Frem til nå har storbyer som Oslo, Bergen og Trondheim ligget langt foran Tromsø i elbilinteresse. Men i NAFs Trafikantbarometer 2023, som gjennomføres ved hvert valg, øker andelen i Tromsø som sier deres neste bil blir en elbil kraftig.
– I årets undersøkelse er interessen for elbil like stor i Tromsø som i de andre storbyene. Nå oppgir over halvparten av Tromsø-folket at deres neste bil blir en elbil, sier Sødal.
Dette er et solid byks fra tidligere undersøkelser. I 2019 svarte 26 prosent i Tromsø at neste bil blir en elbil, og i 2021 37 prosent.
– Bompengene har virkelig satt fart i elbilinteressen i Tromsø, slår Nils Sødal fast.
Viser svakheten i bompengeordningen
Stadig flere elbiler i Tromsø gjør at bypakken der ikke får inn like mye penger som de har beregnet. Elbiler har rabatt i bomringene og det er en av de viktigste fordelene for elbilistene.
– Det er en motsigelse mellom byenes behov for penger til kollektivtransport, sykkelveier og veier, og elbilmålene Norge har satt. Det er på høy tid å skrote bompengesystemet, mener Sødal.
Byene kan ikke sette bompengene elbilister skal betale til mer enn 70 prosent av ordinær takst. Derfor vil inntektene i bypakkene gå ned dersom flere og flere i Tromsø kjøper seg en elbil.
– Skal byen hente inn det de taper, må de skru opp taksten til bensin- og dieselbiler. Da vil den også kunne øke for elbilene, men det er bensin- og dieselbilistene som vil svi mest, sier NAF-rådgiveren.
– Det er en utvikling vi advarer mot, avslutter han.
Fakta om NAF Trafikantbarometer 2023
NAF Trafikantbarometer 2023 er utført av Norstat for NAF i perioden januar- februar 2023. Totalt er 4242 personer spurt, og undersøkelsen er vektet på landsdel, alder og kjønn. Grafikken viser andel som svarer enig/svært enig på spørsmålet "Min neste bil blir en elbil", fra 2019 til 2023. Undersøkelsene i 2019 og 2021 er utført av Kantar for NAF.