesongen er over oss igjen, anbefaler vi at du sjekker følgende før du setter i gang:

  • Hva står det om hjulskift i bilens manual?
  • Hvilken vekt er jekken din beregnet for å tåle?
  • Hva dekker forsikringen din hvis uhellet er ute?

Hva kan gå galt?

De fleste har fått med seg at elbiler kan være ganske tunge. Når du jekker opp bilen, hviler det derfor mye vekt på det lille området jekkehodet dekker. Bilens jekkepunkter er forsterket for å tåle denne belastningen. Om du plasserer jekken feil, derimot… da kan det gå riktig så ille.

I ytterste konsekvens risikerer du å skade batteriet dersom du plasserer jekken feil, for eksempel hvis jekken plasseres på batterikassa. Da kan den beskyttende kassa rundt batteriet bli deformert og dyttet nærmere battericellene, noe som kan gi økt motstand og varmegang i batteriet eller til og med kortslutning.

Det kan bli dyrt.

Ny elbilist?

Enten du skal kjøpe, lade, ta service, selge eller trenger veihjelp til din elbil – så kan vi i NAF hjelpe deg.

Hva mer kan gå galt?

Bilteknisk rådgiver i NAF, Tom Andre Nilsen, benytter anledningen til å påpeke viktigheten av god plassering av jekken av en annen årsak også: trygghet for den som skal skifte hjul. Hvis bilen detter ned mens du står med huet inni hjulbuen eller lignende, kan det gå riktig ille med mer enn bare bilen.

Han oppfordrer deg derfor til å passe på at du står på et solid underlag og at jekken har mulighet til å bevege seg slik den skal mot underlaget. For å kontrollere dette, kan du jekke bilen opp til hjulet så vidt går fri av bakken og sjekke at den løftes stabilt.

Bakhjul henger i lufta
Gjør en kontroll først: jekk opp bilen så hjulet såvidt går fri av bakken. Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF

«Nødjekken» av typen saksejekk som man tidligere ofte hadde liggende i bilen, bør kun benyttes på fast underlag. Er det grus så vær ekstra påpasselig og bruk for eksempel en støttebukk under bilen i tilfelle noe skulle skje.

Nilsen minner samtidig om at det kan være lurt å stramme til hjulmutrene i stjerneformasjon, slik at du får sentrert felgen godt mot navet. Merk at mutrene ikke skal strammes til for hardt, og at du bør etterstramme når bilen har kjørt et par mil.

Mann går over hjul før montering.
Teknisk rådgiver i NAF, Tom Andre Nilsen, har lang erfaring med hjulskift. Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF

Hva sier forsikringen?

Hvis du først har vært uheldig og påført batterikassa skade, kan du regne med å få hjelp fra forsikringen din? Det kommer an på hvor bilen er forsikret og hva slags dekning du har.

Vi har snakket med et utvalg forsikringsselskaper og svarene varierer. Noen krever at du har batteriforsikring som tillegg til kaskoforsikringen. Noen skiller mellom plutselig oppstått skade og skade som oppstår over tid. Før du går i gang med hjulskift, bør du derfor undersøke hva din forsikring dekker.

Felles for forsikringsselskapene, er at det blir en vurdering om skaden har oppstått fordi noen har opptrådt grovt uaktsomt eller om du har handlet i god tro. Er det informasjon i manualen om hvor og hvordan bilen kan jekkes opp, og har du fulgt denne?* Har du brukt en jekk som er beregnet for å løfte tungt nok?

Hvis du er usikker, anbefaler både forsikringen og NAF at du overlater hjulskiftjobben til kyndige folk.

*Hvis det ikke står noe om jekkepunkt i manualen, bør du spørre forhandler. Forventes det at hjulskift settes bort, eller er det en annen grunn til at denne informasjonen ikke er inkludert i manualen?

Publisert: 20. oktober 2023

Sist oppdatert: 30. november 2023

Kjersti Stuestøl,

Les også


Fant du det du lette etter?